L
Love_Maya
Hej!
Min häst har lite problem med vänstergaloppen. Det går bättre & bättre men jag vill ha lite tips. Jag orkade inte leta fram någon annan gammal tråd
I höger går hon underbart. Kan filma någon gång & visa höger & vänster galopp. I vänster tar hon ofta fel från början (kan hända 2/10 gånger på ett ridpass att hon tar rätt från början) & när man ska byta galopp från höger till vänster så brukar det fungera men det blir så fort galopp då, mot den lugna högergaloppen. Jag brukar alltid stanna av & klappa henne när hon bytt galopp när jag bett om det eller när hon tagit rätt galopp från början & det har blivit mycket bättre
Min ridlärare säger att jag ska "dra" lite mer i innertyglen eftersom då ställs hon inåt men det funkar inte, men det funkar om jag drar till lite i yttertyglen, trycker till (galoppskänkel) & sen innertygel. Sen är hon lite "snedställd" i vänster varv ibland, hon liksom "puttar" in rumpan mot mitten av ridbanan..
Hur ska jag kunna ställa henne rätt? Om jag trycker med innerskänklen går hon snabbare istället & om jag försöker använda spö så går det sådär. Alltså är vänster varv "problemvarvet" .. Ska jag arbeta mest i det varvet eftersom hon är dåligast i det, eller ska jag arbeta lika mycket i båda? Har läst att man ska öva på medellinjen om hästen går bättre i ena varvet.?
Hoppas på många råd ! Kram Jacqe
Min häst har lite problem med vänstergaloppen. Det går bättre & bättre men jag vill ha lite tips. Jag orkade inte leta fram någon annan gammal tråd
Hoppas på många råd ! Kram Jacqe