K
Korsning
Sätter ni dom mellan benen eller vid sidorna? Och i så fall varför?
Tack på förhand..Lisa
Tack på förhand..Lisa

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sätter ni dom mellan benen eller vid sidorna? Och i så fall varför?
Tack på förhand..Lisa![]()
Vet inte varför jag har det så men det har bara blivit så, tror inte det spelar så stor roll var man sätter inspänningen![]()
Så här används gramantygel på Strömsholm
Sylve Söderstrand har sin uppfattning klar över hur en gramantygel ska användas.
– Jag är i princip emot användning av gramantygel. Men i vissa undantagsfall kan en ryttare behöva använda den.
Då vill Sylve att gramantygeln ska fästas på ett speciellt sätt.
Ridskolan Strömsholm har klara direktiv för att gramantygel inte ska användas.
– Våra elever får inte använda gramantygel i arbetet av hästarna. Jag själv har aldrig som ryttare behövt använda en hjälptygel, säger dressyrläraren Eva-Karin Oscarsson.
Däremot kan det hända att elever på ridskolan – när de ska rida ut en besvärlig häst första gångerna – får använda en hjälptygel av säkerhetsskäl.
Läs mer i RIDSPORT nummer 7. Jag rekommenderar att du tittar på bilderna i reportaget.
faktum är att det gör en vesäntlig skillnad och spelar stor roll i fråga om funktion och verkan.
Beror väl på ändamålet med gramanen. Visserligen har jag den enbart på en speciell häst och då är det för att "hålla ordning" på den vid uteritt. Då sitter den mellan frambenen, innanför martingalringen och i kors under hakan på hästen, på tränares inrådan.