Var anmäler jag dumpning i naturen?

På tal om dumpade bilar utan registersplåtar, så hade en sådan dumpats på min fars ägor en gång (grundvattenområde). Det syntes att det varit någon som haft roligt med den, de hade kört fast den ordentligt och sedan lagt grus i tanken, kylaren och diverse andra hål.
Den var länsad på alla papper där något namn kunnat finnas, men pappa polisanmälde det, och via ramnummern så fick de tag i ägaren.
Det var ett äldre par som gett bilen till sitt barnbarn som "raggarbil", men de hade nog inte trott att hen skulle dumpa den på andras ägor.
Det tog inte många dagar så var bilen borta :D
 
Fast att kommuner inte tar sitt ansvar är inte samma sak som att markägare är skyldiga att städa upp nedskräpning. Jag jobbar själv med kommunal miljötillsyn och vet hur ogärna kommuner vill ta sitt ansvar, eftersom att det är en jävla kostnad... Därför är det extra viktigt tycker jag att försöka ta ihjäl denna sega lögn om markägares ansvar.
Vilket i praktiken innebär att markägaren får städa upp, för skräp genererar mer skräp.
 
Vilket i praktiken innebär att markägaren får städa upp, för skräp genererar mer skräp.

Om markägare var mer medvetna om sina rättigheter, hade de kunnat ställa krav på sitt miljökontor om att vidta åtgärder mot kommunen. Då kan kommunen föreläggas (vid vite) om att städa upp. Då tenderar det att städas upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För 3 år sedan blev ju min hund biten oprovocerat av en grannes då knappt 1 årige amstaffhane som slet sönder halsbandet och sprang rätt...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: paradiset
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp