Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Det blev på samma dag! Även om du var lite före!!! Nu flyttar jag också till "andra sidan" :bump: Mitt lilla hingstföl är världens gulligaste!!!

Och här har inget hänt. Inatt och idag verkar hon helt som vanligt igen. Fortfarande ingen råmjölk.

Åh,,,jag vill också till "andra sidan".

Nu är 5:te natten avklarad och inatt har hon varit mer orolig än tidigare.
Lite koliksymptom, alltså rullat sig lite grann, legat och stått om vartannat och varit väldigt irriterad på magen.
Svansen har gått som elvisp och hon har tryckt baken mot väggen.

Nu på morgonen så har hon slätat ut sig i "bak" och juvret var större och framförallt "över" spenen så man ser att mjölken är på väg till dit.

Nu är jag hemma för att ta hand om kossorna men stallägaren kollar till henne nu under dagen ganska ofta och ringer vid minsta tecken.

Det är sååååå spännande, tom min man tyckte det var roligt att kika på henne i natt.......

Givetvis så är allt kring fölningen spännande och man hoppas att allt ska gå väl och att fölet är välskapt osv. men det som man väntar på lite extra är hur den ser ut......
Om det blir en skäck eller inte.......sto...eller hingst....

Jaaa,,,det är bara att vänta,,någon gång så måste den ju komma....

Inget nytt i detta stallet.

Hon har varit mkt orolig i natt, men det har ju hänt förr.
Juvret fyller upp igen, även det har hänt förr.

Stod och tryckte baken m väggen i morse, men hon ville gå ut.

Ja Hera, ska vi hoppas på en söndagsfölis som Shady har sagt i över en månad nu?
Håller tummarna för dig att hon får under helgen.
Själv ska jag monera upp kameran nu i helgen. Ska inte börja vaka än men nästa helg är det 5-års kalas för min dotter och mamma från GBG kommer upp så då hinner jag inte. Ska kolla om kameran funkar in till stallägaren så ska han hålla lite koll tidigare. Han tror på 1 maj och jag har räknat 5 maj.
Eller om hon är som din tös 5 juni :confused:

Lycka till Hera! Jag tror säkert allt kommer att gå som smort bara det kommer igång. Som någon skrev här tidigare, försök slappna av, låt henne sköta sig själv! Vårt sto fick sitt första föl och allt har hittills gått som en dans (inte alla förunnat, det vet jag tyvärr....). Vår lilla tjej är pigg som en mört och supertuff redan!!

Väntar särskilt på dig Hera på "andra sidan"!! Du har gett mig spännande kvällsunderhållning!! Det var t o m så att jag missade Cityakuten i måndags!!

WOW Missa Cityakuten. Det är till å vara poppis!!! :)

Stoet hade fått klara sig själv om hon föla mitt i Cityakuten... :D
där går gränsen :p

Hera, jag har nu följt dig flera gånger dagligen i ca en månads tid, jag blir lika förvånad varje morgon jag slår på datorn o ser att du ännu inte fått nåt föl, det var då attans också, men du har med detta blivit författare till en mycket spännande följetong, som man bara inte kan missa fortsättningen på, jag önskar dig all lycka och samtidigt så lär man sig något då ditt sto gått över så länge, det längsta jag själv varit med om är 21 dagar över tiden.
Jag har nu idag ett sto som gått 345dar, ett på 341dar o ett på 316 dar, tänker på er hela tiden, ett STORT LYCKA TILL.... till dig o alla andra som väntar fölisar, visst är det en härligt spännande tid!!!

ÄR det verkligen ett föl i magen??? :o

Detta är ju hur spännande som helst, har inte läst allt men till o från sen början

Ber att få inträda i gemenskapen! Idag firar vi dag 320 - det börjar alltså hetta till, om det nu inte är så att även jag har en liten knipis i hagen. Ordentligt tjock är hon, masar sig fram och rullar sig så hon mer ser ut som en flodhäst än häst så här i vårleran. Hennes juver är numera små A-kupor. Har idag dragit ny lägre tråd i hagen för att mota bort nyfikna kommande fölnosar, Madame bor om nätterna i en jättebox med massor av halm. Har alltid haft torv i boxen förut, är inte alls sams med halm, svårmockat och framförallt stinker urinen. Har lagt ett tunt lager torv under halmen på hennes kisställen. Har ännu inte bestämt om jag ska börja sova i stallet eller installera en walkie-talkie/babylarm så jag kan sova som en människa (Madame sover 30 m från mig). Har blivit rekommenderad babylarm som en lågbudgetvariant till kameraövervakning. Någon som har erfarenhet?

På mitt arabsto är mjölken numera som utspädd lättmjölk, så det börjar ju närma sig! :) Sen en vecka tillbaka ungefär, så får jag inte röra juvret. Hon sparkar så fort jag kommer i närheten av spenarna.
Men jag lurar henne lite genom att klia henne framför juvret. Det tycker hon om. Sen, snabbt som attan, mjölkar jag ur en droppe. Då hinner jag undan innan sparken kommer! :D
Hon är för övrigt på dygn 323 idag. Jag inbillar mig att hon kommer föla före utsatt datum, för att hon är så sugen på stallkompisens föl som föddes för 2½ vecka sen. :)

Har du känt några sparkar från fölet?

Där jag har jobbat under flera somrar så var det ett sto som lurades. Det skulle ha blivit hennes femte föl och hon hade gått gall ett år pga av svår fölning. Hon var dräktig på 90 dagar och allt såg bra ut. Vintern gick och hon blev rundare som hon brukade bli, hade ganska mycket juver sedan tidigare föl men fyllde det inte riktigt men det blev större än tidigare. Visade sig att det inte alls fanns någon fölunge när det tog ut veterinären då stoet gått 2 veckor över tiden, hon hade alltid innan gått ca 1 vecka kortare än beräknat, punktlig som en klocka. Snacka om lurad.

Jag har ju sett mkt rörelser i magen, men jag ju sett fel.

Magen har ändat form. Magen har blivit större.

Kan du inte ta ut veterinär och kolla så att allt står rätt till om du är orolig för att det är något fel?

Hej
alla som väntar på föl.
Mitt sto är nu 304 dagar. Det börjar fylla på och svälla i spenarna nu. Inte mycke men lite.
Hon skall föla 12 maj ca.

Jag har inte bestämt ännu var hon skall föla.
Har ingen tillräcklig box 12 kvadrat bara.
Hande tänkt i hagen. Hoppas på väder.
Men jag har just nu bara en grushage.
En hage är gör lerig. En håller vi på att hängna. betet stor gräs hage. men nu för blöt för att gå på ,tramas sönder. Hoppas på väder så det torkar.

Hur hade ni gjort????
I dag fyller hon 17 år hurra hurra :bump:

12 kvm räcker väl?? Det kvittar väl egentligen om den är större för vill dom så lägger dom sig i ett hörn eller fel ändå.......det är ju bättre att hon få föla torrt, men om en månad kanske det är jättefint ute också... :D

Jag tycker det verkar lite till en så stor dam.
Förra fölet fick hon ute. Det fungerade gör bra.
Det var morsdag 03.Lite blött det året. Men vi bestämde hagen.
Hon skötte allt perfekt då.
Ja visst kan det hinna torka upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka