Valpspår, tips?

Vassi

Trådstartare
Tudde fick precis gå sitt första spår.
Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi snart snötäcke fram till maj, men bättre sent än aldrig antar jag 🙄
När jag gick prova på kurs förra året talade instruktörerna för att skippa näring i spåret och var också väldigt noggranna med att hunden skulle jobba självständigt utan hjälp att plocka upp. Men där var ju alla vuxna hundar, borde man tänka annorlunda med valp? Kan det till exempel vara fördel med näring för att underlätta till en början? Nu kanske han å andra sidan är närmare 10 månader innan vi börjar igen beroende på hur vintern utvecklar sig.
Tudde fick en upptrampad ruta till start med någon godis i, sen hade jag gått ca 20 meter innan han kom till avslut med godis. Terräng nedklippt äng. Liggtid ca 25 min och ett par minusgrader ute. Han klev ur spåret några gånger men hittade tillbaka och löste det ändå över förväntan. Det märktes att han blev lite konfunderad när han klev utanför och tappade spåret och hade lite klur för att hitta tillbaka (har ju dock inget att jämföra med).
Någon som har några do's och för den delen dont's att dela med sig av?
 
Det där med näring eller ej i spåret, därom tvista de lärde. :D Jag har aldrig kört med näring i spåret men vet många som gjort det med mycket bra resultat, framför allt på unga hundar. Jag provade med min valp men upplevde att han blev för fokuserad på att "leta mat" istället för att "leta spår" så jag slutade ganska omgående. Om hunden har föremålsintresse kan det ibland vara enklare att fatta galoppen om en kör direkt på grejer i spåret. Du kan ju göra som du gjorde och trampa upp en ruta och så gå en bit ut fot-i-fot och lägga ett föremål där. Annars kan du prova att göra som jag: jag brukar liksom bara gå en bit, typ en stor halvcirkel, bort från hunden (markera starten med pinne eller något) och så visa att du har en leksak med, lägga den leksaken i spåret lite dolt, och så fortsätta halvcirkeln tillbaka. Sen gå och hämta hunden och se vad som händer. Om hunden blir för het så prova att lägga spåret och låta det ligga.

En kan också träna föremål separat, gärna då med små föremål som en peng eller en liten bit läder, för att få hunden att fatta att "där det luktar människa, där finns det prylar att hämta, och prylar = party!".

Att gå pinnstig är också bra för att separat lära hunden att markera grejer den hittar.
 
Det där med näring eller ej i spåret, därom tvista de lärde. :D Jag har aldrig kört med näring i spåret men vet många som gjort det med mycket bra resultat, framför allt på unga hundar. Jag provade med min valp men upplevde att han blev för fokuserad på att "leta mat" istället för att "leta spår" så jag slutade ganska omgående. Om hunden har föremålsintresse kan det ibland vara enklare att fatta galoppen om en kör direkt på grejer i spåret. Du kan ju göra som du gjorde och trampa upp en ruta och så gå en bit ut fot-i-fot och lägga ett föremål där. Annars kan du prova att göra som jag: jag brukar liksom bara gå en bit, typ en stor halvcirkel, bort från hunden (markera starten med pinne eller något) och så visa att du har en leksak med, lägga den leksaken i spåret lite dolt, och så fortsätta halvcirkeln tillbaka. Sen gå och hämta hunden och se vad som händer. Om hunden blir för het så prova att lägga spåret och låta det ligga.

En kan också träna föremål separat, gärna då med små föremål som en peng eller en liten bit läder, för att få hunden att fatta att "där det luktar människa, där finns det prylar att hämta, och prylar = party!".

Att gå pinnstig är också bra för att separat lära hunden att markera grejer den hittar.
Tack för tips! Jag tror vi fortsätter utan näring för tillfället, om vi nu hinner mer innan vintern. Tror det kan finnas en klar risk för mycket matfokus här också 😁 Och kanske testa det där med små föremål!
Pinnstig har jag tänkt att vi ska börja öva lite när snön fallit och vi har hela långa vintern framför oss, det funkar ju oavsett snö eller barmark.
Växlar verkligen mellan att vara otålig och tycka det är skönt att känna att med vintern kommer lite paus och mest bara ha vardag och småträna grunder.
 
Tack för tips! Jag tror vi fortsätter utan näring för tillfället, om vi nu hinner mer innan vintern. Tror det kan finnas en klar risk för mycket matfokus här också 😁 Och kanske testa det där med små föremål!
Pinnstig har jag tänkt att vi ska börja öva lite när snön fallit och vi har hela långa vintern framför oss, det funkar ju oavsett snö eller barmark.
Växlar verkligen mellan att vara otålig och tycka det är skönt att känna att med vintern kommer lite paus och mest bara ha vardag och småträna grunder.

Om du vill köra nåt i vinter så är det ju väldigt bra att köra olika typer av underlag redan direkt, så typ frusen grusväg eller plogad väg funkar ju att testa trots vinterväglag. Jag har spårat i snö också med min äldre hund men det är kanske bra att vänta med tills hunden fattar vad uppgiften är.

Om du vill testa små föremål så börja att klicka in själva föremålet, dvs hunden tittar på föremålet = godis, hunden lägger nosen mot föremålet = godis osv. Funkar ju att göra inomhus också.
 
När jag tränade spår med en godismotiverad hund som inte var så föremåls intresserad la ja godis i små glasburkar i spåret så han gick på spåret och inte godis lukt och "markerade" dessa burkar för att få godis.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 172
Senast: Thaliaste
·
K
Övr. Hund Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte...
Svar
11
· Visningar
1 304
Senast: Kerba
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·
Hästvård En av mina hästar, travstoet på 19 år har börjat bete sig konstigt och jag är mycket bekymrad för henne. Jag har ägt henne 7,5 år och...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp