Vandringstips igen

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 709

fejko

Trådstartare
Jag har ju aldrig vandrat förut och undrar lite hur många ombyten man behöver? Tänkte ha T-shirt under en skjorta behöver man byta varje dag eller kan man ha samma T-shirt i två dagar? Vilket material ska det vara på T-shirten? Tycker funktionsmaterial brukar lukta illa väldigt fort, men man har ju hört att man inte ska ha bomull. Köpte en undertröja i merinoull sist jag var och handlade för det ska visst lukta mindre, men är det inte risk att det blir kliigt?

Haha, jag vandrade i Jämtland i augusti och bar samma merinoull-underställ i 5 dagar :p
Man blir ju sunkig liksom, tyckte att det var del av charmen :D kliade inte och luktade helt ok.

Max 2 omgångar annars väger packningen för mycket. Packningen blir tung nog ändå utan att släpa med sig överdrivet mycket kläder. Satsa på att få med lager på lager för att hålla värmen snarare än tänka lukta gott. Efter att ha vandrat någon vecka så tycker jag lukten av diverse parfymer känns rätt obehaglig.
Ja du kan använda en T-shirt två dagar och även tre. Det går även när man inte vandrar om man inte svettas. Vill du slippa äckellukten av polysterfunktonströjor så satsa på att köpa en i merinoull. Jag älskar mina sådana. De är varma och stinker inte av att man tittar på dem.

Jag har ju aldrig vandrat förut och undrar lite hur många ombyten man behöver? Tänkte ha T-shirt under en skjorta behöver man byta varje dag eller kan man ha samma T-shirt i två dagar? Vilket material ska det vara på T-shirten? Tycker funktionsmaterial brukar lukta illa väldigt fort, men man har ju hört att man inte ska ha bomull. Köpte en undertröja i merinoull sist jag var och handlade för det ska visst lukta mindre, men är det inte risk att det blir kliigt?
Så länge man är själv spelar det inte så stor roll tycker jag, men vandrar man ihop eller när man möter civilisationen igen är det grymt skönt att vara rentvättad med rena kläder :)

Är det mera krävande turer är ullunderställ nästan ett måste oavsett, man blir helt genomsvettig och våt bomull kyler alldeles för mycket.

Man vill ju gärna ha ett fräscht ombyte när man kommer tillbaks till civilisationen som Anders skrev. Men att släpa på det är ju mindre kul. Så ha det i bilen eller fråga om ni kan få ställa en väska på det ställe ni startar/slutar på. Det är himla gött att boka in sig på något ställe och duscha, äta färdig mat och slappna av lite innan man åker hemåt.

Merinotröja är toppen, precis som alla andra säger. Jag brukar ha en kortärmad och en långärmad med mig. Antingen har jag på mig den ena eller den andra och om det är kallt - båda. Jag tycker aldrig att merino luktar svett eller illa och jag har inga problem att ha dem 4-5 dagar i sträck. Kliar inte, tycker jag. Bor man på fjällstation eller liknande så kan man ju kosta på sig lyxen att tvätta en tröja/skjorta om man har med sig tvättmedel (finns i fickformat) - men annars låter man av miljöskäl bli.

Vankas det riktigt varmt väder så har jag en ultralätt klänning i funktionsmaterial som nästan får plats i en knuten hand. Det är trevligt att ta på sig den till middagen om man övernattar på fjällstation och/eller ha på sig på hemresan.

Jag har en eller två funktionströjor jag går i och ett merino jag sover i.
Jag tvättar mig med våtservetter över hela kroppen innan jag tar på mig sovstället.

Jag är inte en person som svettas särskilt mycket (dvs med deo luktar jag inte svett) och jag hade samma merinoullströja hela veckan, det är ett ypperligt material! Tvätta den en eller ett par gånger innan du åker och prova använda den en del så du vet att den inte kliar.
Över den har jag hellre en funktionströja av något slag eller ytterligare en ulltröja, än att ha skjorta. Tänk på att det är antagligen mycket sämre väder än vad du tror, vi vandrade inte i T-shirt en enda dag senast vi var i väg (månadsskiftet juni/juli), snarare regnjacka konstant.

Spara in på ombyte. Jag har med mig vandringskläder, regnkläder, underkläder (funktionsstrumpor tvättar jag och luftar), kvällskläder -dvs en extra tunn fleece och typ tights som inte tar plats - och ett extra tunnt underställ att sova i.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 430
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 761
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 132
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd