Var hittar man mindre westernbett??

M

Mayara

Min tränare tycker att det är dags att jag och min häst börjar att känna oss för med stång (typ Greg Darnell). Min häst har väldigt liten mun, har 10,5 på tränset. Var kan jag hitta mindre stångbett, de som jag har sett är alltid 12,5 vilket är alldeles för stort för honom.

Skulle gärna vilja ha tvåledad stång, såg att det fanns något som var i den stilen "Tom Thumb" kallades det. Någon som har provat det?

Mayara

Hug Your Horses!
 
Har oxå funderat lite på varför western-betten nästan bara finns i stl 12.5. Men det är väl antagligen för att de flesta quartrar har den storleken.

Om du inte hittar en westernstång kanske du kan prova pessoa, delat pelham el delat jaktkandar. De finns i mindre stl än 12.5.
 
Har funderat på delat pelham, funktionen bör ju vara densamma som på en delad westernstång. Men det är ju bra om det är godkänt för tävling, vilket jag antar att pelham inte är.

Varför hänger inte westernsidan med vad gäller de senaste rönen om vad som är bäst för hästarnas munnar?? Jag tror att många hästar, även stora, har mindre storlek än 12,5 cm. Min häst är ett halvblod på 160 och han har 10,5!!

På tandkliniken sade de något som jag tyckte var bra: "Att anta att alla hästar av en viss storlek (må vara liten eller stor) har samma storlek på bettet är som att anta att alla människor av samma längd har samma skostorlek". ;)

Mayara
 
"Min häst är ett halvblod på 160 och han har 10,5!!"
Påstår du att mankhöjden är avgörande för munstorleken?

:D
/mvh Lex
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 980
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 650
Senast: holymary
·
Western Jag skulle vilja prova något med fasta ringar istället för det vanliga 3delade jag har nu. Men alla jag hittar är i 12,5=för stort...
Svar
1
· Visningar
857
Senast: Seabaz
·
Western Vart hittar man westernbett i mindre storlekar? Två av mina hästar behöver ganska små bett, 9,5 - 10,5 cm beroende på typ av bett, men...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: ishmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp