Var fjärde veterinär funderar på att lämna yrket

Minskad administration och lägre förväntningar från djurägare. Det är några önskemål från veterinärer som kommer fram i en undersökning av Sveriges Veterinärförbund där mer än var fjärde svarande uppger att de funderar att lämna yrket.
 
Ur undersökningen med tillfrågade veterinärer

  • 31 procent arbetar deltid på grund av arbetsbelastning.
  • 27 procent har varit sjukskrivna senaste 12 månaderna.
  • 36 procent funderar på att byta arbetsplats (51 procent för statligt anställda klinikveterinärer).
  • 26 procent funderar på att lämna yrket helt.
Det är så jävla sorgligt 😢
 
Känns superkul att vara veterinärstudent för tillfället🫠 Kaoset på UDS gör det inte bättre direkt, extremt opepp just nu
Det är ett bra och mycket brett yrke, bara man hittar rätt område för en själv (vilket inte är så himla lätt, men det finns i alla fall många alternativ att välja på även vidare). Finns mycket annat att göra om man inte vill jobba kliniskt. Finns mycket jobb, och man kan byta mellan icke kliniskt och kliniskt även senare i karriären. Det blir nog jättebra ska du se. Stressa inte heller upp dig över UDS kaos, du kan ta igen det som evt missas senare om du hittar rätt arbetsplats sen. Våga ställ krav på din framtida arbetsplats. Det är arbetsplatsen som behöver dig, inte tvärtom. Lycka till!
 
Det är ett bra och mycket brett yrke, bara man hittar rätt område för en själv (vilket inte är så himla lätt, men det finns i alla fall många alternativ att välja på även vidare). Finns mycket annat att göra om man inte vill jobba kliniskt. Finns mycket jobb, och man kan byta mellan icke kliniskt och kliniskt även senare i karriären. Det blir nog jättebra ska du se. Stressa inte heller upp dig över UDS kaos, du kan ta igen det som evt missas senare om du hittar rätt arbetsplats sen. Våga ställ krav på din framtida arbetsplats. Det är arbetsplatsen som behöver dig, inte tvärtom. Lycka till!
Nu svarar jag på det här men alltså det är inte bara att missa saker som är problemet med UDS. Ackrediteringen riskerar att ryka.
 
Nu svarar jag på det här men alltså det är inte bara att missa saker som är problemet med UDS. Ackrediteringen riskerar att ryka.
Jo, jag är medveten om att situationen är mycket besvärlig där, men något jag har lärt mig är att det stormat mycket inom veterinärsektorn även historiskt, fast på olika vis, och fram tills nu har det mesta ändå löst sig tillslut. Kanske blir det inte så just den här gången? Men jag väljer att tro att även det här kommer storma över. När jag läste var det också stökigt fast på hästsidan, med protester framför riksdagshuset mm.
Men det är bekymmersamma siffror som visas. Tror att allt ökande krav på vården och den "nya" situationen med drev online också påverkar många. Dock är det på tiden att arbetsvillkor och löner förbättras, och där är det nog bara hårda medicinen som fungerar, vad det verkar. Trist att ni hamnat mitt i detta, men vill mest skicka med att det högst troligt kan bli bra för er också, tillslut. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ny enkätundersökning visar att endast 38 procent av landets veterinärer upplever en god arbetsmiljö. 26 procent av de svarande uppger...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 292
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp