Var gör ni som har "en-häst-transport"

A

alfa460

Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

av alla saker när ni tävlar? Hö, hinkar osv. I bilen?

Tack på förhand!
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

I transporten och i bilen. En enda röra brukar det vara :crazy:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Fungerar det nåt bra eller ska man satsa på en två hästars bara för att få plats med alla saker?
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jag har en tvåhästars. Enhästars är väl väldigt ovanliga :confused:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Det är ju därför jag frågar.... :smirk:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

vad gör man med alla saker även om man har en för två hästar? jag menar,slänger man sadeln i bilen eller lägger man den på golvet på andra sidan mellanväggen eller hur i friden gör man om transporten inte har inbyggd sadelkammare?
jag skulle satsa på ett en-hästars släp om jag skulle köpa nåt, å utan ramp men med dörrar, för det är både lättare å billigare å hur ofta drar man båda hästarna samtidigt egentligen om man inte tävlar med 2 hästar? :cool:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jo sadel och annan häst utrustning åker väl i bilen men jag tänkte mer på hö, kraftfoder eventuellt vatten om man släpar på det. Sådant som man inte gärna tar in i bilen. Eller i varje fall inte jag.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Och hur många är det som har körkort så de lagligt får framför större ekipage???

Finns det inga enhäst släp med sadelkammare?
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jag har sadelkammare i kärran.
Där har jag en låda med skydd, ryktsaker, brodd och andra småsaker. Samt sadeln, tränset, mina skor, shortshaps och spö.

Foder i skuffen på bilen. Hö i IKEA-påsar och ev kraftfoder i hinkar med lock. Vattenhinken också i skuffen.
Mina tävlingskläder inne i bilen.
Täckena antingen i bilen eller i skuffen.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Du har en Fautras inte sant? Ingen fast sadelkammare utan ett löst skåp antar jag?

Det fungerar smidigt tycker du? Saknar inte den "andra hälften" av transporten?
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jag har ett tvåhästarssläp. Kör dock oftast bara en häst (om jag inte samåker med någon.) Därför har jag skaffat ett sadelskåp som jag har på andra sidan mellanväggen - det står direkt mot bommen så att det inte kan glida fram även om jag skulle behöva tvärbromsa. I skåpet förvarar jag sadel, träns, borstar, täcken, kraftfoder... Bakom skåpet lägger jag höbalarna.

Mitt sadelskåp går att rymma längst fram, framför bommarna också, men då blir det väldigt trångt när man ska nå hästarna... så när jag har mer än en häst med mig brukar jag ha alla saker bak i bilen istället. Utom höbalarna, de får ligga längst fram i transporten. Om jag har mycket hö stoppar jag det i en STOR säck från Granngården, så att hästarna inte kommer åt att äta av det (är det bara en bal når de ju inte ner till den.)
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Min bil är som en rullande sadelkammare och foderrum. Suck. :crazy:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Har aldrig lösöre i transporten även om det finns två fack och utrymme. Jag anser att det är en säkerhetssak att inget lös, förutom hästen, finns i transporten utifall att någon skulle hända. Någon ovan skriver om ett fast sadelskåp inne i transporten som är en bra lösning dock.
Jag har allt bak i bilen. En höbal går att klä in i en plastsäck (använder spånbalsäckar för detta ändamål).
Har en granne som vill ha skyffel och andra redskap i transporten, dessa är dock fastspända.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

I transporten har vi sadelkammare, fast vi andvänder sällan
transporten. Lastbilen blir smidigast, där har vi en lucka
längst fram med ett utrymme där vi egentligen skulle få
plats med en häst till, men med en fast vägg där vi slänger
in grejer. Även framför hästarnas huvuden finns en liten gång
man kan slänga in en höbal eller liknande.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jag har en 2-hästars, men då min pålla är bredåkare har jag helt enkelt kastat ut mellanväggen.. Kan direkt säga att mitt nästa släp SKA innehålla en sadelkammare. Suck. Även när jag körde med mellanväggen åt sidan gillade jag inte att stappla en massa löst där just pga säkerhetsrisken.
Hö får proppas i ett stort hönät, ev lite i reserv i en ikeapåse el dyl i bagaget. Sadel och andra grejer till hästen ligger oxå i bagaget. Mina kläder är dock inne i bilen. Har köpt en slit å släng matta på ikea som jag har inne bagaget som skydd (lånar min mammas superfina bil när jag kör transport eftersom den drar så bra och hon gillar INTE hår och lera... :smirk:
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jag har en 1,5-hästars Ifor Williams. Tack och lov är bilen en Volvo 245:a med stort bagageutrymme. Men det är klart, om hunden också ska med - och eventuellt en hästskötare - ja, då blir det kris... :crazy:

Immer
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Jo, jag har en Fautras.
Sadelkammaren sitter fast i skötardörren, och är i ngt glasfibermaterial.
När man stänger skötardörren, så hamnar öppningen i sadelkammaren mot framfönstret.

Och uppepå sadelkammaren är det ett "hål" ner i sadelkammaren som används till kraftfoder så pålle kan äta havre i kärran.

Det enda jag tycker inte är bra med den sadelkammaren är att det kommer in hö i den när pålle äter hö och skötardörren är stängd. Men det är ju ett mindre probelm.

Jag har en 1,5 häststransport.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Vi lånar mormors Volvo med Kombi så där får vi plats med det som behöver tas med. Då pållan har fri tillgång på foder i hagen så tar jag sällan med ngt, möjligen en IKEA-säck om jag har planerat att åka VÄLDIGT tidigt så hon får stå och vänta. Hon dricker nästan aldrig borta men har med en dunk vatten och en hink med betfor så jag kan lura i henne ett par liter iaf.

Än så länge har vi åkt utan sadel, inga uppsuttna grejjer men det börjar i sommar...

Men jag hyr släp och då blir det oftast ett tvåhästars iaf.
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Oavsett vad jag har haft för släp har alla prylar åkt i bilen... På volvon (sedan) fick man lägga hö och "skitiga" saker i bagaget och sadeln mm. i baksätet. Mazdan var en halvkombi så där fällde jag baksätet, lade en filt över och hade allting så, dock fick man bara med sig en passagerare åt gången...
När jag blir stor och rik ska jag ha en transport med sadelskåp, för sadelns skull!
 
Re: Var gör ni som har \"en-häst-transport\"

Har tidigare lånat en en-hästars till tävling med resultat att prylarna var utspridda överallt, i bland inte ens i min egen bil pga platsbrist!!
:(
När jag köpte en egen transport blev det helt klart en två-hästars. :D

Hästen på ena sidan, grejerna i tävlings skåp på andra sidan, och där ryms även foder och hinkar och annat skrymmande, som man alltid har med sig. :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Loma
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
589
Senast: Fideli
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: misswilma
·
Utrustning Hej, Håller på att gå igenom transporten inför kommande besiktning och allt fungerar utom vänster bakljus (bromsljus frungerar) och...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Silwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp