vänja vid gräs

willy

Trådstartare
Jag har fått lära mig att man alltid ska vänja in hästarna vid nytt foder och vid gräs.
Hur gör ni med era hästar inför betet för att vänja dem vid gräset?
Hur mycket och hur länge vänjer ni in dem?

Sv: vänja vid gräs

det är lite individuellt kan jag väl tro,men min pålle är inte så känslig så jag har gått ganska fort fram.

Stod och betade honom 15 min i 2 dagar,sen 30 min i 2 dagar,se fick han gå ca 1 timme i gräshage i 4 dagar och nu går han mellan 2-3 timmar varje dag. Ska om ngn dag öka på detta ytterligare till 5 timmar för att nästa vecka släppa ut på bete.

Jag har en känslig häst.
Dels kom det upp lite gräs i vinterhagen succesivt. Sen så började jag beta honom först 5 min och ökade med ca 5 min om dagen, det var inte så mycket gräs där han fick beta i början. Efter 2 veckor var han uppe i 1 h om dagen och sen fick han äta 1-2 timmar om dagen på lite kraftigare gräs under 1 vecka och sen släppte jag ut honom på betet med munkorg(skogsbete).
Än så länge har det fungerat bra. Har varit fin i magen hela tiden :laugh: och har inte gått upp något i vikt.

Men min häst har fång så jag är försiktig och håller tummarna för att det ska fungera.

Kan ju svara på hur vi ungefär gjorde i vårt stall.

-De betades först 15 min/dag (i en vecka).

Sedan fick de gå i gräspaddocken och beta 30 min/dag under en veckas tid. Efter det gick de 2 h/dag i gräspaddocken (i en vecka). Sedan släpptes dem på betet och gick där halvdagar (i en vecka).

Efter den veckan fick de gå ut dygnet runt på betet.

Så vi vande dem under ungefär en månad innan de släpptes på bete dygnet runt. Men det är nog som sagt väldigt individuellt hur mkt olika hästar behöver vänjas.

Senast ändrad:

Våra går i ganska stor vinterhage så där kommer det upp grönt mer och mer, plockar även kassvis till vårt fullblod å lägger in i boxen till natten, han får även gå och beta för hand då och då. Har även en gräsmatta med äppelträd å trädgårdsmöbler som är innhägnad där vi släpper dom så dom kan beta medans vi fikar å pratar strunt.

Tack för alla svar:)
Jag frågar för hos oss ser det ut såhär:

Vi har inte möjlighet att släppa i gräshage. Det innebär bete för hand.
Mysigt en stund när man har tid och vädret är ok, mindre kul när det regnar och man ska hinna rida också en vardag efter jobbet.

Vi har handbetat hästen i ett par veckor nu. Från ca 15 min och trappat upp, men nu börjar det bli låååånga betespass. Det är snart dags för betessläpp.
Någon som har fler tips?

Ni har inte möjlighet att hängna in en liten hage provisoriskt? Inte nödvändigtvis en "riktig hage" med elstängsel utan kanske dra kring ett par trädstammar elr ngt liknande om ni har uppsikt över över hästarna medans de går där? Så slipper ni iaf stå med grimskaftet hela tiden.;) Förutsätter ju iof att det finns någon grästäppa att ta till.

Ta med dig en IKEA-påse och plocka gräs, det går ganska fort att fylla en sådan påse.
Jag brukar ta hästen i ena handen och plocka med andra. Hästen tror att man är ute o betar tillsammans, rätt mysigt :D

Då kan jag rapportera att hästen är släppt på bete och det har gått bra :D
Det har funkat bra med magen. Vi har gett hö när vi pysslat och tänker göra det någon vecka till.
Vi handbetade ca 1 timme varje dag sista veckan innan betessläpp och jag tyckte det kändes lite. Skulle egentligen vilja släppa på gräs halvdagar under en vecka.
Men som skrivet - det har gått bra.

Ridskolan på min gamla hemort brukade aldrig vänja hästarna vid gräs, de gick från att ena dan äta hö och kraftfoder till att nästa dag släppas på dygnetruntbete...

Vi vänjer inte alls. Vi släpper så fort gräset börar titta upp och då har det tittat upp lika mycket i vinterhagen eftersom den inte är söndertrampad och lerig. Brukar avmaska en eftermiddag och släpper på eftermiddagen 3 dagar senare och dagen efter det går de helt i sommarhagen. Våra är inne på natten och magarna påverkas mycket marginellt om ens det.

Jag är alltid överförsiktig när det kommer till gräs. Det första gräset är alltid så kraftigt och det tar tid för hästen mage att ställa om sig. Börjar att beta ca 15 minuter om dagen i ca 1 vecka. Sedan ökar jag på det till ca 20-30 min. Sedan får hon gå ca 1 timme i gräshage och resten i vinterhagen som enbart innehåller några strån med gräs. Efter någon vecka får hon gå 2-3 timmar i gräshage...och det är där vi är nu:) Under hela tiden ser jag alltid till att ge lite extra grovfoder i form av näringsfattigt hö och halm för att "stabilisera"...

Kan tillägga att jag har ett mat tokigt sto som står med näsan i backen och äter konstant, därav extra försiktighet!

Vi har, precis som någon annan, stor vinterhage så där vänjs de allt eftersom gräset kommer upp. Sen när de släpps i en sommarhage vill jag gärna ta in på natten första tiden för att kunna få en mjukare övergång. Men jag är inte så väldans noga och ökar med x antal minuter per dag osv :o

Det brukar gå bra, har aldrig haft några problem.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde förra året, men i år så har jag gjort så här:

Första veckan:
lör:5 min
sön: 5min
Mån: 5 min
Tis:5 min
Ons:7 min
Tors:10min
Fre:10min
Lör:10 -15 min
Sön: 15 min
Andra veckan:
Mån:20 min
Tis:20-25 min
Ons:25 min
Tors:25 min (och här är jag idag :D)

Kommer sedan fortsätta så här tills jag är uppe i en timme, kommer då kanske öka med en halvtimme hela tiden Tex 1,5 h, 2 h. 2,5 h, varje dag.
Målet är att efter midsommar att dom kan gå ute dygnet runt.

Dom går i vinterhagen där det är ordentligt ner betat.
har gjort så att jag har bara ut ökat vinterhagen lite grann, men jag är ändå så här noga för jag är rädd för att New foresten ska få fång igen.

förlåt om det blev lite flummigt :p

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
887
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 201
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka