Vänja katt vid hund

Mirre

Trådstartare
Har en 1 årig innekatt här hemma som aldrig haft någon kontakt med hundar, kommer dock att ta hem en vuxen omplacering snart som är uppväxt med katt.

Frågan är alltså hur jag vänjer katten vid hunden?

Sv: Vänja katt vid hund

Om hunden är lugn och struntar i katten tror jag du enklast helt enkelt ger dem tid och utrymme.

Se till att katten har flera ställen där den kan vara och känna sig trygg, en grind eller liknande till ett rum som katten kan ha hundfritt i början.

Sedan tror jag ju att gemensamma aktiviteter, som tex att sova i soffan på vardera sidan av matte osv stärker känslan av "vi".

Visa katten att du stoppar hunden om den är för närgången, den får inte känna sig attackerad och utan skydd.

Lämna dem inte ensamma tillsammans i början.

Se till att de inte stör varann vid maten.

Sedan är det nog bara att vänta, en del katten blir förtjusta i hunden, andra tolererar dem som ett nödvändigt ont :p

Jodå han är rätt lugn mot katten han bor med nu, visst rejsar dem ibland men det är oftast katten som drar igång honom haha:D (hunden är då 6 och katten är 30:D )

Vi har grind i trappen så hon kan gå upp om hon vill komma undan.
Även hennes låda är uppe.

Hon har även en bra liggplats uppe på ett skåp där hon ser allt men är helt ifred.

För mig har det fungerat bäst genom att helt enkelt ge dem tid och se till att hålla hunden lugn och ge katten utrymme att vara ifred om hon vill.

När jag tog hem min unga hund som valp så hade hon visserligen hälsat på katter innan på kenneln, men hon var ju valp och vild :p Morsans katt (bodde hos morsan då) var helt ovan vid hundar och tyckte det var skitläskigt! Efter någon månad så slutade hon vara rädd. Hon kunde då lugnt sitta uppe på ett bord när Wahidah gick runt under bordet och katten kunde komma fram och titta på Wahidah när hon låg och sov.

Nu har jag inte varit där lika mycket eftersom jag inte bor där längre, men det har i alla fall gått så långt att katten nu kommer fram och hälsar på oss i dörren när vi kommer. Hon nosar t.o.m. på Wahidahs ansikte och verkar vilja gosa :D

Så tja, mitt råd är att göra så liten affär av det som möjligt och bara låta dem vänja sig vid att det finns andra djur i lägenheten.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 212
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 606
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 615
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 593
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S