Valpspår, tips?

Vassi

Trådstartare
Tudde fick precis gå sitt första spår.
Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi snart snötäcke fram till maj, men bättre sent än aldrig antar jag 🙄
När jag gick prova på kurs förra året talade instruktörerna för att skippa näring i spåret och var också väldigt noggranna med att hunden skulle jobba självständigt utan hjälp att plocka upp. Men där var ju alla vuxna hundar, borde man tänka annorlunda med valp? Kan det till exempel vara fördel med näring för att underlätta till en början? Nu kanske han å andra sidan är närmare 10 månader innan vi börjar igen beroende på hur vintern utvecklar sig.
Tudde fick en upptrampad ruta till start med någon godis i, sen hade jag gått ca 20 meter innan han kom till avslut med godis. Terräng nedklippt äng. Liggtid ca 25 min och ett par minusgrader ute. Han klev ur spåret några gånger men hittade tillbaka och löste det ändå över förväntan. Det märktes att han blev lite konfunderad när han klev utanför och tappade spåret och hade lite klur för att hitta tillbaka (har ju dock inget att jämföra med).
Någon som har några do's och för den delen dont's att dela med sig av?