vanvård..?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur mycket krävs egentligen för att man ska kunna anmäla någon för vanvård?

Räcker det med magra ovårdade hästar?
Det enda som dom har som strö i boxarna är lite halm som är alldeles nergödslat.
Visst, jag vet inte om det kanske itne var mockat för dagen, men så skitigt brukar det itne bli p åbara en natt, samt att det var så lite halm att det inte ens täckte halva golvet i boxarna...

MEn hur mycket krävs egentligen för att man sak kunna anmäla?

Självklart tänker jag inte göra det utan bakgrunden i hela sammanhanget (kan ju va tillfälligt), men så som hästarna såg ut så var det iten så trevligt... :crazy:

Det räcker för att jag skulle anmäla. Bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Kanske får han bara en varning (och förhoppningsvis bättrar sig) men då har dom i alla fall koll på honom.

Ta kontakt med SHV och prata med dom. De har god erfarenhet av vanvårdsfall och kan kanske åka ut och titta på hästarna INNAN ägaren ANMÄLS till myndigheter...

Jag vet inte om du har varit i det där stallet flera gånger och kunnat kolla om det hela tiden ser ut så som du säger... att hästarna är magra låter inte alls bra så det kan jag inte säga något om men däremot boxarna. kan det vara så att det är en provisorisk lösning med halm? I nån veckas tid använde jag halm till min häst som var van vid att stå på spån. Det medförde att han åt upp det mesta av halmen under natten så det såg fruktansvärt ut i boxen på morgonen... :crazy: Det var jättelite strö och VÄLDIGT skitigt. Nu använde jag som sagt bara halm en kort stund då spånet var slut och ingen hade möjlighet att köra iväg med traktor+släp för att köpa nytt förrän några dar senare... kan det vara en anledning även i det här fallet?

Jo som sagt ska ja ju kolla upp det lite noggrannare..
Det finns några i min klass so m har hästarna därute fast i en annan del av stallet.

Jovisst, så kan det ju vara, men det vore ju lite konstigt om det skulle vara så för fyra hästar.. :crazy:
Eftersom det va lika äckligt ialla boxarna o lika dålgit med halm...

Du kan anmäla vem som helst, men de blir bara prickade om de bryter mot djurskyddslagen... Läs delen om hästhållning, där står i klar text vad som gäller..

Anmäla kan du ju göra när du vill! Folk anmäler i alla möjliga lägen. Det händer att hästägare som har hästar på lösdrift får anmälningar för "det är ju så synd om de stackars djuren som går ute i mörkret" :smirk:
Så; anmäl om DU tycker det är över gränsen!!

Sen avgör djurskyddsinspektören vid besök om något bör åtgärdas. Tyvärr krävs ju rätt mycket (extremt mycket..)vanvård för att djuren tex ska tas ifrån ägaren, men i många fall gissar jag (hoppas!)att vissa människor ändå skärper sig när de får anmärkningar från myndighetspersoner.

Men var anmäler man dom då? De djurskydds inspektörer som finns här bryr sej ju inte! När de är ute och kollar till djuren går dom inte ens in i stllen/ladugårdarna för att se hur det ser ut!

Finns en gård en bit från oss som har 4 ponnyer, dom går alltid ute även vid -20 på vinter...
En av hästarna är en arab...
Dom sätter bara ut en ensilage bale i hagen- skär upp den lite- sen så står den där mitt i hagen i ur och skur! Plasten efter flera balar ligger kvar i hagen. Dom har inget skydd och har taggtråds staket...
När dom höll på att flytta ut hit hade de bara en ponny, folk sa till dom att dom måste ta in den på natten (var på vintern) då lät dom den stå inne flera veckor i sträck! Några kompisar till mej var där ibland och såg till den lite, stod inne i en kolsvart gammal ladugård och hade ingen som mockade åt den! Mat vet jag inte vem som gav den... Dom har varit anmälda tidigare och blev då tillsagda att ta in sina hästar på nätterna, hästarna stod inne i en vecka- utan att komma ut, sen va det lika dant igen!

Finns också ett par som har två åsnor i samma by, dom får ibland stå inne i flera dygn, utan vatten, mat eller tillsyn! Ibland får dom även gå ute utan att någon tar hand om dom, va ute i flera veckor i vintras... Grannen tvingade dom att skaffa ensilage, så nu får dom lite mat- men är så smala att ryggraden syns på dom! Hovarna (?) ser ut som bananer!

Fattar inte vad man ska med djur till om dom tydligen är en så stor börda att man inte orkar sköta om dom!

Man anmäler till miljö och hälsa i kommunen. Lagen om vindskydd för utegångshästar är ganska ny, så det har inte funnits stöd i djurskyddslagen på samma sätt tidigare, så det kan du anmäla dem för.

Taggtråd är tillåtet, för det står bara "bör" inte användas. Hur det ser ut i stallen kan man dessvärre inte styra mer än om det är uppenbara risker för djuren och/eller måtten för boxarna är fel, men även där kan man hävda tillfällig uppstallning och då är det tillåtet under en viss period. Dessutom vad gäller mått mm, så om du t ex köper en gård där boxarna är för små, så är det ok tills du bygger om. Det är nämligen föregående ägares ansvar att få stallet godkännt av länsstyrelse samt miljö och hälsa.

djurskyddslagen säger att:

§ Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

Djur, som används för ändamål som avses i 19 §, skall inte
anses vara utsatta för onödigt lidande eller sjukdom vid
användningen, om denna har godkänts av en djurförsöksetisk
nämnd. Lag (1998:56).

§ Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Stall och andra förvaringsutrymmen för djur skall ge djuren
tillräckligt utrymme och skydd samt hållas rena.
§ Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

§ Djur får inte överansträngas

Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt
kan såra eller på annat sätt skada djuret.

§ Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt
eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila
eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

§ Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt
beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges
nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder
vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret
måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

läs mer på: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1988%3A534&RUB=&ORG=

(världens längsta adress eller vad...?)

Re: djurskyddslagen säger att:

Allt går att anmäla. Men det händer rätt sällan något.

What the FUCK?! Vad säger djurskyddsinspektörerna att de ska göra om deras regler inte efterföljs då?! Sådär kan de ju inte ha det de stackarna! Har du ringt SHV?

Tyvärr, tyvärr, tyvärr är man nog ganska maktlös som djurskyddsinspektör i Sverige idag. Dels med tanke på kommunernas knappa resurser idag, dels med tanke på att regelverket inte är hårdare än vad det är.

Vill man förändra regelverket bör man engagera sig politiskt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 427
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 205
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 073
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 320
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur