Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Hej
Mitt sto är nu 300 dagar.
Allt normalt, allt lugnt.
Nu börjar man vänta lite extra.

När börjar ni vaka. Hur långt inn väntar ni.
Ser ni extra tecken innan ni börjar vaka.
Mitt sto skall föla ute hoppas på fint väder.
Annars får vi fixa inne.

Lycka till alla ni som går i väntans tider. :banana: :banana:

Du har väl laddat med mycket kaffe tills inatt, för nu MÅSTE hon väl föla, om det ska bli en söndagsbäbis, som Shady påstår?
Och ja, jag följer också din vakning med stort intresse....

Hur noga är ni med att förbereda boxen? Desinficerar (blev stavningen rätt, är trött).... ni innan ordentligt? Är det med Virkon isf?
Tar ni bara ut allt sopar iordning och lägger sen in nytt? Eller kör ni som vanligt?

Min har lite drygt 1 mån kvar (ber 20 maj).
Läste lite om sparkar och sådant tidigare, tror att jag började känna småsparkar redan i nov-dec. Är full fart därinne nu!!! Speciellt efter jag har varit ute och ridit eller gått med henne!
Juvret började hon fylla på redan för nästan 2 veckor sedan. Och lite längre och slappare i slidan har hon varit länge!
Är som sagt första fölet för henne, men jag hoppas att allt går bra ändå!

/Malin

Jag sällar mig till alla andra på den här tråden och önskar hera lycka till, väntar själv med spänning på mitt sto som ska föla vilken sekund som helst... Hon står tyvärr inte hemma hos mig utan ca 60 mil hemifrån, men så fort hon fölat och allt är bra med henne och fölis så kommer dom hem... LÄNGTAR

hej ja har börjat hålla öga på min märr
har fyllt sina ljuver jättemkt de senaste dagarna,
beräknad fölning den 16 april

"klumpen" är nu längre bak i magen banden där bak slappa
skall bli spännande

Lánar svarsknapp...

Jag är i väntans tider, närmare bestämt 327 dagar.
Hon har fyllt juvret och har transparent färgad vätska om man trycker ut en "droppe". Konsistensen är ännu som vatten... Det är första "egna" gángen för mig och första riktiga gángen för henne (kastade förra dräktigheten) sá jag är naturligtvis lite spänd, men ocksá väldigt förväntansfull.
Den blivande modern är efter Sack och hingsten som hon seminerats med heter Future.
Har läst att bli med föl, men i dessa tider har man ingen ro att vänta...Har hört och läst att vit mjölk kan komma nágra dagar innan, men även dá fölet kommer, sá hur sjutton ska man veta vilka tecken man ska hálla koll pá?
Hon hade dryga tvá veckor sedan lätta koliksymptom, som i slutändan förmodligen var att fölet vände sig....
Lycka till till er alla som väntar!

:cry: :cry: :cry:
Kul att se att det går så bra för alla, lika bra gick det inte för mitt sto. Skulle föla 24 april, när vi kom ut i lördags så låg lilla fölis död i boxen. Och när vi grävde lite till så hitta vi en fölis till och det gjorde mig riktigt förbannad då vi var inne 3 ggr extra bara för att kolla att det inte var tvillingar och så är det det ändå. Vet inte heller om det var dött när det kom ut eller om det dog stax efter då bara halva fölet var slickat och bakdelen låg kvar i säcken. Föl nr 2 var död långt innan för det var pyttelitet 40x40cm. Nu går man och anklagar sig själv för att man inte var där kunde inte stot ha gett ett litet täcken på att hon skulle föla... Kanske man hade kunnat rädda fölis om man hade varit där.... eller .... kanske inte???????? :cry: :cry:
Huvudsaken var iallafall att mitt sto mår bra och juvret verkar gå tillbaka.......

Molekyl skrev:
Hur noga är ni med att förbereda boxen? Desinficerar (blev stavningen rätt, är trött).... ni innan ordentligt? Är det med Virkon isf?
Tar ni bara ut allt sopar iordning och lägger sen in nytt? Eller kör ni som vanligt?
/Malin
Jag desinficerade hela boxen med virkon och skottade ut allt och la in nytt spån underst med rikligt med halm över.

Stackars dig Warmia! Tur att det gick bra med ditt sto!
:cry:

Mitt sto har nu gått 340 dagar och hoppas på en liten fölis snart!

Ingen söndagsbäbis.....361 dygn....Imorse vaknade jag av ljudet då hon kliade sönder halva rumpan. Nu fattas det päls på ena sidan av baksidan på låret. :mad:

Warmia: Fy vad hemskt. Tänker på dig och din häst. Hur kan de missa en sån sak som tvillingar när man kollat så många ggr. Hur mår ditt sto?

Warmia skrev:
:cry: :cry: :cry:
Och när vi grävde lite till så hitta vi en fölis till och det gjorde mig riktigt förbannad då vi var inne 3 ggr extra bara för att kolla att det inte var tvillingar och så är det det ändå. .

Mitt ena sto kastade tvillingar efter Levantos för några år sedan. Hon var också kollad på 16,30 och 90 dygn utan att det syntes att det var tvillingar...
Lika tråkigt varje gång det händer, men det är en sak som vi inte riktigt kan styra över...

Gråter med dig. :cry: :cry: :cry:

Det är ledsamt när det går åt skogen. Mitt sto fick ett dött föl förra året, att förlora fölet kan jag ta ,men att se ett sto sörja är fruktansvärt. Min tjej puffade på fölet och sen på mej och sa -matte gör så den reser sig, laga den. Sprang i hagen och gnäggade i några dagar med massor med mjölk. Jag började rida ganska snart efter och då gick det över. Nu är hin dräktig igen och skall föla runt den 20maj.

Jag är jätterädd att komma till stallet på morgonen... Rädd att hitta ett dött föl... Stackars dig Warmia.

Stot mår väldigt bra för att ha mist 1 (2) föl. Hon bryr sig inte längre och vi skrittar henne för juvrens skull, juvren försvinner redan mer och mer. Jag hoppas bara att hon klarar sig från juverinflamation....
Nä man börjar ju undra hur bra dom kan se egentligen när dom kollar stona jag kommer aldrig lita mer på en sådan undersökning, men jag tror inte heller jag nånsin kommer våga betäcka mitt sto igen. Det är en sådan fruktansvärd känsla att förlora ett föl. Man hade ju såna planer för framtiden, egen uppfödning och lagom att ta över efter sin mor om några år.... Ja ja jag får vell drömma om det medans ni andra får upplevat.... :cry: :cry: :cry:

Ja det stämmer att dom var efter Qalle. Han lämnade många tvillingar därför kollade jag extra noga för att vara säker på att det bara skulle vara en, men det hjälper tydligen inte.

Har en fundering... Brukar dom inte kasta döda foster direkt när fostret dör? Eller kasta hon inte bara för det andra fölet levde vidare?
Man har så himmla många frågor varför? varför? varför?

Jag har gått och funderat på att åka och titta på Flyinges Hingstturne' kanske ombetäcka på 30 dagars brunsten, men jag vet knappt om jag vågar längre...... :( :confused:
Är det fel mot stot att betäckas redan i år igen???

Det är inte fel att betäcka i år igen...gör bara en ordentlig gynundersökning på henne...

Hej alla!!!

Nu har jag börjat vaka på min lilla madame.

Hon glufsar i sig både det ena och andra, först lite kraftfoder, en tugga hö,kraftfoder igen osv.
Hon är ganska lugn men i natt har hon lagt sig lite då och då, biter sig på magen, lyfter svansen ibland.

Hon har börjat fylla upp juvret igen efter en period då det hade gått tillbaka. Hon har inget jättejuver och någon mjölk syns inte till.

Bäckenbanden är slappa och när hon går så har hon en väldigt "mjuk" slapp gång med bakdelen.

Efter en natts vak med kanske 1 timmes sömn totalt så är jag ganska trött så jag lider med dig Hera, och er andra som fått vaka så länge.

Jag bor ju som en del av er vet, ca 1,5 mil från stallet men nu är husvagnen parkerad utanför så vi ser in i hennes fönster, väldigt praktiskt.

Vid två tillfällen har vi haft ston som burit döda föl.
Tvilligar. En fullstor och en som stannat av i utvecling efter ca. 6 månader.

För 2 år sedan förlorade Sandra sitt föl.
Snodd navelsträng. Ungen död i ca 1 vecka.
Stoet var i dåligt skick men klarade sig.

AM

Tycker gott att du kan betäcka i år igen. Att jag undrade var inte för att Qalle ev haft många tvilling dräcktigheter. Utan anledningen var att en kompis köpte en ponny av en tjej vars sto kastade tvillingar efter Qalle häromdagen. Är ni möjligvis samma person? Ponnyn kallas X-et.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
529
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka