Vanvårdade hästar avlivas

Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Nu väntade man återigen så länge att man fick avliva.:mad:

Är man osäker som kontrollant- ta ut Länsvet. direkt.

De verkar inte kunna bedöma om hästar far illa.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Håller med dej axel.

Att det ska behöva gå så långt. Dags att låta kompetent folk sköta inspektionerna!
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Eller så kan man se det så att det var djurägaren som väntade för länge utan att inse att hon inte längre orkade med sina djur. Återigen är det faktiskt djurägaren och inte länsstyrelsen som ska se till att djuren sköts. Men det är klart, länsstyrelsen har ju alla möjligheter att ha folk som är ute och kollar varenda djur i varje buske med några månaders mellanrum... eller inte...
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Hörru du-

De var ute i mitten av Nov- första gången.

det är skillnad på när man finner hästar i det dåliga skicket direkt.

Troligen var de det redan då.

Kan tänka mig att man skyller på jul o nyårsledigheter o byråkrati...

Det du skriver betyder ju att myndigheten inte har ngn kotrollverksamhet att tala om.
De VAR ju där!
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Hörru du-

De var ute i mitten av Nov- första gången.

det är skillnad på när man finner hästar i det dåliga skicket direkt.

Troligen var de det redan då.

Kan tänka mig att man skyller på jul o nyårsledigheter o byråkrati...

Det du skriver betyder ju att myndigheten inte har ngn kotrollverksamhet att tala om.
De VAR ju där!
ja, hörru du... Kan det vara så att myndigheten är skyldig att ge djurägaren minst en chans till bättring i de fall djuren inte står och dör vid första kontroll? Kan det vara så att dessa gamla hästar inte bedömdes kunna få ett värdigt liv utan smärtor om man eventuellt skulle lyckas få upp dem i hull? Bara för att tidningen bara tar upp smutsiga hästar i underhull och med eftersatt hovvård betyder inte det att hästarna i övrigt var kärnfriska. Om du läst kontrollrapporter, uttalande från veterinär (länsveterinären ställer inte och får inte ställa diagnos) och sett bilder så kanske du haft en annan uppfattning om avlivningsbeslutet.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Du missar hela poängen.

det hann gå 2 MÅNADER innan man tog dit vet.

Det har varit liknande fall nästan var vecka- att de fått "chanser" o sen inte gått att rädda.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Du missar hela poängen.

det hann gå 2 MÅNADER innan man tog dit vet.

Det har varit liknande fall nästan var vecka- att de fått "chanser" o sen inte gått att rädda.
Har du läst föreläggandet? Är det troligt att man i föreläggandet ställde kravet att djurägaren skulle ta ut veterinär? Det är mycket troligt skulle jag vilja påstå. Det är så lätt att dyka på och tjata om att folk är inkompetenta och gör tusen fel när man inte har en aning om vilka åtgärder som faktiskt har krävts från myndighetshåll. Med tanke på att du tar upp att "länsveterinären ska komma ut på en gång" visar att du inte är insatt alls i hur ett djurskyddsärende går till och vilken roll en länsveterinär har.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Om man har lite kunskap om hästar så ser man om en häst eller flera håller på att trilla av pinn o ringer själv- där o då.

Om man inte kan ta några egna beslut så bör man skaffa sig ett annat jobb.
Det är inte så att man är helt bakbunden. jo om man tagit dåliga beslut tidigare.

Du KAN förelägga om omedelbar vård eller omhändertagande.
Det kan vara ett brott mot djurskyddet.

Anser du att 2 mån, är rimligt då det ofta leder till avlivning av en eller flera individer?
Det måste vara väldigt frustrerande i de fall där anmälarna gör en korrekt bedömning o ändå inte lyckas att stävja avlivning.

Sakta ska kvarnarna mala o att vara efterklok blir ingen glad över.

Tacka vet jag folk som är handlingskraftiga. DE ska ha såna positioner- inte de tafatta.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Om man har lite kunskap om hästar så ser man om en häst eller flera håller på att trilla av pinn o ringer själv- där o då.

Om man inte kan ta några egna beslut så bör man skaffa sig ett annat jobb.
Det är inte så att man är helt bakbunden. jo om man tagit dåliga beslut tidigare.

Du KAN förelägga om omedelbar vård eller omhändertagande.
Det kan vara ett brott mot djurskyddet.

Anser du att 2 mån, är rimligt då det ofta leder till avlivning av en eller flera individer?
Det måste vara väldigt frustrerande i de fall där anmälarna gör en korrekt bedömning o ändå inte lyckas att stävja avlivning.

Sakta ska kvarnarna mala o att vara efterklok blir ingen glad över.

Tacka vet jag folk som är handlingskraftiga. DE ska ha såna positioner- inte de tafatta.

Men snälla du! Vet du om det fanns lagstöd för ett omedelbart omhändertagande? Eftersom hästarna inte omhändertogs redan i november fanns det antagligen inte lagstöd för ett omedelbart omhändertagande då eller hur??? Det är långt mer komplicerat med djurskydd än du vill framhålla här. Med tanke på vem som är länsveterinär i Sörmland har jag ingen som helst anledning att tro att någon felbedömning gjorts i det här fallet. Sorry... men återkom gärna när du tagit del av handlingarna i ärendet (och inte längre utgår från en artikel på nätet). Om ett djur inte bedöms kunna leva ett fullvärdigt liv efter en rehabilitering ska det heller inte tvingas genomgå det lidande under tillfrisknandetiden. Lidandet under rehabiliteringstiden ska alltså vägas mot chansen för tillfrisknande och fullvärdigt liv efteråt.

Jag får väl lov att tillägga att djurägaren i allmänhet har ett par veckors yttrandetid innan ett föreläggande står fast. Därefter har djurägarn ytterligare tre veckor på sig att överklaga beslutet. Så redan där har det gått 5 veckor som länsstyrelsen inte kan göra något åt. Det finns också möjlighet att begära inhibition i samband med ett omhändertagande t ex. Ingen av oss vet om det har skett i det här fallet eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Men då måste jag få fråga dig, det var ju ett uppmärksammat fall där en hingst blev avlivad för att han hade kala fläckar på kroppen och de menade då att han var så svårt sjuk att de avlivade honom direkt. När ägaren (som inte var hemma varken när de gick in i hans stall eller avlivade hästen) kom hem så var det fullbordat faktum. Varför fick inte han den här tiden på sig? Vet du det?
Det visade sig att hingsten hade en helt ofarlig sjukdom som gjorde de kala fläckarna men att han inte alls led eller var så sjuk att han borde avlivas. Jag minns inte exakt allt för det var några år sedan men jag tyckte att det var så fruktansvärt hemskt att det hände.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Men då måste jag få fråga dig, det var ju ett uppmärksammat fall där en hingst blev avlivad för att han hade kala fläckar på kroppen och de menade då att han var så svårt sjuk att de avlivade honom direkt. När ägaren (som inte var hemma varken när de gick in i hans stall eller avlivade hästen) kom hem så var det fullbordat faktum. Varför fick inte han den här tiden på sig? Vet du det?
Det visade sig att hingsten hade en helt ofarlig sjukdom som gjorde de kala fläckarna men att han inte alls led eller var så sjuk att han borde avlivas. Jag minns inte exakt allt för det var några år sedan men jag tyckte att det var så fruktansvärt hemskt att det hände.
Det fallet som jag tror du hänvisar till var betydligt mer långdraget än vad som framkommit i media och böcker. Dessutom var det inte de kala fläckarna som gjorde att hästen avlivades. Hästen var, enligt uppgift från folk på plats, (veterinär och inspektörer med lång hästerfarenhet+gedigen utbildning inom området) så illa däran att han inte kunde stå upp själv utan lutade sig mot en vägg för att hålla sig uppe. Det ben som sedan obducerades var ett av de ben som hästen kunde stå på, alltså inte något av de ben som var sjuka. Skulle man i det fallet inväntat djurägaren, som inte varit nåbar över huvud taget under flera månader? Jag skulle i varje fall inte vilja utsätta en lidande häst för den väntan. Men vill man jaga myndigheterna med blåslampa så är den faktan givetvis ingenting man tar upp vare sig i media eller i bokform:angel:
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Myndigheter är alltid lätta offer om man vill skylla på någon eftersom de på grund av sekretess och dylikt varken kan förklara eller försvara sina åtgärder och ingripanden.

Jag har själv arbetat på en myndighet och det kan ibland vara fruktansvärt frustrerande när någon "gråter ut" i lokalblaskan i något ärende. Speciellt när man vet att det som skrivs i tidningen är rena felaktigheter och inte ens en halv sanning om hur det egentligen gick till.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Myndigheter är alltid lätta offer om man vill skylla på någon eftersom de på grund av sekretess och dylikt varken kan förklara eller försvara sina åtgärder och ingripanden.

Jag har själv arbetat på en myndighet och det kan ibland vara fruktansvärt frustrerande när någon "gråter ut" i lokalblaskan i något ärende. Speciellt när man vet att det som skrivs i tidningen är rena felaktigheter och inte ens en halv sanning om hur det egentligen gick till.
jo, frustrerande är namnet... Ännu värre är det när folk som inte är insatta över huvud taget börjar hojta om felaktiga bedömningar och myndighetsmissbruk och gud vet allt efter att de läst en artikel i en tidning. När det gäller djurskyddet så är det ytterst få uppgifter som får sekretessbeläggas, så om man bara vill så är det bara att begära ut handlingarna, men då riskerar ju sanningen komma fram, och det kanske inte är lika intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Låt säga att någon anmäler vanvård av 4 hästar.

Arbetsgången är väl att någon form av myndighet, länsstyrelsen, åker ut och tittar.
Hur lång tid från anmälning till kontroll är rimlig?

Efter att man då konstaterat att alla 4 är mycket magra och en måste avlivas omgående..
Får djurägaren djurförbud?

Eller får djurägaren typ nåt föreläggande att nu måste situationen bli bättre?

Om man ger djurägaren en sk. andra chans , hur tätt/ofta kontrolleras han då?

Vidare..mer allmänt.

Hur många anmälningar behövs det ringas in innan någon kontrollerar djuren som man allmänheten observerat att det är något fel?

Om djuren är mycket magra men det ligger foder i en foderhäck. Hur går man då tillväga?
Vem kan då säga att fodret duger som hästmat?

Och till slut..
Man kan ju uppmärksamma mycket dålig djurskötsel på olika sätt men frågan är hur gemene man skall gå till väga?

Polisanmäla djurägaren som steg ett?
Då måste ju polisen gå vidare och allt blir snyggt protokollfört.

Allmänheten kanske skall ringa någon form av veterinär?
För om denne åker ut och konstaterar att här är det minsann illa, en av fyra avlivar jag omgående av djurskyddsskäl, då borde ju resten av myndigheterna komma ut blixtsnabbt?

Vad jag är nu ute efter är, hur får man snabbaste kontrollen på ett bedrövligt ställe innan djuren måste avlivas för att det har gått för lång tid?

Så hur ska då allmänheten reagera? Tar nu absolut för givet att allt då dokumenteras på något sätt.

AM
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Om det är så bakbundet som ni vill framstä'lla är det ännu mer viktigt att man påverkar politikerna för lagändring, men för det krävs vilja, kunskap samt engagemang o media som faktiskt väcker opinion.

Det går att kontakta även Polis i brådskande fall.

Om det går att avvakta ska så givetvis göras.

När ska de som jobbar på LS sätta ner Foten?

Hur väl o fort diarieförs allvarliga fall o hur ser utredningen ut?
Om det är helg...

2 månaders frist kan aldrig vara acceptabelt.

Hur många fall har man inte nyligen läst om där ÅB gjorts både 2 o 3 ggr utan att man gjort ngn insats.
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Det fallet som jag tror du hänvisar till var betydligt mer långdraget än vad som framkommit i media och böcker. Dessutom var det inte de kala fläckarna som gjorde att hästen avlivades. Hästen var, enligt uppgift från folk på plats, (veterinär och inspektörer med lång hästerfarenhet+gedigen utbildning inom området) så illa däran att han inte kunde stå upp själv utan lutade sig mot en vägg för att hålla sig uppe. Det ben som sedan obducerades var ett av de ben som hästen kunde stå på, alltså inte något av de ben som var sjuka. Skulle man i det fallet inväntat djurägaren, som inte varit nåbar över huvud taget under flera månader? Jag skulle i varje fall inte vilja utsätta en lidande häst för den väntan. Men vill man jaga myndigheterna med blåslampa så är den faktan givetvis ingenting man tar upp vare sig i media eller i bokform:angel:

Jag misstänkte att det var något sådant som låg bakom. Skönt att hästen fick sluta sina dagar men fruktansvärt att det skulle gå så långt :(
Tack så mycket för ditt svar :)
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Låt säga att någon anmäler vanvård av 4 hästar.

Arbetsgången är väl att någon form av myndighet, länsstyrelsen, åker ut och tittar.
Hur lång tid från anmälning till kontroll är rimlig? Det beror på vilken typ av anmälan det är och hur prioriteringsordningen bland anmälningarna ser ut på den specifika länsstyrelsen och hur många anmälningar den länsstyrelsen har och hur mycket personal de har. Avsaknad av mat och vatten prioriteras i allmänhet högst, avsaknad av t ex. ligghall prioriteras oftast lågt. Hur snabbt de kan komma ut beror på hur mycket personal som finns
Efter att man då konstaterat att alla 4 är mycket magra och en måste avlivas omgående..
Får djurägaren djurförbud? Eller får djurägaren typ nåt föreläggande att nu måste situationen bli bättre?
Normalt skickas en åtalsanmälan till polisen (brott mot djurskyddslagen alt. djurplågeri) och djurägaren PRÖVAS för djurförbud. Ofta blir det djurförbud för ett visst djurslag, men inte alltid. Det beror på anledningen till vanvården och om det varit problem med djurhållningen tidigare t ex.) Det är väldigt många parametrar som måste räknas in
Om man ger djurägaren en sk. andra chans , hur tätt/ofta kontrolleras han då? Också beroende på allvaret i bristen. Vissa saker kan fixas snabbt annat måste djurägaren få längre tid på sig att fixa. Få upp hullet på en mager häst går inte på en dag t ex. Verka hovar går att fixa snabbare (även om det kan ta många verkningar innan hovarna är okej förstås). Men som jag har sagt förut är det en hel del tid som går åt till yttranden från djurägaren och överklagningstider och sånt som hör till rättssäkerheten för djurägaren.Vidare..mer allmänt.

Hur många anmälningar behövs det ringas in innan någon kontrollerar djuren som man allmänheten observerat att det är något fel? Det beror också på hur allvarlig anmälan bedöms vara. alltså hur allvarlig bristen verkar vara (inte om anmälaren menar allvar eller inte alltså)
Om djuren är mycket magra men det ligger foder i en foderhäck. Hur går man då tillväga?
Vem kan då säga att fodret duger som hästmat? Rådet brukar vara att djurägaren byter ut balen mot en annan som hästarna faktiskt äter av. En kontroll av djuren av en veterinär (så att det inte är något annat fel med djuren som gör att de magrar av) krävs också oftast.

Inspektören kan ta foderprov som skickas till analys för att bevisa om fodret är otjänligt eller inte. Oftast ber man djurägaren plocka foder till provet från de balar som djurägaren själv säger är fodret som används till de specifika djuren. På det sättet kan inte djurägaren senare påstå att inspektören tagit prov från en redan kasserad bal t ex.
Och till slut..
Man kan ju uppmärksamma mycket dålig djurskötsel på olika sätt men frågan är hur gemene man skall gå till väga?

Polisanmäla djurägaren som steg ett?
Då måste ju polisen gå vidare och allt blir snyggt protokollfört.Polisen kommer att skicka vidare anmälaren till länsstyrelsen i första hand eftersom vanvårdsärenden handläggs av länsstyrelsenAllmänheten kanske skall ringa någon form av veterinär? För om denne åker ut och konstaterar att här är det minsann illa, en av fyra avlivar jag omgående av djurskyddsskäl, då borde ju resten av myndigheterna komma ut blixtsnabbt?? Länsstyrelserna har dels minst en länsveterinär per länsstyrelse som man kan tala med. Veterinärer i övrigt har förvisso anmälningsskyldighet till länsstyrelsen vid misstanke om vanvård, men de åker inte ut och kollar upp ärenden om inte länsstyrelsen begär det i syfte att få en veterinär bedömning/ diagnos på plats. Eventuellt Beslut om avlivning tas av länsstyrelsen i det fall du beskriver. Under förutsättning att djurägaren inte går att tala till rätta förstås. Men har djurägaren tagit ut veterinär till sina magra hästar så har h*n ju visat att h*n vill rätta till problemet

Vad jag är nu ute efter är, hur får man snabbaste kontrollen på ett bedrövligt ställe innan djuren måste avlivas för att det har gått för lång tid? Det snabbaste sättet är att ringa länsstyrelsen (som är den myndighet som handlägger dessa ärenden) och vara så tydlig och specifik man bara kan. Vilka problem är det, vem äger djuren, vilka djur rör anmälan (nummer på kossor t ex. eller färg, ras, kön etc på hästar), hur länge har problemet pågått etc. Ju mer info desto mer korrekt prioritering kan länsstyrelsen göra.Så hur ska då allmänheten reagera? Tar nu absolut för givet att allt då dokumenteras på något sätt. Är man orolig för djur, bör man prata med djurägaren. Går inte det bör man göra en anmälan, eller i alla fall kontakta länsstyrelsen och tala med dem.AM

Tiotecken!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Tack för ett väldigt utförligt svar!! :)

Har bara ett par frågor till om det är ok för att vidare utveckla tidigare fall.
Hoppas det är ok.

Om vi då säger att 3 av dom 4 skall tas bort p.g.a. en massa orsaker så som sjukdom, brist på mat eller annat.
Oftast är det ju veterinär alternativ lantbruksstjänst eller trotjänaravlivningar som fixar problemet.

Men avlivning via granne som är jägare är också ett faktum.
Måste då hästägaren begära tillstånd för avlivning som utförs av granne?
Och om hästarna skall grävas ner..vem får då tillstånd om det?

För hur det än är så är det inte något fantasiexempelfall detta ovan.

Att slakta för destruktion kostar väldigt mycket pengar i dessa sammanhang.
(och hur det än är så har inte alla hästar pass)

När djur far illa så är det inte så sällan som det finns även ekonomiska problem alternativt sjukdom, fysisk eller psykisk. Familjetragedier kan ju ställa allt på ända också.

Ofta kanske på gårdar mer avsides där alla känner alla. Många av grannarna kanske ändå vill hjälpa till att lösa problem som uppstått.

Däremot vill jag gärna tro att kategorin "plåga djur för att det spelar ingen roll" kanske inte är lika vanliga.

AM
 
Sv: Vanvårdade hästar avlivas

Det beror på vilken typ av anmälan det är och hur prioriteringsordningen bland anmälningarna ser ut på den specifika länsstyrelsen och hur många anmälningar den länsstyrelsen har och hur mycket personal de har.
Hmm. Det tar tid.

det jag reagerar på är fristen till ÅB. Saker som mat o vtn ska åtgärdas medan de är där... annars.
Länsstyrelserna har dels minst en länsveterinär per länsstyrelse som man kan tala med. Veterinärer i övrigt har förvisso anmälningsskyldighet till länsstyrelsen vid misstanke om vanvård, men de åker inte ut och kollar upp ärenden om inte länsstyrelsen begär det i syfte att få en veterinär bedömning/ diagnos på plats
Då är det godtyckligt.. som jag trodde.
Man gör inte alls samma bed. som troligen Vet skulle göra o tiden den går... tick tack...
En tunn häst kan svälta ihjäl på bara några veckor på vintern. En del har kanske även belastningsfång o hur ont det gör vet nog de flesta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 138
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 658
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp