Vanligt att katter ändrar beteende när de blir själva ?

Tuvisen

Trådstartare
Har tills för ungefär 1 månad sen haft 2 katter, men fick lov att ta bort vår äldsta katt "min katt" :cry:

Har en yngre katt som nu är själv, våra katter har väl aldrig umgåtts spec mkt men de har accepterat varandra och det har ju varit våran äldsta katt som har varit bossen.

Men tkr Tuva är mkt mer social nu än hon varit förut, hon är med och ligger nästan jämt i tv rummet när nån är där, nu sen hon blev själv.
Innan låg hon ofta i något helt annat rum, tkr oxå hon låter mer och vill ha mer uppmärksamhet.

Innan så sprang hon nästan jämt när jag kom och ville klappa lr bära henne ( 9 av 10 ggr sprang hon iväg), då fick jag nästan bara klappa henne när hon ville, typ när hon förs när hon varit ute :p
Nu sen vi tagit bort vår äldsta katt är hon inte alls så, nu får jag nästan jämt klappa och bära henne, hon kanske springer iväg 3 av 10 ggr ist.

Jag har fått för mej att hon inte "tyckte om" mej eftersom hon jämt sprang, men kan det ha varit för att jag kanske luktade av vår andra katt lr nåt som hn sprang iväg?

Är det vanligt att de förändrar sitt beteende så mkt ?
 
Sv: Vanligt att katter ändrar beteende när de blir själva ?

Ja det är iallafall inte ovanligt att de ändrar sig när sammansättningen i flocken ändras.
Jag såg det tydligt när vi fick ta bort vår ena stallkatt. Han var bossen, mycket snäll mot alla men ändå bossen. När han var borta så tog en av de yngre över helt självklart och blev ny boss men även de andra förändrades. "Vildkatten" blev tamare och blev mer accepterad av de andra än vad hon varit tidigare då hon alltid varit lite utstött. De andra blev keligare och tydde sig mer mot oss ganska omgående.
Den gamla bossen var den enda som tidigare kom fram och gosade medans nu kommer alla fram och vill ha klappar.
Det kan ju vara så att eran gamla katt inte accepterade att den andra katten var med er utan hon såg er som sina. Nu är det ju fritt fram för katten ni har kvar att vara som hon vill.
 
Sv: Vanligt att katter ändrar beteende när de blir själva ?

Ja det var ju våran gamla katt som bestämde, även om han inte jagade bort henne, så sänder ju ut andra signaler som vi människor kanske inte uppfattar så bra jämt.
Vår gamla katt sov ofta i min säng och om Tuva kom in på mitt rum nån gång då och hoppade upp i sängen hoppade hon ner på en gång hon såg att vår andra katt var där.

Så kanske var så att hon inte "fick" vara med mej så mkt. För vår gamla katt har alltid varit "min" katt, det var mej han tkt om bäst i familjen så :)
 
Sv: Vanligt att katter ändrar beteende när de blir själva ?

Så var det när syrrans ena gick bort. Plötsligt var den andra super social och gosig, han som mest synts i bakgrunden innan. Men eftersom att han var/är innekatt och pep och saknade kompis (+ syrrans, nuvarande, sambo är allergisk) fick han flytta in hos min kompis som skaffade kattunge.

Även här hemma har vi nyligen haft ändring i ordningen... för fyra veckor sedan blev vår 7 åriga honkatta påkörd :( :cry: vi hittade henne en lördagsmorgon liggande nära huset under bilen... hon kom i alla fall hem, om än inte hela vägen. Efter det blev hankatten (kastrat på ca 3 år) som förbytt. Katzor bodde här innan honom och det var hon som bestämde... när hon gick bort gick han från skygg/blyg till superkelig men också orolig (något stämde helt enkelt inte.. han tiggde mat 10 ggr om dagen fast skålen var full tex). Så för 2 veckor sedan tog vi hem en 8 månaders kattflicka som ska bli hans nya kompis ... kastrerade henne i veckan så nu hålls de åtskilda men han vet att hon är här och vill inget hellre än att hälsa/busa.

I båda fallen har det varit den dominanta som gått bort.. så den som blev kvar fick helt enkelt utrymme den inte haft innan..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
189
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 974
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 044
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp