Var fäster ni graman och snoddar????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Korsning
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 7 846
K

Korsning

Sätter ni dom mellan benen eller vid sidorna? Och i så fall varför?
Tack på förhand..Lisa :banana:

Sv: Var fäster ni graman och snoddar????

Graman: Mellan benen
Snodd: Mellan benen
Inspänningstyglar: I sidorna

Vet inte varför jag har det så men det har bara blivit så, tror inte det spelar så stor roll var man sätter inspänningen ;)

Sätter ni dom mellan benen eller vid sidorna? Och i så fall varför?
Tack på förhand..Lisa :banana:

Jag fäster vanliga inspänningstyglar i sidorna, men ganska långt ner.

Där har hon lättast att hitta "lång och låg-stödet" som jag är ute efter när jag longerar. Mellan frambenen blir blir det mer att inspänningen drar ner huvudet.

Chambonen fäster jag ju såklart mellan benen, men där är man ju ute efter att sänka nacken nedåt. ;)

graman kan jag fästa antingen mellan frambenen eller från sidan beroende på varför den används/vad jag vill uppnå. snoddar använder jag inte av den enkla anledning att det inte går att ge tillräcklig eftergift då det krävs.

Jag vill inte att hästen ska dra in halsen, utan hjälpa till att sänka nacken

Så snodd och graman sätter jag i sadelgjorden, inspänningstygel använder jag inte då det inte ger den hjälp jag behöver.

Så här används gramantygel på Strömsholm
Sylve Söderstrand har sin uppfattning klar över hur en gramantygel ska användas.
– Jag är i princip emot användning av gramantygel. Men i vissa undantagsfall kan en ryttare behöva använda den.

Då vill Sylve att gramantygeln ska fästas på ett speciellt sätt.
Ridskolan Strömsholm har klara direktiv för att gramantygel inte ska användas.
– Våra elever får inte använda gramantygel i arbetet av hästarna. Jag själv har aldrig som ryttare behövt använda en hjälptygel, säger dressyrläraren Eva-Karin Oscarsson.
Däremot kan det hända att elever på ridskolan – när de ska rida ut en besvärlig häst första gångerna – får använda en hjälptygel av säkerhetsskäl.

Läs mer i RIDSPORT nummer 7. Jag rekommenderar att du tittar på bilderna i reportaget.

Så här används gramantygel på Strömsholm
Sylve Söderstrand har sin uppfattning klar över hur en gramantygel ska användas.
– Jag är i princip emot användning av gramantygel. Men i vissa undantagsfall kan en ryttare behöva använda den.

Då vill Sylve att gramantygeln ska fästas på ett speciellt sätt.
Ridskolan Strömsholm har klara direktiv för att gramantygel inte ska användas.
– Våra elever får inte använda gramantygel i arbetet av hästarna. Jag själv har aldrig som ryttare behövt använda en hjälptygel, säger dressyrläraren Eva-Karin Oscarsson.
Däremot kan det hända att elever på ridskolan – när de ska rida ut en besvärlig häst första gångerna – får använda en hjälptygel av säkerhetsskäl.

Läs mer i RIDSPORT nummer 7. Jag rekommenderar att du tittar på bilderna i reportaget.

Det där var ju verkligen svar på TS fråga

Jag ville länka till reportaget men det går inte eftersom Ridsport inte publicerar sina reportage i sin helhet. Jag tog med det som står där hänvisade till pappersvarianten.

Jag ber om ursäkt att det inte föll dig på läppen. Eller nej det gör jag inte förresten.

Varför citerar du hela mtt inlägg? Det står ju precis över ditt.

För jag kände för det.

TS frågade väl hur ni/vi fäster graman och snoddar och det var väl ändå inte svar på frågan?

Ber inte heller om ursäkt för mitt ifrågasättande av ditt svar :cool:

Starta en ny tråd om artikeln vettja! :idea:

faktum är att det gör en vesäntlig skillnad och spelar stor roll i fråga om funktion och verkan.

Det är vad jag har fått lära mig.. Använder inte graman längre eftersom det inte behövs.. Är emot graman nu för tiden, men tycker det är bättre än snodd pga som någon annan sa att gramanen ger mer eftergift, snodden nästan ingen ;)

Svaret finns alltså i artikeln - som inte finns på nätet så jag hänvisade till reportaget i tidningen. Eftersom artikeln är läsvärd och visar på ett ovanligt och bra sätt att fästa gramanen tyckte jag det var relevant för den här tråden.

Men tack för att du påminde mig om varför jag mer eller mindre lämnat det här stället.

Tycker det var ett mycket bra svar du gav. Många borde läsa den artikeln!

Var så god :)

och angående artikeln så framgick det inte av det du skrev att det fanns bra tips där. Bara att det fanns bilder och att man avrådde från användning och.. ja, du vet ju själv vad du skrev

Beror väl på ändamålet med gramanen. Visserligen har jag den enbart på en speciell häst och då är det för att "hålla ordning" på den vid uteritt. Då sitter den mellan frambenen, innanför martingalringen och i kors under hakan på hästen, på tränares inrådan.

när jag väl använder graman händer väl sisådär en gång i halvåret så fäster jag den på sidorna.

När jag rider med graman, sätter jag den i sidorna om hästen är "slingrig" att rida - jag menar alltså "sticker ut bogarna". Det för att hjälpa mig få en bättre inramning.
Rider jag en häst som slår med huvudet så jag är "rädd" att bli nockad - mellan frambenen.

Då jag använder en snodd är det oftast då jag har lektion och fäster den då i sidorna för att hjälpa eleverna med lite "inramning"

Allstå, jag fäster den där den behövs på just den hästen efter dess behov.

Någon annan som har något vettigt att säga om detta? Tycker att det var en bra fråga och hoppas på intressanta svar. :)

Beror väl på ändamålet med gramanen. Visserligen har jag den enbart på en speciell häst och då är det för att "hålla ordning" på den vid uteritt. Då sitter den mellan frambenen, innanför martingalringen och i kors under hakan på hästen, på tränares inrådan.

Hmm vad vill din tränare uppnå med att just sätta gramanen i kors under hakan??????
nyfiken bara??

Jag använder varken graman eller gummisnodd, rider aldrig med någon form utav inspänning, enda gången jag använder det är väll möjligen vid longering och då använder jag en vanlig inspänningstygel i sidorna. Min häst behöver inte ha en massa trassel när jag rider :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka