Valpfrågor!

Aliide

Trådstartare
Snart kommer min efterlängtade bebis hem (februari) men man hinner ju bli så orolig. Jag tänker mycket på vad som kan gå fel osv. Och det är faktiskt lite jobbigt.. Så nu passar jag på att fråga lite..

Hur vanligt är eg. hd och ad?
Hur ofta behöver en valp rastas under natten (för att slippa kisseri inomhus)?
Vart hittar man kompostgaller?
När kan man börja gå promenader med unghunden (inte bara kisspauser)?
När kan man börja att åka tåg/buss osv? Antar att det är ganska inviduellt?
Vad händer om valpen blir förkyld? (det är ju rätt kallt ute) Hur botar man det?
Ska man säga "Nej" till valpen eller ignorera när det gör något dumt? (Tex. kissa/bajse inne, biter på saker osv)

Pjuh.. mycket frågor. Tror eg. jag vet svaren på de mesta.. men det är så svårt att inse att allt faktiskt kommer gå bra :crazy:
 
Hur ofta behöver en valp rastas under natten (för att slippa kisseri inomhus)?
Det är individuellt, min behövde inte gå ut alls på natten. Se till att den sover på avgränsat utrymme så brukar det gå lättare

Vart hittar man kompostgaller?
Byggvaruhus, tex Bauhaus

När kan man börja gå promenader med unghunden (inte bara kisspauser)?
Det är som sagt ganska rasbundet vad jag har förstått. Din uppfödare kommer säkert tala om för dig vad de tycker i den frågan. Min valp fick följa med från början. Såg jag att han blev trött fick han åka lite på mamma. Jag personligen är inte förtjust i 'ta det lugnt med valpen tills den är ett år' då jag inte anser att det är sunt eller nyttigt för hunden.

När kan man börja att åka tåg/buss osv? Antar att det är ganska inviduellt?
Direkt skulle jag vilja säga. De första veckorna som du har hunden är de viktigast när det gäller miljöträning. Åk meningslösa korta sträckor med valpen så kommer den vuxen fixa detta som den aldrig hade gjort något annat. Jag brukar lägga en del tid på att få dom vana vid att åka bil och gilla det. Det gör jag genom att åka ganska mycket bil med. Vidare brukar jag ge dom mat där ibland. Till exempel åker jag iväg och går en promenad. När jag kommer tillbaka till bilen så får de sitt mål mat under hemfärden.

Vad händer om valpen blir förkyld? (det är ju rätt kallt ute) Hur botar man det?
Valpen blir inte förkyld av kylan utomhus, det blir den av ett virus. Du märker om den fryser, då den börjar skaka. Köp Hälsoråd för Hund på Apoteket, där står en massa fakta och vad du skall göra om hunden blir sjuk. Den kostar bara 30-40 kr och är väl värd de pengarna. Vad du skall göra om valpen blir förkyld beror ju på hur förkyld den blir. Är den pigg och äter bra, låg feber kan man ju avvakta. Tappar den aptit, har hög feber så får man åka till veterinären.

Ska man säga "Nej" till valpen eller ignorera när det gör något dumt? (Tex. kissa/bajse inne, biter på saker osv)
Du skall inte säga Nej till valpen när den kissar och bajsar inne. Däremot skall du lära valpen Nej i andra sammanhang. Köp dig lite böcker tex av Memea Mohlin (Inkallning så mycket mer är kanon) lär dig lite om kommandot Nej. Sedan skall du lära hunden lyssna till sitt namn och komma på inkallning. Detta kan du träna hur mycket som helst med godis.

Jag rekommenderar dig att köpa/låna lite böcker och läs in dig, nu innan valpen kommer.

Lycka till!!
 
När kan man börja gå promenader med unghunden (inte bara kisspauser)?


Det är som sagt ganska rasbundet vad jag har förstått. Din uppfödare kommer säkert tala om för dig vad de tycker i den frågan. Min valp fick följa med från början. Såg jag att han blev trött fick han åka lite på mamma. Jag personligen är inte förtjust i 'ta det lugnt med valpen tills den är ett år' då jag inte anser att det är sunt eller nyttigt för hunden.

Ett år är väl att ta i men annars tycker jag personligen att det ÄR viktigt att ta det lugnt just med promenader. Aktivering och liknande är en annan sak men som det är idag har många raser problem med t.ex. HD och AD och jag tycker att det är värt att ta det lugnt!
 
Hur vanligt är eg. hd och ad?

hd=höftledsdysplasi. det är en medfödd defekt, som innebär att ledskålen är för grund, vilket gör att höftledskulan får ett otillräckligt stöd och leden blir ostadig. instabiliteten i leden leder till brosk- och benpålagringar runt ledskålens kanter och vid ledkapselfästet runt lårbenshalsen intill ledkulan. lårbenshuvudet blir också deformerat mer eller mindre, beroende dels på graden av dysplasi, dels på hundens kroppsvikt.

höftledsdysplasi kan orsaka hunden betydande smärtor. väljer man att operera finns två alternativ. det ena är att man skär av den muskel som passerar tvärs över höftledenoch på så sätt ändra lårbenshalsens och -huvudets riktning i förhållande till ledskålen. det andra är att man ersätter den deformerade leden med en protes.

ad=armbågsledsdysplasi är en liknande defekt, fast den sitter i armbågsleden istället. prognosen är dock inte lika gynnsam.
källa: hundens sjukdomar av b wikström, en bra bok att ha hemma.


Hur ofta behöver en valp rastas under natten (för att slippa kisseri inomhus)?

så fort den vaknar, ca 1-2 ggr/natt i början.

Vart hittar man kompostgaller?

på de flesta byggvaruhus.

När kan man börja gå promenader med unghunden (inte bara kisspauser)?

vid ca 1 års ålder om man har en hund av så stor ras.

När kan man börja att åka tåg/buss osv? Antar att det är ganska inviduellt?

så fort som möjligt. min var ca 10 veckor när vi började åka buss. det var enkelt att ha honom sittandes i knäet då. fast man kanske inte ska åka så långa sträckor.

Ska man säga "Nej" till valpen eller ignorera när det gör något dumt? (Tex. kissa/bajse inne, biter på saker osv)

man ska aldrig skälla på en valp! gör den ifrån sig inne, så är det DU som inte har varit tillräckligt uppmärksam, ta ut hunden och beröm när den gör ifrån sig ute. biter den på något, så avbryt och ge den ngt tillåtet (t ex ett tuggben) istället.
 
Man skall vara medveten om att hd och ad i första och största hand är en fråga om genetik. Därför anser jag att det här med att avstå promenerande är överdrivet i de flesta fall. Har man liten till mellanstor ras av det lättare slaget så ser jag inga problem med promenader som faller in under normal promenader. Speciellt om man har möjlighet att ha hunden lös. Jag propagerar inte heller för att promenaderna skall likna motion men att folk inte skall vara så fixerade vid en speciell tid utan att de skall använda sunt förnuft.

Köp senaste numret av Canis och läs artikeln om just ad och hd.
 
nu är det så att hon ska ha en beauceron (om jag inte minns fel?) och det är en hyfsat stor ras. jag tycker att man ska ta det säkra före det osäkra, och inte fresta för hårt på ett växande skelett.
 
Hur vanligt är eg. hd och ad?

Det är genetiskt men påverkas även av foder och motion.


Hur ofta behöver en valp rastas under natten (för att slippa kisseri inomhus)?

Jag går ut vid 23.00 på kvällen och sedan 08.00. Valpen sätter sig och kissar ev. en liten pöl i hallen under denna tid. Hon väcker oss inte med gnäll. Jag har valt att göra så då jag hellre ser till att hon får sova, jag vill inte väcka henne under natten och springa ned 3 tr för att hon ev. ska kissa. Kisseriet löser sig. Många slänger ut tidningar och springer ut med valpen var tredje h. :smirk:


När kan man börja gå promenader med unghunden (inte bara kisspauser)?

Jag håller med Cillamuffin. Ta det lugnt upp till 1 års ålder. Men utan att dalta då så klart! Låt den busa med andra hundar och gå promenader men inte för långt.


När kan man börja att åka tåg/buss osv? Antar att det är ganska inviduellt? Låt det gå några dagar så den känner sig trygg med dig, sen är det bara ut och miljöträna. Inta för mkt per dag bara. Den måste få en chans att smälta allt också.


Vad händer om valpen blir förkyld? (det är ju rätt kallt ute) Hur botar man det? Se ovan. Kyla är ingen fara utan det är viruset som gör valpen förkyld. Dock kan även rädsla göra att valpen skakar, inte bara av köld.


Ska man säga "Nej" till valpen eller ignorera när det gör något dumt? (Tex. kissa/bajse inne, biter på saker osv)

Aldrig fya en valp som råkat kissa/bajsa inne! Men däremot så ska du korrigera allt den gör som du inte vill att den ska göra som vuxen. Ligger den och tuggar på en sladd, så säg ett lugnt men bestämt nej och lyft bort den.
Beröm och uppmärksamma hunden massor när den tar kontakt med dig utan att du bett om det!!

Lycka till med din valp!! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 436
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 246
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 287
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 438
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp