Var fästa?

Elin_B

Trådstartare
När jag rider med graman fäster jag den på sidorna om sadeln, har bara använt den ett par ggr, men jag har helt enkelt fortsatt så som tränaren fäste den.

En tjej frågade häromdagen varför jag inte satte den mellan frambenen istället, och det visste jag ju inte.

Vad gör det för skillnad om man fäster gramanen (eller halsförlängare för den delen) mellan frambenen eller vid sidorna? Detta förutsatt att man ska rida dressyr och inte hoppa (då det vore lite farligt med gramanen mellan frambenen..).

Blir effektiviteten annorlunda?

Sv: Var fästa?

När man sätter den mellan frambenen går ju effekten mera nedåt mot bringan. Sätter du den i sidorna kommer effekten högre upp och mer i sidled.

De gånger jag använt graman fäster jag den i sidorna, tycker det är absolut bäst.

Du blandar nog ihop den med fast graman nu. eller? För vad skulle det vara för mening med att ha en rem som går från handen till bettet tillbaka mot handen igen (ringarna) ?

Vad menar du med en fast gramman? Att ha den fäst i sadeln gör ju att det inte blir samma nedåt-bakåt effekt, utan kan tex. vara användbart om man behöver hjälp att få upp hästen i formen. Jag har själv aldrig ridit med gramman spänd på det viset, men det finns folk som gör det.

Om man vill försöka lägga hästen lägre eftersom den går i en för hög form, är det då alltså bättre att fästa halsförlängaren i sadelgjorden, mellan frambenen på hästen? Har också fäst på sidorna innan... Vill absolut inte att hästen skall börja bygga underhals. Vilken är skillnaden i effekt på gramantyglar/halsförlängare/chambong?

fäst den på sidorna!
Om man sätter den under magen blir hästen så djup i formen och går på bogarna.

Fast de beror ju på VARFÖR du använder graman??

han blir stark och drar fram mig i sadeln. han blir i övrigt väldigt lätt framtung och har mkt lätt för att gå långt och lågt, men det blir som sagt på bogarna då...

Tjejen sa att gramanen skulle göra mer nytta om jag satte den mellan frambenen istället?

Det pratas om var gramanen fästs också skriver du att de kan fästas uppe i de små ringarna vid sadeln. Då skriver jag att du kanske menar en fast graman, dvs en som man inte håller i handen utan en som fästs i sadelns små ringar istället (och sedan löper genom bettet och fäster i andra änden nere i sadelgjorden).

Om man skulle fästa en vanlig graman i de små ringarna vid sadeln som du skrev skulle det bli konstigt. Då skulle den gå som jag beskrev i mitt andra inlägg.

Nej jag menar en helt vanlig gramman som man fäster i de ringarna. Det blir precis som vilken annan fästning som helst bara att fästet kommer högre upp så den inte verkar nedåt. Man kan fästa den på det viset även fast det inte verkar som att ni har sett det förut. Dessutom så håller jag inte koll på dina andra inlägg.

Ok, det låter helt ologiskt :crazy: ,man har ju tom de vanliga tyglarna högre upp än ringarna. Aja, det är mycket man inte förstår.

Hehe, det där andra inlägget jag menade som var det första inlägget jag skrev i denna tråden som du själv svarade på :smirk:

På en häst som gärna går för högt i form så kan man sätta den mellan frambenen för att få den att gå djupare och lägre i formen. Vill man få hästen högre och kortare i formen kan man sätta den i sadelgjordsstropparna/schabrakskanten/de små ringarna på sadelgjorden.

Att sätta den i ringarna uppe vid framvalvet har jag nog aldrig sett någon göra? :confused: har bara fäst förbygeln där...

Jag förstår inte hur en graman som är fäst i ringarna på sadelgjorden ska kunna underlätta för ryttaren om han/hon vill få upp hästen i formen. Om gramanen fäster i ringarna så verkar gramanen mot ringarna, ringarna sitter lägre ner än var ryttaren håller händerna, alltså borde den verka "inte uppåt".

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 533
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 732
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss...
Svar
17
· Visningar
1 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka