Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

lakrits skrev:
Jo,,,jag fortsätter att vaka. Visst hade allt annat med barn, hem osv. underlättat om man sluppit vaka så länge men givetvis så gör man ju allt för att se så det går rätt till och att inget händer.

Inatt var hon visserligen mer "rörlig" än vad hon varit de tidigare nätterna men det är svårt att säga om det berodde på fölet eller inte.

Tack så mycket för hjälpen,,,,det kanske kommer fler frågor snart
chin.gif

Jag tycker du gör rätt som vakar vid stallet, vår förstagångare i år hade små proppar för första gången ca 3 timmar innan fölning och var inte slappare i bäckenbanden än normalt (fast hon har alltid varit rätt "mjuk" så det var svårt att hålla koll). Hon kastade sig även över maten på helt vanligt sätt så det fanns inget som sa att NU är det på G.

Vid första kollen låg alltså ungen där och var nästan torr, efterbörden hade släppt och stoet stod ömsom och slickade på ungen och ömsom pillade i höet...

Hon gick 328-329 dagr och fick en hingstunge...

/// ghost

*lånar knapp*
Idag fick jag höra att om " Ja nu är det bäst att hon klämmer ut fölet för annars kommer hon att sättas igång, dom får ju absolut inte gå mer än 4 veckor över, dom måste föla innom ett år" Är det SANT, har aldrig hört om någon igångsatt fölning så jag blev såklart nyfiken?

Sluta inte vaka, säger bara det! =) Vi har vakat i 2 veckor, i måndags var en granne här som är väldigt kunnig och hon gissade bestämt på flera dagar, eller en vecka kvar. Men natten till idag kom han!!
Det är hennes första föl, vi har tempat varje kväll, ingen skillnad igår, inga vaxproppar, juvret likadant som dagarna innan, släppt lite i rumpan i söndags... Så inget som talade för att det skulle bli just inatt. Jag var ut halv tolv, då stod hon och halvsov precis som vanligt. Ut igen vid två, såg att hon stod likadant, men kikade in i boxen... och där låg han!! Lilla underverket... Lite trist att missa födseln, men huvudsaken att allt gick bra!

Ja du Kristel. Det verkar inte som att min ska sättas igång ialla fall. Enligt veterinären så var det ingen fara så länge hon var pigg och mådde bra.

Hon är på 364 dygn idag.............

Det är livsfarligt att sätta igång en fölning. Risken för fellägen är jättestor. Det är iallafall vad jag har fått lära mig och det var inte aktuellt att sätta igång min kompis connemara som gick 9 veckor över tiden.

Jag har följt den här tråden ett tag nu... många skriver att de har släppt i bäckenbanden, blivit slappa i rumpan mm... Vad betyder det?!? Hur ser det ut? Kan någon försöka att förklara detta mystiska begrepp?

Nu fick vi vårt andra föl i natt, en långbent krabat ljus fux bläs och 4 höga strumpor tillverkad i Holland och moderlivsimport e. Colenhage's Lorenzo - Colenhage's Let's be the best. Stoet gick 10 dgr över tiden!
Första fölet gick 14 dgr över tiden! Det är jobbigt att vänta-
Bilder kommer på http://go.to/arhultsdressyr under kvällen....

Vi väntar 3 föl till!

Din stackare!
Jag som varje kväll innan jag somnar sänder iväg en tanke till ditt sto " FÖLA i natt din#¤#%%"#¤%#...". Hoppas att hon snart hör och lyder mig ;) .

Nej jag blev också fundersam över uttalandet och eftersom hon läta så säker så tänkte jag att det var bäst att höra mig för om det var en vanlig procedur.
Här på avelsforumet har vi en massa erfarenhet samlad så jag passar på att förkovra mig allt jag kan :D .

Nej Lina4ever ingen fölis här i Karlstad ännu...men nu har jag hunnit köpa videokamera som står på laddning......väntar på att min stackars far ringer. Han har koll på videoövervakningen och stallvak "light". Vårt sto är den senaste som är född hemma, för 14 år sedan och då var vi (pappa och jag) på väg utomlands på tävling. Lillasyster och gammal farmor stod då för kontrollen. Då de satt vid frukostbordet såg de att det var ett "kryp" till i hagen, vårt lilla (nu stooora) sto var född!! Nu är det hon som skall bli mamma!! Hoppas att det kommer under helgen...nu 343 dagar!!! (jag har köpt fölisgrimmor, en i textil....blå...hmmm..vad tror ni jag hoppas på......och en fin lädergrimma!!) :banana:

Nu får du allt lämna in en ny rapport om vad som hänt!

Och fortfarande ingen fölis hos oss.
Juvret har gtt tillbaka lite grann igen, så kanske får vi vänta ännu ett tag. :(

Tänkte lite.... :angel:
Hur "vanligt" är det att ston som fölar för andra gången visar typ vaxproppar och går över tiden. Är jag helt fel ute då jag tycks mig höra att först föderskor gärna går över tiden men inte andra föderskor? :confused:

börjar bli ganska "grötig" i huvudet nu efter alla nätters vakande i stallet.. :crazy:
Kan hon bara inte kläma ur fölis nu, min sambo börjar tröttna...

kramar

nä usch hera, jag tycker du ska koppla av lite grann, ha inställningen att du skiter i vilket... Då kanske märren blir så snopen att hon ploppar ut bebben...

Ta det lugnt i helgen, njut av vädret, och titta inte på din gravida envisa åsna *S*

Hon bara går där och skrattar åt dig och din frustration....

Visst kan ston som får sitt andra föl ha vaxproppar och gå över tiden. Vissa ston går alltid över och andra fölar innan beräknat datum. Ett av våra äldre ston, som i år ska få sitt 12:e föl, har alltid vaxproppar i flera dagar och de sista två dygnen brukar mjölken spruta om henne. Våra ston tillhör dem som alltid går 11 månader och ca 1 vecka trots att de haft flera föl.

Börjar bli riktigt less på detta nu.

Borde ändå inte vet komma och titta lite på henne? Jag har bara en känsla av att något inte är som det ska.

Hon är inte lika trött idag. Får fullkomliga raseriutbrott om någon av de andra hästarna kommer för nära. Har fått stängsla upp ett mellanrum mellan hagarna då det inte räckte för henne att gå själv.

Tjohoo!! Igår kom det en fölis hemma i hagen. (Typiskt, missade precis). En stor o stark hingst e. For Feeling-Homosassa-Stanford.
Lägger in bild på årets fölungar. Bara sååå snygg!!! :bump:

Är överlycklig och en stolt plastmamma!
/Lina

Ja 365 idag. Han säger att man inte gör något åt det om inte stoet mår dåligt och det gör hon ju inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka