Valpfoder eller ej???

lady_vip

Trådstartare
Är för tillfället mycket konfunderad...

(stavfel pga att valp sovet i knät över ena armen :o)

Jag fick ju med valpfoder av uppfödaren, men precis som allt annat tar det slut snart. Jag har letat som en :devil: efter just DET fodert och hittat det i en liten djuraffär.

Iaf, när jag då köpte foder så köpte jag vuxenfoder, försäljaren trodde inte att det va några problem och jag tyckte att en 12 kg säck valpfoder va lite mycket...

Men nu har jag funderat och enligt fodertillverkaren "ska" hunden äta valpfoder första levnadsåret... Min börjar ju isåfall med vuxenfoder vid 11 v. vilket känns fel.

Men jag har hört flera stycken skylla armbågsproblem på att hunden växte för snabbt pga valpfodret osv.

Likaså har jag hört uppfödare säga att de inte säljer valp till någon som vägrar ge valpfoder...

Antar att skillnaden ligger i innehållet, fett, protein osv. Men vad anser ni i frågan???

Kan ett högklassigt foder vara "shit happens" vilken av sorterna man tar, eftersom råvarorna är så pass bra??

Samtidigt har jag hört att detta om att hunden kan växa för snabbt är en myt, de är "förinprogramerade"...

Vem ska man tro på i denna fråga som jag är novis i??

//E
 
Det är inte så stor skillnad i fett-protein i ett valpfoder för storvuxna hundar (om det nu är en stor hund du har?) som de vuxenfoder som olika uppfödare brukar rekomendera...

Jag har gett Hill's Large Breed och jag kommer att göra det nästa gång också!
 
Det är inte så stor skillnad i fett-protein i ett valpfoder för storvuxna hundar (om det nu är en stor hund du har?) som de vuxenfoder som olika uppfödare brukar rekomendera...

Kanske inte så stor skillnad fett-protein, men hur är det med mineralbalansen?
 
Uppfödare är ganska så duktiga på att skylla AD/HD på felutfodring eller övermotionering. Sanningen är den att om inte valpen växer EXTREMT fort så skadar det inte skelettet hos en storvuxen ras. Däremot är det väldigt farligt att ha för mycket hull på en valp av storvuxen ras då detta belastar lederna som växer MKT långsammare än skelettet. Det är också därflr som vissa valpfoder har speciella mineraler etc som vuxenfoder inte har eftersom dom hundarna har slutat växa och utveckla sig.

Min valp kommer att äta valpfoder, sen junior och sen för vuxen. Om inte något går fel på vägen. Hon har ett perfekt hull, växer i normal takt och tycker om fodret :) Jag har forskat mycket och kommit fram till (Efter att ha fått inormationg från många oliksa ställen..) att ett valpfoder är det absolut bästa förutsatt att man fodrar med det rätt. Överutfodrar man så brukar det inte sluta lika bra, och ger man ett vuxenfoder är det ofta flera hundar som får olika brister, som oftast inte syns dock.
 
Jag är lat och orkar inte krångla med att byta foder. Därför har båda mina fått vuxenfoder redan från första början. Har inte mineralbalansen stämt har de fått tillskott av detta.
Valpfoder känns onödigt och mest som en grej för fodertillverkarna att tjäna pengar på. Det är ju dock knappast skadligt.
 
från många uppfödare som jag har varit i kontakt med igjennom mitt förra jobb så har jag intryck av att vuksenfoder är bättre att ge från valpstadiet.
 
RC valpfoder innehåller Kalcium 1.1% och Fosfor 0.9%
RC Adult Ca 1% och P 0.7%
Lone Star Adult Ca 1.34% och P 1,01%

osv osv
 
tack alla för svar!

jag är väl av samma uppfattning som de flesta av er, sak samma, samma sak.

Försäljaren va mest ororlig över storleken på kulorna :crazy: ;)

Tror ju knappast att hon dör på kuppen, å andra sidan tror jag som sagt inte att valpfoder skadar.

är ju samma fenomen inom hästeriet och föl, vissa säger så, andra si... Ex foderförsäljaren sa så att jag måste vara försiktig med fodring så att inte fölet växte för snabbt, uppfödare sa att jag kunde ge henne hur mycket som helst, ingen betydelse förutom att jag kunde få en fet fölunge.

Förresten inga problem med hull och aptit, hon kunde ha ätit hushållspapper, lika gott enligt Loka...

//Emma
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 131
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 038
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 921
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp