Vanligt med outbildade ridlärare?

Det finns fler aspekter än att kunna avlöja om ridläraren är bra som är lika viktiga. En nybörjare har givetvis svårare att avslöja klåpare, men instrukörer kan ha lägre kunskapsnivå och ändå undervisa mindre erfarna elever med framgång. Har man elever som ridit 14 år eller så så så krävs det vanligen mer än att lära ut lättridning och hur man styr en häst.
Ja, jag tycker inte att ridskolor ska anlita outbildade ridlärare alls, på någon nivå.
 
Och jag tycker att det är självklart att det är upp till varje ridskola att avgöra om de har kompetent personal eller inte. Kompetens och talang för att undervisa är inte någonting som outbildade garanterat saknar.

Från att dessutom jobbat på en anläggning där det hålls ridledarutbildning samt haft häst på en annan anläggning som samarbetat med ett YH-program med ridlärarexamen så skulle jag många gånger hellre ge mina pengar till någon jag visste var kompetent baserat på personlig erfarenhet än att tro att en examen gav några som helst garantier då det inte direkt verkar vara utbildningar med höga krav på eleverna.
 
Tänker du likadant om ditt andra läraryrke - det du utbildat dig för? Lokalerna, städning etc är ju lika dyra där också, så varför kosta på en utbildad lärare? Det finns jättemånga som är bra på att undervisa utan en lärarutbildning.

I nästan alla andra yrken kostar det mindre med elevbehandlingar - även om kostnaderna för producenten i övrigt är de samma. Elever som klipper hår håller inte till i billigare lokaler med billigare saxar - men tar ofta 1/2 eller tom 1/3 av priset. Men ridlektioner ska man plötsligt betala lika mycket för oavsett om man undervisas av en outbildad 15-åring eller någon som faktiskt gått en flerårig utbildning för att lära sig yrket?

Många av lärarna som undervisar i skolan är outbildade pga lärarbristen. Nu betalar ju sällan föräldrar (jo skatt såklart) för barnens grundskoleutbildning och de föräldrar som faktiskt betalar mkt ut egen ficka kan kräva mer. Men jag vet inte om det går att jämföra en föreningsdriven ridskola med en kommunal grundskola. Men vem ska betala hästarnas mat och hovslagare eller min lön om eleverna ska betala lägre kostnad? Jag vet inte hur frisörernas kollektivavtal ser ut, men jag vet hur kollektivavtalet för ridlärare ser ut och man får något högre lön om man är utbildad, men det är inte jättemkt och verkligen inte så mkt så att eleverna kan betala halva priset för en lektion för en outbildad ridlärare.
 
Jag vill bara poängtera att jag inte är emot utbildade ridlärare, jag tycker utbildning är bra! Men min åsikt/upplevelse är att det är inte alltid realistiskt på mindre ridskolor att alla är utbildade.
 
Många av lärarna som undervisar i skolan är outbildade pga lärarbristen. Nu betalar ju sällan föräldrar (jo skatt såklart) för barnens grundskoleutbildning och de föräldrar som faktiskt betalar mkt ut egen ficka kan kräva mer. Men jag vet inte om det går att jämföra en föreningsdriven ridskola med en kommunal grundskola. Men vem ska betala hästarnas mat och hovslagare eller min lön om eleverna ska betala lägre kostnad? Jag vet inte hur frisörernas kollektivavtal ser ut, men jag vet hur kollektivavtalet för ridlärare ser ut och man får något högre lön om man är utbildad, men det är inte jättemkt och verkligen inte så mkt så att eleverna kan betala halva priset för en lektion för en outbildad ridlärare.
Det är i min värld för mycket tal om utbildad och för lite om personen har erfarenhet och framförallt kompetens. I flera exempel med "min outbildade ridlärare var riktigt bra" nämns inte övrig kompetens och erfarenhet. Gör ridläraren ett bra jobb och eleverna är nöjda även på lite längre sikt och även hästarna trivs så är allt frid och fröjd om det nu inte och det visar sig att hästarna blir felridna och blir halta och elevern som åker på ridläger regelmässigt hamnar med deltagare med långt kortare ridvana. Om det händer så vinner ingen på situationen allra minst ridskolan.

Angående svårigheten att få utbildade/dokumenterat skickliga instruktörer så är handlar det förmodligen om att skapa en attraktiv arbetsplats med anställningsvilkor som lockar. Min uppfattning är att det utbildas många inom hästbranschen som inte stannar kvar utan går vidare till andra yrken. Lönen till ridläraren tar en ganska liten del av intäkterna för en ridlektion. Tjänar någon 3-600 kr inklusive sociala avgifter så är det 1-2 ryttares avgifter. Och många gåger är det 6-12 elever per lektion.
 
Liten uppdatering: vi red för den nya ridläraren i måndags eftersom vår vanliga var sjuk eller nåt. Jag blev väl inte jätteimponerad direkt, främst pga att det kändes väldigt... basic. Det var inte så utmanande, och inte så många kommentarer på ens ridning. Fast jag kanske borde tolka det som om jag gjorde allting rätt? 😂

MEN, det var ju första gången vi hade den nya och första gången hen hade oss, så man får väl vänta lite till och se. Blir det så att jag känner att jag inte lär mig något får jag väl försöka byta grupp. Jag har ändå ridit så pass länge att jag inte bara vill skritta, trava och galoppera lite och rida några ridvägar utan jag vill ju ha lite (läs ganska mycket) mer avancerade lektioner. Så att man känner att man går framåt som ryttare. Det är ju mysigt att bara rida såklart men betalar man för instruktörsledda lektioner ska man ju känna att man lär sig något också. ^^
 
Bara läst tråden sporadiskt men tänkte på en sak. De finns utbildade ridlärare som inte alls passar som de, de är opedagogiska och har inte känslan. Träffat på en sådan och kunnat studera hen, och de slutade med att de flesta bytte ridskola. Så de finns väl alla möjliga varianter.
 
Det är många ridskolor som har utbildade ridlärare, att de skulle lägga ner för att det skulle bli krav är ologiskt.
Jag har själv suttit i sitsen att försöka rekrytera ridlärare..... Så ja, många mindre ridskolor skulle få stora problem
 
Ja det blir säkert problem på vissa håll, men men att alla skulle behöva lägga ner är en stor överdrift. Det var det jag kommenterade.
Kanske tillräckligt många för att det skulle bli svårt för alla som vill rida på vissa orter?

Kan tänka mig att många ridskolor har ett par utbildade ridlärare, ett par under utbildning, någon ridledare och någon ung entusiast som provar på som vikarie och står i kö för kurser. Och ett par gamla rävar som inte har någon ridlärarutbildning men som hoppar in som vikarie ändå, eller har någon dressyrspecial. Även en sådan skulle få problem.
 
En tränare som kommer till ditt stall och tränar dig och din häst kostar 300-700 kr för 40 min.
Att ha egen häst kostar i runda slängar 150-200 kr timmen att rida när man slår ut kostnaden
250 kr är inte dyrt.
Håller med om att tränaren ska vara kvalificerad på något sätt för att hålla lektion. Sen bör läraren vara utbildad/ kunnig att klara den utbildningsgrad/ inriktning som eleven behöver och har rätt till. Lika viktigt att läraren kan och har stöd från ledningen att hästarna sköts och utrustas på rätt sätt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 313
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp