Bukefalos 28 år!

Vandra med hund i Grövelsjön

Philosophia

Trådstartare
Det är planen att göra i sommar. Utgångspunkten kommer att vara - tror jag - Storsätra som ligger 5 km från Norska gränsen. Det är ju rimligt att man tar sig bort till en Norsk fjällstation. Vad är det som gäller för införsel till Norge nuförtiden?

Vad mer i största allmänhet ska man tänka på inför vandringsresa med hundar? :-)
 
Införselreglerna har jag dålig koll på, men vandrat har vi gjort en del.

Ska ni bo i stuga eller tält? Hur länge tänkte ni vara borta?
 
Det som krävs för införsel av svensk hund över tre månade är avmaskning mot dvärgbandmask, gjord av veterinär 24 - 120 h innan införsel. Finns ett alt med 2 behandlingar med 28 dgr emellan hemma och sen fortsätta med en gång/28 dgr med. Rabiesvaccinskravet har Sverige dispens från. Hunden ska i övrigt vara märkt och du ska kunna bevisa att den är svensk (ta med stamtavlan t ex). Sen får man på de där reglerna max föra in 5 hundar.

Jag minns inte hur de gjorde med passreglerna, det får du kolla. Det kan vara så att den behöver pass med vovven. Vissa raser (kamphundar) är tvärnit på att föra in btw.

I övrigt så finns jättefina leder och terräng där, både sommar och vinter. Vi var alltid där, med hund (och har gjort en del omedvetna gränspassager *s*), när jag var liten.
 
Införselreglerna har jag dålig koll på, men vandrat har vi gjort en del.

Ska ni bo i stuga eller tält? Hur länge tänkte ni vara borta?

Vi har tänkt att bo på fjällhotell, min sambo vägrar tält. Så det blir dagsturer och så har jag tänkt att springa, men det blir utan hundarna. 4-5 nätter hade vi tänkt.
 
Har varit i Grövelsjön flertalet gånger sen jag var liten, oftast med hund. Vi har alltid bott vid Sjöstugan och gjort dagsutflykter. Finns mycket fint där.

Senast hade jag hundens pass i ryggsäcken när vi gick. Tänkte att om det hände nåt och vi skulle behöva uppsöka veterinär så skulle det vara snopet att åka in i Norge utan det.

Hade med mig lite första hjälpen saker som för ev tassbandage och så, utöver matsäck till både mig och vovve när vi vandrade.
 
Det som krävs för införsel av svensk hund över tre månade är avmaskning mot dvärgbandmask, gjord av veterinär 24 - 120 h innan införsel. Finns ett alt med 2 behandlingar med 28 dgr emellan hemma och sen fortsätta med en gång/28 dgr med. Rabiesvaccinskravet har Sverige dispens från. Hunden ska i övrigt vara märkt och du ska kunna bevisa att den är svensk (ta med stamtavlan t ex). Sen får man på de där reglerna max föra in 5 hundar.

Jag minns inte hur de gjorde med passreglerna, det får du kolla. Det kan vara så att den behöver pass med vovven. Vissa raser (kamphundar) är tvärnit på att föra in btw.

I övrigt så finns jättefina leder och terräng där, både sommar och vinter. Vi var alltid där, med hund (och har gjort en del omedvetna gränspassager *s*), när jag var liten.

Perfekt, tack!
 
Perfekt, tack!

Dubbelkollade, du behöver sällskapsdjurspass med. Så, pass, avmaskning mot dvärgbandmask enligt ngn av de två alt - och då medföljande intyg från vet på att hen avmaskat, chipmärkt och inte av förbjuden ras. Sen är det bara att tuta och köra. Det som kan bli bökigt är kanske avmaskningen, om du inte vet exakt när du tänker passera och har tänkt vandra ett tag. Men 120 h = 5 dygn, så helt ogörligt borde det inte vara. Och distriktsveterinärerna finns ju överallt om du vill vandra lite på svenska sidan först och sen passera.

Edit: Såg nu att det var 5 dagar det handlade om du skulle vandra. I så fall är det ju lugnt att få ihop det inom de där 120 h
 
Har varit i Grövelsjön flertalet gånger sen jag var liten, oftast med hund. Vi har alltid bott vid Sjöstugan och gjort dagsutflykter. Finns mycket fint där.

Senast hade jag hundens pass i ryggsäcken när vi gick. Tänkte att om det hände nåt och vi skulle behöva uppsöka veterinär så skulle det vara snopet att åka in i Norge utan det.

Hade med mig lite första hjälpen saker som för ev tassbandage och så, utöver matsäck till både mig och vovve när vi vandrade.

Tack! Jättefint. Bra tänkt att ha passet med även om man inte planerar att passera gränsen.
 
Vi har tänkt att bo på fjällhotell, min sambo vägrar tält. Så det blir dagsturer och så har jag tänkt att springa, men det blir utan hundarna. 4-5 nätter hade vi tänkt.
Ska ni bo i stuga är det inte så mycket att tänka på tycker jag, dina hundar är säkert redan i vid form :)
Vi har med oss frystorkad mat till hunden nu när vi ska iväg, men när man går dagsturer har det ju mindre betydelse. Schyssta regntäcken kan ju vara bra till korthåriga hundar.
 
Vi har också vandrat i Grövelsjö med hundar! Jättefint är det där, vi bodde i stuga och gjorde dagsturer upp på fjället runt sjön. Råkade nog gå upp på en topp på andra sidan Norska gränsen med alla tre hundarna också...

Där var en del mygg/knott bitivis (i de låglänta områdena som är lite blötare) så har du korthåriga/känsliga hundar kanske nåt täcke/overall kan vara skönt. Vatten under turerna så klart och lite första hjälpen som någon nämnt, sen är det nog bara att knata på! Mina hundar älskar att vara med i fjällen och det har fungerat bra i tält också. Stuga är ju dock alltid bekvämt och skönt att värma sig i lite efter en lång dag på fjället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 839
Senast: anna_panna
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 730
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag tror inte att min hund dricker för mycket, jag har inte hunnit mäta ännu men efter en snabb Googling så verkar det rimligt att han...
2
Svar
25
· Visningar
4 610
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp