Vandrande pinnar (utbruten)

De är läckra :love: Men är de knepiga som husdjur? Typ behöver levande byten eller något. De är ju så fina att de borde vara vanligare husdjur om de var "enkla".

Levande byten behöver alla mantisar förstås, men jämfört med andra husdhur känns de flesta insekter som hyfsat enkla att hålla om man bara läser på lite. Beroende på vad man jämför med givetvis. :)
 
Oh! Jag har haft mantisar! :love: Flera olika arter (men inte just orkidé-). Himla roliga små djur. Rätt brutala dock... :crazy:
 
Pseudocreobotra wahlbergii:

AA6EB771-106A-4B60-A46D-120C6175EDAE.jpeg
 
Brutala i hur de äter levande byten eller vad menar du?
Ja, alltså ”brutala” är kanske fel ord (speciellt med tanke på vad vi människor kan hitta på...). Men ja, det går inte fort när de äter och bytet dör inte snabbt och smärtfritt...

Insekter kan dessutom leva väldigt länge även när de är nästan helt uppätna... Hade en hona och en hane ihop för parning. Lämnade dem en stund. Vips hanen var borta och honan väldigt tjock. Tittade in lite snabbt, men såg inget. När jag två-tre dagar senare pysslade lite mer med dem såg jag det som var kvar av hanen - I stort sett huvud med ”fångstben” - LEVANDE. Stackarn kravlade sig förtvivlat runt på bottnen... :( Han hamnade illa kvickt i frysen...
 
Ja, alltså ”brutala” är kanske fel ord (speciellt med tanke på vad vi människor kan hitta på...). Men ja, det går inte fort när de äter och bytet dör inte snabbt och smärtfritt...

Insekter kan dessutom leva väldigt länge även när de är nästan helt uppätna... Hade en hona och en hane ihop för parning. Lämnade dem en stund. Vips hanen var borta och honan väldigt tjock. Tittade in lite snabbt, men såg inget. När jag två-tre dagar senare pysslade lite mer med dem såg jag det som var kvar av hanen - I stort sett huvud med ”fångstben” - LEVANDE. Stackarn kravlade sig förtvivlat runt på bottnen... :( Han hamnade illa kvickt i frysen...
Huu, ja det där skulle jag nog inte tåla i längden :crazy:
 
Det finns ju många olika typer av vandrande pinnar.
Vi hade den vanliga indiska samt en större lite taggig.
Köpte ett vitrinskåp klädde baksidan med myggnät och gott om grenar. Det var högt med liten golvyta vilket gjorde det lättstädat. Tidningspapper på bottnen. viktigt att städa bort alla ägg på bottnen annars blir det väldig mycket pinnar. Föda hallon och björnbärsblad samt murgröna. Frös in blad så att jag hade hela vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp