Anmäla eller inte och vart?

paradiset

Trådstartare
För 3 år sedan blev ju min hund biten oprovocerat av en grannes då knappt 1 årige amstaffhane som slet sönder halsbandet och sprang rätt över gården och satte sig i min hunds nacke och gjorde ett hål som krävde dränage * 2 vilket ägaren inte betalade oss men det är en annan historia. Hursomhelst berättade ägaren då att hon räddat honom från en som tränat honom till kamp. Hunden var alltså redan då en som anföll direkt för att skydda sig själv antar jag. Den skriker när den ser hundar redan på långt håll och har fortsatt med detta i 3 år. Hon har peridovis munkorg på men absolut inte konsekvent. Det är polisanmält. Jag anser hunden som farlig och ägaren har nu själv sagt att hunden är farlig till 2 i samma uppgång som nu skaffat sig varsin valp och är livrädda för hunden! Men det som alltås upprör mig är att denna nya hundägare berättat för mig att de slår hunden och slänger in den i väggen osv när de får möte med varandra eftersom de inte kan kontrollera hunden annars. Andra grannar har sett dem slänga ner hunden på asfalten som CM osv. Det här skrämmer mig enormt för inte nog med att hunden är farlig och rädd nu får den dessutom stryk av sina ägare och det hjälper den ju inte precis att lugna sig! Adrealinet i den här hunden var helt otroligt efter att den bet min hund då för flera år sedan när den ännu inte var helt vuxen. Jag vill inte veta hur den är nu! Jag har sagt åt ögonvittnet att anmäla men ska man anmäla till polisen eller länsstyrelsen? Synd att jag fått reda på detta nu och inte för ett år sedan när polisen frågade mig hur det har gått...
 
Sv: Anmäla eller inte och vart?

Eftersom polisen redan är inkopplad på något om denna hunden, så måste det vara dit du ska anmäla. Påpeka att det redan finns ett ärende om hunden ifråga. Finns det ett föreläggande att hunden ska ha munkorg och ändå inte har det, så är det polisen som har haft hand om det.
 
Sv: Anmäla eller inte och vart?

Det finns inget föreläggande än utan ägaren har det på eget initiativ men jag skulle som minst vela se det som ett konsekvet tvång. Det känns som att en dag smäller det och en liten hund klarar inte ett sådant bett som min fick! Min klarade sig såpass bra pga en rejäl man av päls och massor med lös hud likt en sharpei i nacken.
 
Sv: Anmäla eller inte och vart?

Polisen är ingen dum idé eftersom ägaren redan har en anmälan på sig.

Länsstyrelsen har skyldighet att kolla upp anonyma tips/anmälningar.

Mejla en helhetsbild om hur hunden verkar skötas samt skriv specifika händelser, gärna med datum och tid angivet och allra helst film eller bilder. T ex "Fredag 15/11 ca kl 14.30, möter jag matte x med hunden x på gatan x, matte har svårt att kontrollera hunden och när vi är 10 meter ifrån gör matte si och så". Skriv med att hunden kommit lös och skadat en annan hund. Ta även med saker som dina grannar sett, men var noga med att skriva att det är "Granne A" eller "granne B" (Du behöver ej nämna namn) som berättar det, ifall dom återkommer och frågar saker. Efter några veckor är det viktigt att du ringer djursskyddsombudet (Om du är anonym, och bara du säger vad ärendet gäller och när anmälan skickades in kopplar dom dig till rätt ombud) och frågar om ärendet, då du kan du eventuellt få svara på frågor från deras sida. Är du inte anonym kommer dom kontakta dig vid frågor.

Du kan vara anonym genom hela processen, men tänk på att OM du mejlar och vill vara anonym - använd inte din egen mejladress om du inte vill att hundägaren ska veta att det är du som anmäler. Den anmälde kommer få en kopia på anmälan, och då står ALLT med, även vilken adress mejlet skickats från.

Och om du gör en anmälan och efter det åter igen ser att hundägaren plågar hunden ska du direkt anmäla igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte och vart?

O tack! Inga bilder finns men vi grannar får nog träffas tycker jag. Många har sett men alla håller tyst. Ska oxå leta upp min kopia och hitta ärendenumret.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 094
Senast: Djurvän
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 539
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp