valpfoder vs. inte valpfoder

För mycket protein gör att hunden växer för snabbt. Inget konstigt med det tycker jag.
Jo, det är konstigt. För protein styr inte upp tillväxthastigheten. Detta är också vad man får lära sig på SKK´s uppfödarutbildning där Sveriges kunnigaste foderagronomer och uppfödare undervisar... Jag förlitar mig hellre till agronomer och vetenskapliga undersökningar än myter från uppfödare som vill skylla sina dåliga hundar på fodret :p.
 
Jag har inte pratat om "vanliga" vuxenfoder, det ser du om du läser vad jag skrivit tidigare. Vanliga vuxenfoder har oftast en helgalen sammansättning med massor av kolhydrater och lite protein och fett. Det viktiga är som jag skrev att man själv räknar ut i gram hur mycket valpen får i sig.

Om det nu är strunt samma med proteinet, varför finns det då valpfoder för storvuxna raser som har mindre protein än dom för små?
Och varför är det i många valpfoder mer fett än i ett foder för högpresterande hundar om fettet är så farligt för valpen?

Bebben>> jag skulle gärna läsa något av det du hänvisar till. Jag har fått lära mig att tillväxten påverkas av utfodringen (tycker det är så oerhört självklart) men om du har andra uppgifter vore det intressant att ta del av dom!
 
Du får gärna också hänvisa till källor, istället för att hävda att "några av sveriges duktigaste uppfödare" säger så. Det begreppet är ju oerhört luddigt.
Vilka agronomer pratar du om? Finns detta dokumenterat någonstans?
 
Klart att tillväxten påverkas av utfodringen, men åt det negativa hållet. Den valp som inte får tillräckligt med mat växer och utvecklas sämre. Däremot kan man inte överutfodra för att få dem att växa fortare.

Nä, att valparna blir defekta på grund av utfodringen låter ändå bara som uppfödares försök att friskriva sig från ansvar. Dispositionen för både HD och AD är ärftlig och sen kan man snacka hur mycket skit om foder som helst.
 
Så om en uppfödare rekommenderar att valpen inte ska bli för fet för att det påverkar lederna, försöker den frånta sig ansvar då också?
Seriösa uppfödare informerar om hur man ska få sin hund att må så bra som möjligt, sen går ju åsikterna om vad som är bäst isär. Att man rekommenderar att valpar inte ska motioneras för mycket, är det också bluff?
Varför utgå ifrån att det är pga att uppfödarna försöker mygla som dom rekommenderar ett visst sorts foder? Mycket trist och oförskämd uppfattning.
Jag har aldrig påstått att någon uppfödare jag pratat med skyllt på valpköparen om hunden utvecklar ledproblem.

Sen trodde jag diskussionen var om proteinet i fodret? Jag har inte stött på någon källa där inte alla är överens om att överutfodring (för mycket energi) ger en hund som växer för snabbt?
Som jag sa till dom ovanstående inläggskrivarna vill jag hemskt gärna ha källor att läsa!
Det är alltid intressant att lära sig mer, och jag är absolut öppen om det finns resultat som strider mot mina egna erfarenheter.
 
Om du kollar på exempelvis Royal Canin's valpfoder för gigantiska raser (45 kg och uppåt) så ligger proteinet på 36 och fettet på 14.
För riktigt små valpar (Mellan 3-8 v gamla ungefär) så ligger det på 30/20.

Myten är alltför stor fortfarande, och många uppfödare vägrar att byta åsikt om att protein över 23% kan skada hunden. Det kan inte få hunden att växa snabbare, det är fysiskt omöjligt. Däremot kan många hundar få utslag av för mycket protein, få dålig päls osv.
Men en lagom sammansättning mellan protein och fett för en storväxt valp är det allra bästa man kan få.
Jag har en liten hund, hon är bara 76 cm hög. Hon har gått på ett foder med 32/30, och har alltid växt väldigt långsamt och stadigt. Medan en annan valp jag känner, är större än min och 2 mån yngre och har aldrig gått på ett foder med protein över 23%.

För övrigt så har jag sen hennes första dag här haft en uträknad foderstat på henne, med bra kvot mellan kalcium och fosfor, och alltid med vitaminer som hon behöver osv. Allt har varit uträknat ända ner till grammet.
Jag har en välmusklad och smidig hund, som sätter muskler hur lätt som helst, har mycket energi och med en vacker glansig päls. Som växt långsamt och stadigt, och aldrig haft växtvärk eller några andra problem. Och det trots att hon ätit ett foder med MYCKET protein och fett i sig, trots att många uppfödare skrikit rakt ut när dom fått veta det.

Varför det ofta är lite fett i valpfoder är för att valpar i dom flesta fall lägger på sig ganska lätt, och en överviktig valp har stora risker att få ledproblem och andra problem. Detta för att påfrestningen på lederna ökar, när dom får bära mer än vad dom är gjorda för. En storvuxens hund leder är gjorda för att bära mycket vikt, men inte mer än nödvändigt, som då övervikt är såklart.

Och med ett vanligt vuxenfoder menar jag nu ett foder av BRA märke, inget skit från ICA.
Dom har bra värden och sällan dåliga kvoter någonstans.

Min bekanta på SLU kommer hit nästa vecka, så jag ska prata med henne då och be henne ta fram källorna.
Hon har äntligen fått sin mycket efterlängtade valp från oss, så hon gör i princip vad som helst för mig ;)
 
Myten är alltför stor fortfarande, och många uppfödare vägrar att byta åsikt om att protein över 23% kan skada hunden. Det kan inte få hunden att växa snabbare, det är fysiskt omöjligt. Däremot kan många hundar få utslag av för mycket protein, få dålig päls osv.
Men en lagom sammansättning mellan protein och fett för en storväxt valp är det allra bästa man kan få.
Jag har en liten hund, hon är bara 76 cm hög. Hon har gått på ett foder med 32/30, och har alltid växt väldigt långsamt och stadigt.

Nu förstår jag inte? Du säger att man ska ge ett foder med lite fett, men ger själv ett som är 32/30?
Jag har kanske varit otydlig då, men det är just den typ av sammansättning jag anser vara den bästa. Ett foder som har 36 protein 14 fett är i mitt tycke obalanserat.
Högenergifoder för vuxna ligger ofta omkring dom värden du själv menar är bra (30/30, 28/30 osv). Med ett sånt foder anser jag att valpen växer på optimalt vis.
Vad är det för foder du använt? Ett valpfoder?

Vill gärna höra mer! Mycket intressant ämne!
 
Det är skillnad på att informera om fetmans skadliga verkningar och att påstå att felaktig utfodring kan ge HD eller AD. Påstår man det sistnämnda flyttar man allt ansvar för valpens framtida ledstatus till valpköparen. Vanligt är då att om valpen visar sig ha HD eller AD vid röntgen så svär sig uppfödaren fri från allt avelsansvar då denne minsann lämnat ifrån sig en frisk valp och det är valpköparnas utfodring, morion eller whatever som skapat defekten. Det här resonemanget hör man ofta från uppfödare inom numerärt stora raser där man avlar på vad skit som helst.

När det gäller motion så vet man att växande individer av alla arter inte ska konditionstränas förrän de är vuxna. Däremot är det bara larvigt att begränsa valpens möjligheter till rörelse. En valp ska röra sig, men i sin egen takt och ha möjlighet att lägga sig då den blir trött. En normal hund ska heller inte behöva bäras i trappor då den väl lärt sig tekniken ordentligt och kan gå säkert själv.

Många uppfödare försöker, om än inte mygla, i alla fall flytta en stor del av sitt eget avelsansvar till valpköparen. De avlar på skräphundar och skyller sedan på valpköparens utfodring eller övrig skötsel av hunden om valpen råkar bli sjuk. Valpköparna får mängder med råd om hur, var och när valpen får äta och röra på sig. Ska det verkligen behövas?
En sund valp blir inte defekt av att gå lös i en timme istället för tio minuter.
 
Förlåt, jag glömde att skriva ut allt jag tänkte :o

Dom flesta valpar lägger ju som sagt på sig väldigt lätt, men behöver ändå mycket protein för att underhålla musklerna osv under tillväxten.
För dom flesta storvuxna valpar är det inte obalanserat, så länge inte resten av kvoterna är obalanserade. Exempelvis Ca/P-kvoten, att alla vitaminer finns där osv.
Min hund (Nu strax 10 mån så hon är ingen liten valp längre) gick först på ett vuxenfoder när jag tog hem henne. Där låg proteinet och fettet på 22/16 (Kan vara +/- någon procent, var ett tag sen nu) och hon föll ur hull hela tiden. Hon orkade inte äta så mycket så att hon var i fint hull och jag bytte då till ett vuxenfoder med 28/18 (Det var det högsta jag kunde hitta då som var bra i övrigt också). Hon musklade sig inte riktigt som jag ville då, och var lite under gränsen till vad jag tyckte var bra hull, och då kom Royal ut med sitt nya högenergifoder. Jag läste på om det, kollade kvoterna och bestämde mig för att ge det en chans. På 2 veckor var hon i perfekt hull, och hade ökat väldigt mycket i muskler. Pälsen vart ännu bättre och hon fick mycket mer energi. Det har hon gått på ända fram tills nu, då hon verkar behöva mindre numera. Jag vill inte sänka volymen på maten för mycket, så att hon behöver gå hunrig och har gått över till ett vuxenfoder som ligger på 28/20. Hon får äta lite mer och bli mätt, och har hållt sig i ett fint hull med bra päls och inte tappat några muskler :) Så det här kommer hon att få gå på så länge som jag ser att hon inte ökar i behov igen.
 
För det första: varför så otroligt bitsk och otrevlig ton? Ska man inte kunna diskutera olika åsikter utan att bli påhoppad?

För det andra: ingen vetenskap har hittills bevisat att ad är ärftligt, dessutom är det ett samlingsbegrepp för olika sjukdomstillstånd till skillnad från hd.

För det tredje: avel på skithundar finns i alla raser. Att frita sig ansvaret för valpen är inte förenligt med att vara seriös uppfödare. Jag har redan sagt vad jag tycker i frågan.

Självklart behövs råd om hur valpen ska tränas och utfodras, det ingår i det ansvar man har som uppfödare. Struntar valpköparen i detta är det självklart upp till henne/honom, men man har som uppfödare skyldighet att informera om sin ras och hur man anses att den ska få bästa start i livet.

Många uppfödare försöker, om än inte mygla, i alla fall flytta en stor del av sitt eget avelsansvar till valpköparen. De avlar på skräphundar och skyller sedan på valpköparens utfodring eller övrig skötsel av hunden om valpen råkar bli sjuk.

Om du har stött på såna uppfödare kan jag bara beklaga.
 
Så du har aldrig använt valpfoder då? Men som jag förstod det så tycker du man ska använda det?
 
Har också stött på mycket av det där. Speciellt inom bruksvärlden, där det är relativt vanligt med AD/HD.

Under mina år i kontakt med GD så har jag haft kontakt med uppfödare som inte säljer till människor som inte bor i hus, för att valpen då måste gå i trappor innan den är vuxen. Även dessa som "förbjuder" sina valpköpare att låta valpen äta foder med mer än 22-23% protein och en massa annat.

En frisk valp mår allra bäst av att få springa lös mycket, i kuperad terräng och att få vila när den vill, som du skrev.
Aldrig monoton motion på asfalt längre stunder där vi kontrollerar farten.
Hundar som får springa lösa mycket och själv kontrollera sin fart och vad dom gör är oftast mycket bättre musklade har jag märkt. Finare ryggmuskler, mer musklade på framdelen och många har synliga magmuskler också.
Medans dessa som mest får gå i koppel rakt fram bara är musklade bak och resten ser hemskt ut..
 
Ja, det tycker jag :) Om man har en hund som inte ligger för högt/lågt i behov, vilket min gör. Hon behövde mycket mer än genomsnittet i rasen (Alltså dessa som jag har erfarenhet av, mer kan jag inte veta ju).

Vi har småhundar här hemma också, Franska Bulldoggar. Där har vi haft en som legat högre än genomsnittet också, som har fått gå på ett vanligt vuxenfoder (26/18) men också fått färskfoder som tillskott för att hålla hullet uppe. (Hon ligger i ett normalt behov nu, det var under hennes valptid som hon låg högre i behov) Detta enbart för att underlätta för oss, eftersom småhundarna äter samma foder och det inte ska bli krångligt med maten, olika sorter till alla olika hundar. Resterande har gått på valpfoder från 3-5 veckors ålder, och där vidar till vuxenfoder vid 8-10 mån ålder, beroende på individen såklart.
 
Jag är inte otrevlig och bitsk. Tråkigt att du uppfattar det så. Påhoppad har du däremot inte blivit. Jag håller bara inte med om det du skriver.

Arbågsledsdysplasi är just dysplasi, inget annat. Det är inget samlingsbegrepp. Inte heller är artros ett samlingsbegrepp, men artros har fler orsaker än AD. Tittar man på linjer där hundar med AD använts är förekomsten för AD högre än i friska linjer. Hundar ur kullar med hög förekomst av AD har också en högre benägenhet att lämna avkommor med AD. Om inte det visar på en ärftlig faktor, så vet jag inte vad som gör det.
 
gav vår hund filmjölk när han var riktigt liten, blev rund o god och han älskade det!
 
Jag har för cirka en och en halv vecka sedan fått hem min dalmatinervalp från en av svenska dalmatinersällskapet godkänd kennel. Med henne fick jag en matlista som lyder:
8.00 cirka 2 1/2 - 3 dl doggy junior + lite a-fil
12.00 lika som 8.00 målet
16.00 2 1/2 dl majsvälling, 1 msk druvsocker, 1 tsk citronsyra
20.00 lika som 8.00 målet

Uppfödaren har fött upp dalmatiner sedan 1988 och fött upp 24 kullar. Jag sätter stor tilltro till hennes råd. Vi har även en dalmatiner hane på snart fem år ifrån hennes kennel och han är jättefin, har aldrig varit sjuk och är levnadsglad till tusen! :rofl:
 
sånt klydd höll inte vi på med. vår hund fick inälvsmat, späck, ris och vitaminer och mineraler. jag tror också han fick kokta morötter, men jag är inte säkert. detta skulle han ha alla mål.
 
Har jag faktiskt inte frågat :o. Antar att det är för att främja "tillväxten". Men det står även i kennelklubbens rekomendationer har jag läst...
Vällingen ska tas bort vid cirka fem månader och då ska vi även gå över till ett vuxenfoder fördelat på två mål per dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 278
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
835
Hundhälsa Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren). Vi vill helst ge...
Svar
0
· Visningar
763
Senast: Tibialis
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 075
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp