vänder rumpan mot en i hagen/boxen

Moppa123

Trådstartare
en liten fråga och råd vad jag ska göra..
när jag kommer in i hagen så kommer mitt sto gående och kan följa mig (lös) en bit, troligen när hoppet finns att jag har godis.
När hon blir less och sur och inte får någon godis så vänder hon rumpan mot mig, hon har inte slagit eller så men jag tycker det är ganska obehagligt att få en stor sur rumpa i ansiktet.

samma i boxen om hon blir less och sur så vänder hon rumpan till...

har ni tips och råd varför hon gör det ( översittar grej förstår jag ) och varför hon är så sur jämt och ständigt...
råden gäller allstå hur jag ska hantera hennes "rumpa" :confused:

Jag har egentligen inget bra att säga utan väntar på de mer erfarnas svar, men... Brukade du ge henne mycket godis förut t.ex för att fånga henne i hagen? Det kan vara så att hon har blivit bortskämd och inte respekterar dig som ledare, så lite ledarskapsövningar kanske skulle vara på sin plats?

ledarskapsövn. låter inte helt fel ... hon får godis ibland när hon kommer från hagen :angel:
men hon har varit matfixerad sedan jag köpte henne ( 6 mån) och jätte glad om någon ev. har godis/mat om personen ifråga bara går förbi eller helt enkelt inte har mat så blir hon verkligen skitsur.....

jag behöver många tips på ledarskapsövn :bow:

Att vända rumpan till är på hästspråk en förolämpning. Det skall man som ledare aldrig tolerera. Jag tycker definitivt att ni skall börja träna på ditt ledarskap. En ledarhäst i frihet skulle inte accepterat sån behandling. Hur du bäst går till väga när hon gör det vet jag inte. Jag hade förmodligen reflexmässigt gett henne en j-vel på häcken och jagat på henne för att vända bort den igen. Hur smart det vore vet jag inte, det skulle vara reflexmässigt från min sida bara. Risken finns ju att hon om hon anser sig vara ledare ger mig en j-vel istället.... Så undvik min ide... det är nog bäst :D

Jag tycker det verkar som 2 olika saker....ute i hagen är hon säkert bara bortskämd..skulle hon visa den attityden mot mig t ex så hade jag schasat iväg henne....med ett spö om så krävdes....i boxen kanske hon vill vara ifred, och sånt måste också respekteras...man skall inte springa i onödan o störa dom när dom står inne i boxen...om dom vänder arselet mot mig i boxen beror det på VARFÖR dom gör det och VAD jag skall in där o göra.Vänder dom om jag skall ta ut dom i hagen t ex så får dom stå kvar inne, vänder dom om jag skall in o tjafsa bara(vilket jag aldrig skulle göra) så skulle jag låta dom vara ifred.

Du får försöka läsa din häst varför den beter sig på det viset du skriver, och ta tag i situationen efter det.

Hmm..jag är inte så bra på sånt här men min kompis pålle gjorde så när hon fick han. Såfort han tröttna vände han arslet till. Han fick sej några smällar på baken tills han vände sej med huvut frmåt igen. Och då fick han beröm när han stod vanligt.

Nästa gång han gjorde så Puttade hon ev.slog lite löst på rumpan på honom tills han vände sej om.

Jag tror att dte är ett sätt att ta över på. Säjj ifrån.

Han fick sej några smällar på baken tills han vände sej med huvut frmåt igen.
STOPP! :crazy:
Först o främst måste man ju ta reda på VARFÖR hästen vänder baken till... :idea:
När min gör det är det ett hot och skulle jag då börja knuffa och slå på henne skulle hon skicka mig till yttre rymden!

Min lilla tjej hemma kan vända rumpan till och backa mot en när man är ute hos henne i hagen, men det är inte för att hon är sur eller elak, hon vill bara bli kliad på rumpan! :D

haha, tja, jag tror inte det kliade så mycket men jag kanske ska testa :) i hagen blev det reflexmässigt att jag jagade iväg henne ....

Ibland har jag lite för mycket tid över för att börja analysera allt beteende :)

Om hästen bara vänder upp rumpan mot dig så är det ett sätt att säga att hon vill att du lämnar henne ifred.
Ställ dig först frågan varför. Vad skulle kunnat få henne att inte vilja ha dig hos sig? Brukar ni göra nått hon inte tycker om, brukar du använda våld, är hon inte trygg i ditt sällskap eller tycker hon helt enkelt att det inte är roligt? Du har tusen anledningar att välja mellan.

Som jag sett tidigare så har ledarskapsövningar föreslagits. Det är bra, precis vad jag också tycker du borde satsa på. MEN först tycker jag att du ska börja prata med din häst och bara lära känna den. Detta är väll iof. börja till ditt ledarskap, men du ska nu bara ställa frågor till hästen, och dessa kan besvaras precis hur som helst.

Först och främst behöver ni ett inhägnat utrymme. Tex. en ridbana - inte för stor och inte för liten. Där släpper du hästen - utan grimma.
Sedan betraktar du den. Du tittar på hur den reagerar att bli släppt, hur den går tillväga när den börjar undersöka saker, hur den reagerar på din närvaro(uppmärksammar hon dig - hur, eller ser hon dig inte ens). Allt ska passera i dina tankar. Efter ett tag, när du och hästen känner er trygga med situationen och du har betraktat hästen en stund, börjar du röra dig - nu börjar själva konversationen. Ha hela tiden koll på hur din häst reagerar på allt du gör. När du börjar gå, när du kommer närmre när du byter posission. Ögon, öron, muskler, rörelser, allt ger sinaler som visar hur hästen reagerar på dig. Gå helst inte rakt mot hästen utan cirkulera hela tiden och flytta dig på det sättet närmre(prata heller inte).
Hur man ska agera sen beror på vilket sätt hästen svarar på det du gör. Men låt säga att du kommer fram till hästen. Stryk henne gärna över halsen mjukt och försiktigt. Sedan tycker jag nog att du ska gå ifrån henne igen. Se hur hon reagerar på dig nu, är det någon skillnad.

Det är så fruktansvärt svårt att säga exakt hur man ska glra. Som jag har sagt tidigare så är alla hästar olika individer som reagerar och ser olika på saker. Precis som med människor får man olika svar och din reaktion på det svaret du får kanske inte skulle passa så bra om hästen hade svarat på ett annat sätt.

Det gäller att läsa av hästen och veta vad man ska säga sen. Men det bästa sättet att lära sig detta på är att göra det. Prova allt. Använd kroppsspråket, posissoner, tryck eller vad du nu får för dig att göra. Får du inget svar alls så gör något helt vrickat. Jag har tex. lagt mig ner på marken en gång och efter det hade hästen en helt annan inställning. :p Låter säkert helpuckat men ibland får man vara lite puckad. Det hela går ut på att leka och då gör man det första som kommer upp i huvudet. Det gäller att vara spontan och hela tiden söka kontakt. Och tänk på att vänta in hästen. Lägger man sig ner kan det ta ett tag innan hästen börjar fundera vad du verkligen håller på med.
Glöm dock inte att man inte ska hålla på allt för länge i början. Då kan det hela bli som ett enda stort och tråkigt missförstånd för hästen.

Har du inte så mycket erfarenhet av hästens kroppsspråk så kan det vara bra att läsa lite så att du lär dig att lättare klura ut vad det din häst säger, betyder. Och då uppmärksammar du också lättare små saker, som du kanske inte lagt märke till annars.

Måste bara få säga en sak pga. tidigare skribent som föreslog att du skulle smälla hästen på baken tills den vände sig om. Smäller du din häst i den situationen kan du räkna med att få tillbaka ordentligt. :devil:

Ibland har jag lite för mycket tid över för att börja analysera allt beteende

:rofl: Tänk vad skönt att vi är fler.......när tiden finns börjar hjärnan "söka" problem .......bra ibland men inte alltid (vissa saker kanske faktiskt inte är något problem från början, men blir till ett jätteproblem om man börjar "analysera" :crazy:)

Lagom mycket problemsökning är nog att rekommendera :idea:

Därmed inte sagt att just det här "rumpproblemet" skulle vara en bagatell. Rumpor får varken folk eller fä visa hur som helst :p :D :angel:

haha, nä precis.. alltför mycket rumpa är inte bra för någon :)

har ju fått lite tips och trix här nu, vi får se vad jag hittar/lyckas med idag ... sedan får jag hoppas att jag hör vad hon säger, annars kanske jag får känna hur det kännas att bli iväg skickad till ett annat hörn av hagen :cry:

:confused: det kan ju vara en ledarskapsfräga?

:idea: en häst som beter sig så har dock alltid en anledning till det!

:bump: om beteendet har uppstått på senare tid borde du dock kolla upp att hon är OK.

:confused: har hon dresserat dig?
hästar är nämligen väldigt smarta. om hon blivit van att få godis när du fångar henne, kan det bli en ond cirkel där hon till slut bara tar godiset och ändå inte låter sig fångas. du får hämta en ny godis osv osv.
det är självklart att man får sin hästs uppmärksamhet när man har godis med sig men om inte hästen ser någon mer meningsfull anledning till mötet upphör kontakten när godiset är slut.

:confused: är du säker på att hon förstår vad du vill att hon ska göra när ni är tillsammans?
om inte, var tydligare.

:confused: ser hon någon vettig anledning att gå in?
gör umgänget/ träningen rolig, gör nåt ni kanske inte brukar göra, så att hon får något nytt att tänka på, något roligt att se fram emot tillsammans med dig. det är lätt hamna i "gammal vana" bara din fantasi sätter gränser där.

:confused: tycker hon att du är den självklare ledaren?
det kommer hon att tycka ifall du framför dina förslag på ett smart sätt och om du inte alltid är så förutsägbar.

hästen är ett flyktdjur och en förutsättning att överleva som sådant är att kunna läsa av sin omgivning och förekomma den.
att därför välja en ledare som tänker ett steg längre än de övriga och tar snabba och smarta beslut är därför det säkraste sättet att garantera flockens överlevnad. och därmed helt självklart för hästen.

en rumpa i ansiktet ska man INTE acceptera, men det kan oxå vara ett sätt för hästen att tala om att något inte står rätt till.

:confused: hur ska den annars berätta för oss att något är fel?

:confused: hur berättar hästen för oss att sadeln är oskön, bettet gör ont mm?

mvh rymdentusiasten :bump:

Hur gammal är hästen? Är det en ung häst som testar?

hade du haft henne i 6 månader? Har hon gjort såhär hela tiden, har hon gjort det förr?

Trivs hon verkligen i stallet/med hagkompisarna?

Jag skulle faktiskt oavsett vad det beror på börja med att bryta cirkeln samtidigt som jag försökte ta reda på VARFÖR.

När hon kommer i hagen, klappa henne och kela lite (inget godis) och vänd dig sedan och gå ifrån henne. Ska du ta in henne så kele och sätt på grimskaft direkt. Låt inte henne få chansen att vara den som vänder baken till.

I boxen så undvik att 'störa' henne så länge, och när du måste vara i boxen och hon vänder rumpan till så ta bort den från dig (bort med baken innebär att huvudet kommer). Du får börja med att träna henne att flytta undan bakdelen på stallgången eller i ett annat 'neutralt' läge och sen applicdera det i boxen.

Min unghäst visade ett tag tendenser att vända baken till. Hon varken hotade egentligen eller slog, men jag tolerar inte en bak vänd mot mig, så jag sa helt enkelt åt henne att flytta bort den, och då kom ju huvudet istället och då kelade jag med henne en stund och gick sen därifrån (INNAN hon lessnade).

Gjorde helt enkelt ingen stor sak av hennes tonårsfasoner utan bara bröt cirkeln och förklarade att det var inte önskvärt och när hon då inte 'vann' något på det slutade hon INNAN det blev ett problem.

Så bryt cirkeln lugnt och stilla, och fundera på VARFÖR?

hon är 6 år till sommaren och jag har haft henne i snart 8 mån. Jag har varit ut i hagen nu i helgen och spanat in henne lite. Men jag får putta bort rumpan, alltså hon slår inte utan står mest och observerar mig, tycker säkert att jag var lite trist och då måste hon hitta på något för att få en reaktion av mig...

Ibland känns det som att hon vill testa saker och ting FASTÄN hon så väl vet vad hon inte får göra, typ nästan " KANSKE får jag vara chef idag" och nähä blir slutsatsen, och då är hon snäll till nästa infall (vilket oftast sker dagen efter)
men vi lär oss och kämpar på och jag hoppas jag ska lära mig att tyda henne bättre och bättre :bow:

Hihi min häst vänder rumpan "lite snällt" till mig när hon tycker att jag ska klia där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka