valpfoder vs. inte valpfoder

Milosari

Trådstartare
vad är bäst? nu har jag hört mängder med åsikter om hurvida man ska ge valpfoder eller inte. vad tycker ni?

själv ställer jag mig lite skeptisk till att man fodrar med valpfoder i flera månader till storväxta raser. kan det verkligen vara nyttigt med såna enorma mängder protein? när jag läste foderlära häst diskuterade vi mycket om överutfodring av unghästar, men häst och hund är väl knappast samma sak. fast nu har jag hört att en chefsvet menar att valpar inte alls ska ha valpfoder, för att man speedar på tillväxttakten.

vad tycker ni, och varför?
 
De flesta vuxenfoder innehåller tillräckligt med näring för en valp. Valpar behöver ju mer energi än vuxen hund - så välj foder beroende på hundens matvilja:
Valp som är kräsen och äter dåligt = valpfoder
Matglad valp = bra vuxenfoder
 
Upp till 3 mån ålder behöver valpen dubbelt så mkt energi som en vuxen hund räknat per kilo hund.

Därefter beror det på ras - stor el liten?
 
men energi får hunden till största delen från fett, inte protein. och energi finns det gott om i foder för högpresterande hundar.
 
I princip alla högenergifoder har också väldigt mycket protein i sig, speciellt om man vill komma åt dom fodren med allra mest fett i sig.

Under mina år ihop med GD så har ingen hund växt snabbare, oavsett vilket foder dom gått på. Har dom färemot gått på ett för lågt foder så växer dom lika snabbt, men blir magra och muskelfattiga istället.
Man kan inte kontrollera hundens tillväxtfart, endast se till att hunden har ett bra hull och bra med muskler, för att förebygga skador som kan komma om hunden växer för fort.

Min GD på snart 10 månader håller på att gå över från ett högenergifoder nu, till ett som ligger normalt (28/20), vilket är ett vuxenfoder. Hon har slutat växa nästan helt och behöver därför inte riktigt lika mycket längre. För en hund som växt fortfarande hade jag behållt ett högenergifodret/valpfodret.
 
Det är generna som säger hur snabbt en hund ska växa- inte fodret! En växande hund har ett större behov av fett och protein. Visst kan man täcka detta behov med vuxenfoder fast då krävs det så pass stora mängder att få valpar orkar äta upp dagsransonen + att mineralbalansen kan bli fel. Därför har man tagit fram valpfoder = mer koncenterat :idea:. Det som kan skada valpen är FETMA. Då får man se över fodret...
 
så det är inte som med hästar att man kan få skelettförändringar (uppdrivna kotor, osteochondros (vår vet menade att det främst berodde på överutfödring)) av för mycket foder?

varför finns det då folk som menar att det är dåligt med valpfoder? vad jag minns så fick vår dalmatinervalp inget valpfoder, vi lagade mat till honom själva och han skulle äta samma foder resten av sitt liv på uppfödarens rek. det var och är en hyfsat känd kennel (har i alla fall sett deras namn i hundsport).
 
Det finns en gammal myt om valpfoder som (tyvärr) lever kvar hos vissa uppfödare och även hos en del gamla veterinärer. Numera har forskningen utvecklats + att dagens valpfoder ser annorlunda ut i sammansättningen :)
 
men vad skiljer ett högenergifoder från ett valpfoder? när jag fick hem min labbevalp var han uppfödd på doggy junior och vägde 9 kg (=smällfet), jag bytte ganska snart till ett vuxenfoder och han började se lite mer normal ut. han växte faktiskt lite långsammare än syskonen, men blev enorm till slut (63 cm mankhöjd och 40 kg). var det bra eller dåligt att byta, eller har det inte gjort någon skillnad? vad skiljer dagens valpfoder från gårdagens?

många frågor, jag är nyfiken ;)

är det stor skillnad på djuraffärsvalpfoder och ica-?
 
Man är inte säker på att osteochondros är foderrelaterat hos häst heller, man misstänker det men är nog mer inne på calcium/fosfor kvoter och mängder i så fall.
Däremot är man ganska säker på att graden rörlighet påverkar, dvs föl uppfödda mycket på stall har större risk att utveckla osteochondros. Sen har man också sett att kön och storlek spelar in.
Vet inte hur det ser ut på hund, men har svårt att tänka mig att mängden protein och energi påverkar det generna har bestämt såå mycket, om vi inte pratar om underutfodring. Däremot kan det vara idé att se över fodrets kalcium fosfor innehåll och kvot då det är framförallt det som påverkar skelettets uppbyggnad.

Har för mig att den hundfoderundersökningen som gjordes på SLU också visar att man lika gärna kan ge ett vuxenfoder så länge alla behov är uppfyllda. Det måste ju gå att jämföra med häst så till vida att hunden har vissa behov och de ska uppfyllas, sen använder man det foder som passar bäst till det.

mvh Maria
 
nej, det jag har fått höra är att tillväxttakten ökas av ökad fodermängd. slutresultatet blir det samma, men att man skulle kunna styra farten. jag vet inte alls om det stämmer, men som jag fick det presenterat lät det mycket troligt.
 
Själv har jag enbart dåliga erfarenheter av att ge valpfoder till storvuxna raser. Hur det är med små vet jag inte, men där är riskerna för tex hd markant mindre så jag antar att det har mindre betydelse.

I mycket stor utsträckning kan du styra takten hunden växer i genom fodret. Mycket (överutfodring av) protein ger en "broilereffekt" som gör att hunden växer snabbare.
Många valpfoder har proportionellt alldeles för mycket protein och för lite fett.
Ett vuxenfoder för högpresterande hundar ger i dessa fall betydligt bättre balans i utfodringen.
Ett vuxenfoder med mycket kolhydrater ska man däremot undvika - skräpfoder är skräpfoder hur man än vänder på det, och inget man ska ge till en växande hund (eller någon hund för den delen tycker jag)

När man ska bedöma vilket foder man ska ge sin hund är det viktigt att granska innehållsdeklarationen och rek. dos för hunden, och därefter räkna ut hur mycket protein resp fett hunden faktiskt får i sig per dag.
 
nej, det jag har fått höra är att tillväxttakten ökas av ökad fodermängd. slutresultatet blir det samma, men att man skulle kunna styra farten. jag vet inte alls om det stämmer, men som jag fick det presenterat lät det mycket troligt.

Ja visst stämmer det. Främst då genom variationer i proteinmängd. För lite foder kan ju däremot ge en hund som aldrig når sin "förprogrammerade" storlek.
 
Själv har jag enbart dåliga erfarenheter av att ge valpfoder till storvuxna raser. Hur det är med små vet jag inte, men där är riskerna för tex hd markant mindre så jag antar att det har mindre betydelse.
I mycket stor utsträckning kan du styra takten hunden växer i genom fodret. Mycket (överutfodring av) protein ger en "broilereffekt" som gör att hunden växer snabbare.

Nu talar du precis om den myt jag menar, så där tycker vi olika :). Det finns inga vetenskapliga bevis att protein är boven i dramat. Bara en konstig studie på 70-talet med grand danois-valpar som man höll instängda i små boxar utan motion och fodrade med ett felaktigt sammansatt valpfoder som idag inte finns på marknaden (detta tror man har skapat denna myt från början).

Däremot är det bevisat att en växande hund behöver upp till 6 ggr (!) så mycket protein som en vuxen hund. Protein skapar inte ledproblem, hd m.m. Hunden tar bara upp den proteinmängd kroppen behöver och resten "kasseras". Vad som däremot kan vara skadligt är felaktig mineralbalans och för mycket fett så hunden blir överviktig. DET kan skapa ledproblem. Vissa raser får man se upp med, t ex labradorvalpar som lättare lägger på sig.

Tycker dom flesta uppfödare idag av stora raser som jag diskuterat med (t ex grand danios, new foundland) verkar fodra med valpfoder för storvuxna raser :confused:.
 
Som sagt, där tycker vi olika! Jag tänker inte på någon stude utan ser till verkliga fall där det absolut är så att fodret spelat in.
För mycket protein gör att hunden växer för snabbt. Inget konstigt med det tycker jag. Protein skapar inte ledproblem, men däremot skapas ledproblem om hunden växer för fort.

Jag har ju själv ett resultat av felaktig utfodring hemma, och att kalla det myt är att ta i.
Själv känner jag ingen uppfödare av storvuxna raser (malamute, sibbe) som använder valpfoder - och det inte pga något obskyr stude från 70talet, utan egna erfarenheter.
 
Man kan inte skapa ledproblem genom foder utan en genetisk disposition. Hur man än gör kan man inte överutfodra en hund så pass att det bara skapas ledfel.

Jag undrar då vad det är för skräphundar, på vilka fodret kan skapa ledfel, som går i avel.
 
Nu är ju det inte klart belagt i någon forskning, men visst tyder allt på att hd till största delen beror på ärftliga faktorer, däremot inte ad.
Jag håller däremot inte med dig om att överutfodring inte kan skapa ledproblem. Att växa för fort påfrestar leder hos alla djur, och har man då en stor tung ras med stor risk för hd tar man en onödig risk genom överutfodring med protein tycker jag. Det extra protein en valp behöver jämfört med en vuxen hund uppvägs igenom att valpen behöver så mycket mer mat. Den får ju därmed i sig mer av alla näringsämnen per kilo än vad den vuxna hunden gör.
 
Nu har du ganska mycket fel här.

Man kan aldrig påverka hur en hund växer, kommer att se ut eller ser ut med protein.

Baserat på vetenskapliga studier (Jag kan fråga min bekant på SLU om du vill veta exakta källor, minns dom inte nu) och min erfarenhet av GD säger mig det. Jag har vart omkring lite över 80 GD's som växt upp. Från att dom föddes har jag träffat dom dagligen i 8-9 veckor, och senare träffat ganska ofta och fått veta allt om utfodring osv.
Några har växt alldeles för fort, och dessa har inte överutfodrats på något vis. En var till och med alldeles för underutfodrad och var mager som ett staket, med svagt skelett i bakdelen men ändå växte han så fort så att inget i kroppen orkade att hänga med.

Det enda som kan ge ledproblem om man ska se till fodret är överutfodring av fett, så att hunden blir överviktig.

Det extra protein en valp behöver jämfört med en vuxen hund uppvägs igenom att valpen behöver så mycket mer mat.

Fel igen. En valp behöver mycket mer än vad en vuxen hund behöver, men kan inte få i sig lika mycket mat om dagen. Min STORA valp fick i sig 9 dl mat (ganska små kulor) som allra mest som liten valp, och egentligen behövde hon 15 dl för att täcka sitt behov med det fodret (Ett vanligt vuxenfoder av kvalitetsmärke). Därför fick jag höja upp mig ännu mer, så att hon kunde få i sig allt hon behövde på ca 8-9 dl.

För övrigt är AD inte särskilt vanligt inom min ras, trots att dom väger minst 60 kg som vuxna, och att många hanar lätt väger över 80-90 kg. HD är heller inte så vanligt. Några här och där med C-höfter, men det är inte så många.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 277
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
835
Hundhälsa Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren). Vi vill helst ge...
Svar
0
· Visningar
763
Senast: Tibialis
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 075
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp