van ryttare?

tralala

Trådstartare
vad menar ni när ni i en hästannons skriver att hästen kräver en van/erfaren ryttare? Vad är en van ryttare för er?
Lite nyfiken på vad olika människor har för uppfattning.

Kram :bump:

//Linda
 
HEJ! . . . till stor del är det ju att denna personen ska vara en hästmänniska...inte bara en ryttare (klassiskt uttryck :smirk:) Att de jobbar utifrån hästens synsätt och inte från deras eget.

Att man som erfaren är van vid olika situationer som kan uppkomma när man har hand med hästar och att man på ett vant sätt kan reda ut problemet.
Detta gäller ju både uppe från hästryggen och nere från marken!
Många okunniga tar till orden "dumma häst" när det är något som hästen kanske blir rädd för eller om det är någon signal från ryttaren som hästen inte reagerar för...istället för at gå tillbaka till sigsjälv och fundera över vart felet ligger. hästar tänker inte som människor och det är det många som inte FATTAR!

Har en liten bortskämd tjej i vårt stall som äger en snäll 15årig halvblodsvalack. stackars häst säger jag bara...hon sitter och rycker honom i munnen när hon rider..heeela tiden. Och när hon hoppar så drar hon honom konstant i munnen för att hon tycker han springer för fort...ok att han verklgien springer snabbt men det är ju för att slippa bettet :mad: :mad: i munnen! Ibland får hon utbrott o sliter o sliter tills han stannat, när han väl gjort rätt och äntligen stannat så rycker hon honom i munnen med ännu större kraft för att det kokat över i hennes liiiilla hjärna. hur F*N ska hästen veta när han gjort rätt!??!?!

Flåt...jag tror jag kom av mig lite.
Men det finns många exempel på människors okunnighet när det gäller våra kära vänner....och jag blir så ledsen när hästarna ska behöva straffas p g a deras inkompetens :cry:
 
Har en liten bortskämd tjej i vårt stall som äger en snäll 15årig halvblodsvalack. stackars häst säger jag bara...hon sitter och rycker honom i munnen när hon rider..heeela tiden. Och när hon hoppar så drar hon honom konstant i munnen för att hon tycker han springer för fort...ok att han verklgien springer snabbt men det är ju för att slippa bettet i munnen! Ibland får hon utbrott o sliter o sliter tills han stannat, när han väl gjort rätt och äntligen stannat så rycker hon honom i munnen med ännu större kraft för att det kokat över i hennes liiiilla hjärna. hur F*N ska hästen veta när han gjort rätt!??!?!

Flåt...jag tror jag kom av mig lite.
Men det finns många exempel på människors okunnighet när det gäller våra kära vänner....och jag blir så ledsen när hästarna ska behöva straffas p g a deras inkompetens

Varför inte prata med tjej och förklara hur hon ska göra och inte göra! (påminner om en tjej jag känner, både ålder och bortskämd och skåne....)
 
Om man läser en annons där hästen har tävlat ex LA och kräver rut ryttare.

Om jag hade skrivit annonsen så hade jag menat att ev köpare ska kunna rida LA och ta hästen vidare och utveckla den. Samt att förstå sig på hästen. Veta hur man ex hanterar en nervig häst, eller häst med känslig munn.
 
Precis, man måste ha erfarenhet av samt kunna hantera alla typer av hästar!

Ang. den bortskämde flickan. Och förlåt "tralala" om jag har snott lite av din tråd :o
Saken är den "splittan" att jag har hållt lite lektioner för denna tjejen. Det är roligt att se för jag har kunnat hjälpa henne till liiite nytänkande men direkt när hon är stressand eller blir förbannad så bestraffar hon hästen på detta sätt och så plötsligt är träningspasset förstört.
Jag kan inte bara hyvla av henne för att hon gör detta för då skulle hon bli förbannad o sluta lyssna på mig. ...man får va lite rolig för att hon ska ta det till sig,men det kommer cäl succesivt.
. . . men överhuvudtaget så ÄR hon ingen hästmänniska och hon kommer väl aldrig riktigt förstå vad hon gör fel. Hon förstår ju inte att hon förstör för sigsjälv :cry:

varför finns det såna männskor :cry: :cry: man kan ju hoppas att hon säljer snart :mad:
 
Tolkningsfråga.
Här behöver man inte vara van på min häst men ORÄDD och är man inte van att rida har man oftast ingen balans och är lite rädd för bråkiga hästar.
Men med ordet van menar jag inte att du ska ha tävlat 140 hoppning och msv dressyr... :)utan att du inte blir rädd och har vanan inne med hästar

medan vissa ser framför sig en elitryttare när man säger ordet van ryttare
 
Jag tänker på att ryttaren ska kunna "läsa" hästen och förutse ... inte till 100 % för det kan ingen men i allafall ganska väl ... vad hästen tänker ta sig för. Extra viktigt när man rider ute i skogen eller på vägar. Då menar jag inte att ryttaren ska sitta på "sin vakt" utan mer att " ... nu kommer vi till en hage med andra hästar och de kommer springande ..." då skulle jag vilja att ryttaren förstod att det kan vara dags och korta en ev lång tygel och vara beredd på att hästen kommer att reagera på de galopperande hästarna.
Vår ena medryttare, som gjorde en kort tid hos oss, blev ombedd att ta av hästen grimman i hagen och vad gör hon då? Tar av grimman utanför hagen, öppnar ledet och försöker ta hästen i pannluggen och han är då snäll och säger " ... ska bara ta en tugga här först ..." sen knallade han in.
Det kallar jag inte erfaret ... även om vederbörande faktiskt var vuxen och ridskoleelev.
Lite surrigt blev det nog är jag rädd.
 
Jag utgår ifrån att hästen är svårriden om det står att den kräver van/erfaren ryttare i en annons. :crazy:
Det verkar vara ett slags kodspråk för att hästen är het, mycket tittig ute eller har extrema olater/betenndestörningar (stegrar, backar, bockar osv).

Fast det var ju inte frågan..... ;) svarar på den också. :)

Detta tycker jag utmärker en van ryttare:
Någon som kan rida hästen säkert i alla gångarter.
Förmåga att bedöma vilket underlag som är lämpligt att rida på och i vilken gångart.
En person som kan notera om hästen är halt eller inte känns fräsch på något annat sätt.
Att man kan lägga upp ett träningspass anpassat till hästens fysiska och psykiska förmåga och till ens egna kunskapsnivå.
En ryttare som kan hantera en häst i trafik, skog, bebyggelse samt är påläst på ridhusregler.
En ryttare som förstår vikten av uppvärmning och nedtrappning.
En ryttare som kan "klä på" hästen korrekt med utrustning och grovt uppskatta om utrustningen passar hästen eller ej.
Personen bör ha kunskap om att hästens natur och flockbeteende samt veta hur hästens syn fungerar.

Har säkert glömt en massa. :p
 
Sv: van ryttare?

allt det där beror ju faktiskt på vilken häst det gäller! jag, till exempel, känner mig säker och van och som en hästmänniska när det gäller "vanliga" pållar och de som jag vet ungefär hur de fungerar. däremot skulle jag aldrig svara på en annons där det söktes just en van ryttare, eftersom det just när det gäller annonser innebär någonting mer än vad jag har erfarenhet av.
man är ju helt enkelt van ryttare på olika nivåer, smartast vore nog att specifiera det där lite bättre just vad det gäller annonser, typ: "söker ryttare som är van vid hetare hästar och att sköta om allt som kan inträffa i ett större stall". För bara för att man har ridit hela livet och är van vid hästar så betyder det inte att man är van vid den miljö som efterfrågas, varje stall är ju olika, och det kanske är just det som ska menas med att vara van; att man har provat på många olika slags stall och hästar? :crazy:
 
Sv: van ryttare?

Oftast är det hästar som är komplicerade att rida. Eller en välutbildad som ägaren vill ska gå vidare, det brukar framgå av helheten av en annons...
 
Sv: van ryttare?

vet inte riktigt.. en ryttare som har god erfarenhet av hästar som kanske är lite nerviga... eller hingstiga o.s.v. och klarar att hantera sånna situationer på ett lungt sätt... å inte drar å sliter i hästen m.m.
 
Sv: van ryttare?

Då jag har tjejer som är fodervärd på min häst och kommer från ridskola, så anser jag att en van ryttare är den som har/haft foderhäst eller egen häst några år Sen beror det ju på vad man som annonsör önskar sig för ryttare till hästen.

Jag tycker ridskoler undervisar bra till en viss nivå..... lär eleverna att bandagera, sätta på strykkappor mm mm :smirk:
 
Sv: van ryttare?

När ja satte ut annons på min häst.. skrev ja att han va het, och efter de att han kräver rut ryttare. med de menade ja nån som va van vid just den typen av häst då.. en het häst asså.. och så skulle ja fatta det om ja själv satt och läste annonser, som de stod så i..
 
Sv: van ryttare?

och så får man ju då hoppas att personen är så vettig attden vet va den kan.. för de räcker ju inte me att man e van vid sånna hästar.. men ska ju kunna hantera situtionen oxå..
 
Sv: van ryttare?

Om det står att hästen kräver rutinerad ryttare kan man vara säker på att hästen är ganska så svårriden och som inte vem som helst ska sätta sig upp på!
 
Sv: van ryttare?

Det beror ju helt på vad det är för häst..
Ibland behövs ju en van ryttare till nån som inte är särskilt utbildad , ibland bara ouppfostrad och behöver en van ryttare på så vis..
Men det handlar ju ibland också om att man vill att hästen ska komma till någon som inte är helt nybörjare..
Brukar mejla och fråga vad dem menar med just..det :smirk:

Hej !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 791
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp