Om hästen bara vänder upp rumpan mot dig så är det ett sätt att säga att hon vill att du lämnar henne ifred.
Ställ dig först frågan
varför. Vad skulle kunnat få henne att inte vilja ha dig hos sig? Brukar ni göra nått hon inte tycker om, brukar du använda våld, är hon inte trygg i ditt sällskap eller tycker hon helt enkelt att det inte är roligt? Du har tusen anledningar att välja mellan.
Som jag sett tidigare så har ledarskapsövningar föreslagits. Det är bra, precis vad jag också tycker du borde satsa på. MEN först tycker jag att du ska börja prata med din häst och bara lära känna den. Detta är väll iof. börja till ditt ledarskap, men du ska nu bara ställa frågor till hästen, och dessa kan besvaras precis hur som helst.
Först och främst behöver ni ett inhägnat utrymme. Tex. en ridbana - inte för stor och inte för liten. Där släpper du hästen - utan grimma.
Sedan betraktar du den. Du tittar på hur den reagerar att bli släppt, hur den går tillväga när den börjar undersöka saker, hur den reagerar på din närvaro(uppmärksammar hon dig - hur, eller ser hon dig inte ens). Allt ska passera i dina tankar. Efter ett tag, när du och hästen känner er trygga med situationen och du har betraktat hästen en stund, börjar du röra dig - nu börjar själva konversationen. Ha hela tiden koll på hur din häst reagerar på allt du gör. När du börjar gå, när du kommer närmre när du byter posission. Ögon, öron, muskler, rörelser, allt ger sinaler som visar hur hästen reagerar på dig. Gå helst inte rakt mot hästen utan cirkulera hela tiden och flytta dig på det sättet närmre(prata heller inte).
Hur man ska agera sen beror på vilket sätt hästen svarar på det du gör. Men låt säga att du kommer fram till hästen. Stryk henne gärna över halsen mjukt och försiktigt. Sedan tycker jag nog att du ska gå ifrån henne igen. Se hur hon reagerar på dig nu, är det någon skillnad.
Det är så fruktansvärt svårt att säga exakt hur man ska glra. Som jag har sagt tidigare så är alla hästar olika individer som reagerar och ser olika på saker. Precis som med människor får man olika svar och din reaktion på det svaret du får kanske inte skulle passa så bra om hästen hade svarat på ett annat sätt.
Det gäller att läsa av hästen och veta vad man ska säga sen. Men det bästa sättet att lära sig detta på är att göra det. Prova allt. Använd kroppsspråket, posissoner, tryck eller vad du nu får för dig att göra. Får du inget svar alls så gör något helt vrickat. Jag har tex. lagt mig ner på marken en gång och efter det hade hästen en helt annan inställning.

Låter säkert helpuckat men ibland får man vara lite puckad. Det hela går ut på att leka och då gör man det första som kommer upp i huvudet. Det gäller att vara spontan och hela tiden söka kontakt. Och tänk på att vänta in hästen. Lägger man sig ner kan det ta ett tag innan hästen börjar fundera vad du verkligen håller på med.
Glöm dock inte att man inte ska hålla på allt för länge i början. Då kan det hela bli som ett enda stort och tråkigt missförstånd för hästen.
Har du inte så mycket erfarenhet av hästens kroppsspråk så kan det vara bra att läsa lite så att du lär dig att lättare klura ut vad det din häst säger, betyder. Och då uppmärksammar du också lättare små saker, som du kanske inte lagt märke till annars.
Måste bara få säga en sak pga. tidigare skribent som föreslog att du skulle smälla hästen på baken tills den vände sig om.
Smäller du din häst i den situationen kan du räkna med att få tillbaka ordentligt.