Var är alla distansryttare????

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare a_schuber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 021
Sv: Var är alla distansryttare????

gurgelgurgelgurgel?

*svarar med fradga i ena mungipan*

Skämt å sido så har jag bara hysteriskt skratt kvar. Hästen är superfräsch och har varit skitfin hela vintern och jag började ha förhoppningar om en felfri och rolig säsong - ev. vår sista då jag har artros i höften och kan knappt ta mig upp i sadeln utan att skrika, men jag tänkte att vi skulle försöka iaf och få en sista säsong där vi kan avsluta på topp.

Så blir första tävlingen inställd och planeringen blev lite ruckad på men jag lägger om den och anmäler till Filipstad istället. Då blir halva stallet snoriga - troligen inget värre då ingen hade feber men iaf verkade det smittsamt och hursomhaver så var Spirre både snorig och hostade i ett par veckor så jag fick stryka.

Då försvann alltså en ritt till från planeringen men jag lade till en på slutet i stället. Problemet var då att första ritten blir lite väl tuff (95 km i Sveg) men då han har känts underbart stark och sund så tänkte jag att det nog inte blir några problem om vi rider lugnt.

Så red jag första passet efter förkylningen i söndags och han kändes som en rund miljon! Jag bara njöt och kände att det blir nog bra i slutändan... Men ser du - jag skodde om och tog av broddarna i torsdags och igår sträckte han tydligen upp den gamla bukmuskelskadan han haft från och till de senaste två åren trots att den inte märkts av sedan i höstas och jag trodde därför, dumt nog, att den var nog stark att klara släta järnskor på gräs, men icke!

Så nu kan han knappt föra fram vänster fram så nu blev det broddat igen i går och på lördag besök hos equiterapeuten.

Det jävliga är att när jag ändå lade ner energi och pengar på "helrenovering" förra sommaren så blir jag förbannad över att vet. på ATG bara ignorerade mina frågor om bogen/buken - jag visste ju hela tiden att det var DEN hältan jag såg och inte de där löjliga reaktionerna i kotorna som antagligen bara var att vila bort - nu är de iaf borta med vinden, men kvar är sträckningen - och hältan!.

Så nu inser jag att min häst måste gå med brodd året runt - och hur bra är det för en distanshäst? Kan man ha dem broddade bara fram? Just nu går han så men det kanske inte är bra i längden?

Och vad gör man egentligen åt en muskel som en gång dragit på sig en rejäl sträckningsskada? Är det bara att lägga ner? Just nu känns det som att det är det enda jag kan göra... :(

/Camilla - skitless.

Stackars, stackars dig....(torkar bort lite fradga ur din mungipa och lättar en smula på den konstiga tröjans ärmar...)

Det är fasen inte sant hur mycket skit som kommit i samma lass.
Om yin och yang ska balanseras någon dag så borde du antingen få en fantastiskt talangfull och nötkärnefrisk distanshäst gratis, alternativt Spirre tillfrisknar imorgon och ni vinner nästa tävling med nollor rakt igenom hela protokollet.

Jag lider med dig...

Men usch vad jag lider med dig Camilla. :(

Jag har Queen broddad i princip året runt och har aldrig upplevt det som några problem iaf. Brukar ha guldskor på sommaren med dom här lite mindre broddarna.

Jag vet precis hur du har det, har ju själv en häst som råkar ut för de mest konstiga saker.
Vrickningar, mugg, lymphangit, hovbölder, osv.
Tränar som en rund miljon emellanåt. I vinter har han känts kanon, jag har inte tränat direkt hårt, eftersom jag ansett att han varit i princip "färdigtränad" efter 5 års uppbyggnad.
Precis lagom till Nybyggets anmälan galopperar jag lite lätt i djupsnö, och vad händer! Idioten tar inte upp ena frambenet innan han sätter dit bakbenet, med halvt avdragen sko och ledband/ligamentskada som facit. Gissa om jag ångrar mig!
Nu är han i och för sig bra igen, men nu har jag fullt upp med hästsemineringar och galoppträning av unghästen, och har totalt tappat motivationen.

Det som är mest störande är att jag OFTA ber veterinären titta på honom, och bara ett par dagar innan senaste skadan så gick vi igenom honom grundligt för att kolla att allt var bra inför säsongen.

På min första John & Wendy kurs var min stora fråga till dessa kunniga människor : " När ska man slänga in handduken?".
Dvs när ska man ge upp, när ska man inse att det inte är någon ideå : alla dessa år, dessa träningar, behandlingar, förberedelser, pengar, känslor, tårar, pendlingar mellan hopp och förtvivlan, skador, nya skador, sjukdomar, gamla skador som blir som nya osv osv osv osv.
Å ena sidan så vill man vill inte ge upp i förtid och utan kämpa på, å andra sidan så ska man ju inte stånga sig blodig.
Alla hästar passar inte som distanshästar, men hur vet man det??? När kan man säga att "nu är det nog".
Jag har suttit med dessa frågor och snurrat oändliga listor för och emot i mitt huvud med en lång rad hästar nu.
I det extremaste fallet måste man ta bort hästen, men oftast så kanske det är så att den kanske passar bättre som något annat.
Deras svar var att de ger en häst i princip tre chanser. Ordentliga chanser med lång, lång rehabilitering med Dr Green och Mr Time :smirk: Sen pelar det ingen roll om hästen var bra - hände något mer å kastade dom in handduken. (nu vet jag inte om de lever som de lär, men det var deras rättsnöre)
Nu har ju de som mål att vara med i eliten med hästarna men det är ändå tänkvärt.
Vet. Tony Pavord från England absoluta tro var att vissa hästar skadar sig mer än andra och det spelade inte någon roll hur stor kapacitet den hästen hade så satsade de inte på den.

Geshira skrev:
Stackars, stackars dig....(torkar bort lite fradga ur din mungipa och lättar en smula på den konstiga tröjans ärmar...)

Tack! *sträcker lite försiktigt på armarna och lugnar andhämtningen*

Tack alla som stöttar och lider med mig. Nu ska jag försöka att inte ta ut något i förskott innan lördag. Förhoppningsvis ger lite laserbehandling, broddningen och massage/stretching precis det som behövs för att vi iaf kan rida 65 km i Sveg.

Hoppet är det sista som lämnar en, sägs det ju. ;)

/Camilla

Jag anmäler mig som en av de skyldiga ryttare som aldrig anmälde mig...Min stora arab är visserligen i tävlingskondition men han är ju ute på annons och min lille är ju bara barnet än så..
Trist när tävlingarna blir inställda.

Vad tråkigt att det hela tiden händer något med Spirre!

Det finns ju de hästar som sagt, som skadar sig ofta, varför undrar man ju? :(

Har du någon annan häst du kan satsa på?

Hoppas det går vägen på svegsritten, håller tummarna för er!!!

Har varit till ET i dag och det ser bra ut - bara jag broddar honom så att han inte sträcker upp skadan igen så är det bara att rida.

Fast just nu är jag bara glad att han lever. Min kompis häst bröt benet och dog igår så vi är i lätt chocktillstånd för tillfället.

/Camilla

:angel: :angel:
Hej! Jag har full förståelse att det är tufft med tre distans tävlingar i Skåne på 3 veckor. Vi på Anklams ryttar sällskap har avslutning på våra 1½ års kurser på Greveritten. Vi har därefter sommar uppe håll. De flesta tävlings hästarna går ut på sommar bete och lätt träning. Åter samling ca 1/9. I år är det 12-14 ryttare som gör sitt slut mål.. Har funderat på andra lösningar men just nu ligger helgen (lördag) innan midsommar fast. Hälsningar ifrån distans Ylva.:angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka