Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Jag tar fram den här gamla tråden då det skrivs om katthemskatter igen.
Här har jag försökt förklara att kattungar som har växt upp hos en huskattsuppfödare under gynnsamma förutsättningar, ändå kan få skilda öden.
Det går inte att säga att katthemskatter är på ett visst sätt då en del katter är skygga medan andra katter är omplaceringskatter, en del katter har övergivits och bland de sistnämna finns det en del som inte vet till sig av lycka när de får komma till katthemmet eller jourhem.
De vill mest av allt kela.
En del raskatter tas också om hand av katthemmen.
Det har varit en del vanvårdade perserkatter , jag har förstått att utan stamtavla är de vanliga huskatter.
Tas de in på katthemmet blir de väl katthemskatter.
Det kan förekomma att raskatter med stamtavla kommer till katthemmet/jourhem och då blir väl också de katthemskatter.
Det verkar också som om katter/kattungar som bor i jourhem och växer upp i en familj också kallas för katthemskatter.
Jag tycker inte att ordet katthemskatter låter bra, jag föredrar nog katter på katthem.
Och katterna på katthem är väldigt olika sinsemellan.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

Därför ska man göra allt man kan för att att undvika detta. Självklart kan det hända, det kan hända även mig som har fertil hankatt men jag elliminerar alla risker för att det ska hända, helt enkelt- Här lämnas inga fönster öppna.
En ganska god grundregel är att inte ha fertila katter ute "fritt".

Min fråga när jag läser din text är varför inte dessa fiktiva katter är kastrerade och IDmärkta? Rör det sig om raskatter som ska användas i avel är de IDmärkta, rör det sig om huskatter- Varför inte kastrera dessa och självklart i mina ögon är att IDmärka, vilken sorts katt det än gäller!

Det finns väl ingen som påstår att förvildade katter skulle härstamma från en "sämre ras"?

Nej, precis. Däremot är de ofta fysiskt och psykiskt märkta av sitt hårda uteliv, vilket gör att de kan ha svårt att anpassa sig till hemmalivet igen. Skygghet etc kan ta ett tag att övervinna, de kan ha gått med obehandlade sjukdomar som gör att de fått men, etc. det är ju bara att titta på katthemmens hemsidor, ofta finns där ju katter som fortfarande efter många år i stödhem inte anses må tillräckligt bra för att kunna flytta till ett permanent hem.

Omplaceringar, som inte kommer från kattkolonier utan gått från ett hem till ett annat, är naturligtvis annorlunda.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

jag har en så kallad "katthemskatt" men för mig är han bara en katt som råkat ha de lite jobbigt i livet och som behövde en ny familj.
det som är lustigt är att han var kastrerad redan när dom hittade honom vilket jag känner borde betyda att någon ändå brytt sig om honom.
för mig är det en gåta hur en sådan gosig, hemmakär katt kan ha blivit en "vildkatt"..

jag har mina katter ute men märkta och kastrerade (vi har precis tagit över en stallkatt som inte är det än men som kommer bli så fort vi får tid hos vet.) bara för att jag vill göra allt jag kan för att hindra oönskade parningar och dessutom försäkra mig så gott det går att jag kommer få hem mina älsklingar igen om dom skulle av någon märklig anledning ströva iväg.
 
Sv: Vanliga katter, katthemskatter och förvildade katter

*kl*

Jag har haft s.k. katthemskatter och tagit hand om dem tills de fått nya hem. Ingen är den andra lik, jag har bl.a. haft en British Shorthair som var en underbar lugn dam, 6 kattungar födda hos oss + deras mamma - alla med bra psyke och trevliga, en tuff hankatt som var jättetrevlig, en hankatt som inte ville bli klappad av främlingar direkt men kom fram efter ett tag, en underbar självsäker katt som vi har köpt från Akutgruppen och en vildkatt som jag fick klappa ibland.
Tror det är alla, iaf så var alla friska och alla hade bra psyke utom vildkatten men hon har ett annat tillfälligt hem nu där det går framåt.
Man kan få tro att alla katthemskatter är skygga eller sjuka, men ge det åtminstone en chans och besök några katter i jourhem - de är ofta annorlunda och tryggare där en i miljön på katthemmet. Man får även reda på hur de funkar i hemmiljö i alla situationer.
Ge dem en chans istället för att bara avfärda dem direkt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp