VAr hittar man ridstövlar för oss med feta vader?

Sv: VAr hittar man ridstövlar för oss med feta vader?

Jag har samma problem som du, jag har tjocka vader. INGA stövlar som passade.

Provade ett par Carlskrona på Börjes i Tingsryd med extra vida skaft och dom passade!!! :bow:

delvis knapplån..

Jag behöver nya shortchaps. Eller eventuellt ridstövlar.
Shortchaps= jag har ca 37-38 cm i vad-vidd (=breda/tjocka), men korta ben (från "golvet till knäleden" ca 45 cm).
Och så vill jag helst ha shortchaps som ger rätt så bra stöd och framförallt bra "grepp" (inte halkiga och "glatta").
De ska finnas i svart.

Någon som har tips? allra helst billiga (får köpa "drömshortchapsen" en annan gång..).

Alltså... 37/38 är NORMALVIDD på vader, 39 + är breda.
Har du varit och provat i någon butik? Vore konstigt om du inte hittat något.

mätte iof slarvigt, får nog mäta igen. Har just gått ner 19 kg så har inte så bra koll på kroppsuppfattning längre.. Men har ju fortfarande 25 kg kvar att få bort :p

Blir nog en tur till Hö*ks i morgon. Fast jag har aldrig hittat vettiga där förut men man kan ju prova iaf :D

Jag skulle säga att du har ganska normala ben, något kortare. ;)
Normalstorlek (vem nu den 'normala' personen är) är 37 bred och 48 hög.

KL

Jag har MH Classic, 42-43 på bredaste stället i vaden. Dom sitter perfa! Trodde aldrig att jag skulle hitta passande stövlar.

Jag mätte utan ridbyxor på mig, så det skiljer väl en centimeter eller två mot ridstövel-mått liksom. Men det var skoj att höra att det inte var så långt ifrån "normalben" iaf :p

haha, jag hade mätt fel :p det är snarare 40 cm "långt".. inte 45 :rofl:

Halloj.

Jag som e super kort typ så där en och femtio över havs ytan och har gamla fotbollsvader trodde att det där med stövlar kunde jag glömma.
Mest av gammal vana att prova stövlar så gjorde jag det igen och shit de passade!!! Nåväl en liten extra sula i så var de perfekta. Jag har 35-36 i storlek och 39 i vaden. Höjden på stövlarna får ju inte överstiga två äpplen typ! Dessa var ca 1-2 cm för höga så de nöp mej lite i knävecket i början men har nu satt sej och passar perfekt.
Det är Treadstone stövlar med +1 i vaden. Vet inte hur de är i större storlekar men mina vårdar jag ömt! 1400,00 i pris tycker jag är helt ok.

KL :)
På Stenbergs läder i Stockholm säljer dom levad, och har en massa storlekar. Dom töjer även ut om om det behövs.. (För att passa fot + höjd) Dom är riktigt bra i den butiken.

Det måste vara extremfel på mina ben alltså. Jag är 1,69 lång men smalbenenär väl kanske 39 cm långa. Kollade på en tabell för shortchaps och fick en chock när jag hade behövt 45 cm för att få rätt storlek så de går runt vaden!

Tror jag ska passa på att prova shortchaps eller stövlar ikväll just for the heck of it. Ska ändå till ridsportsaffären, och jag tror inte en endaste modell kommer passa (som vanligt). Jag behöver nytt då ridskorna ramlar isär men har inte råd att måttbeställa dyra grejer...

Jag känner igen era problem. Jag har sama själv, och har aldrig hittat något som passa :crazy:
Ändå så har jag stora fötter, strl 40 - 41, men är ca 44 cm runt vaderna.

Nu har jag provat MHs Excellsior som ju finns i Wide också. Fick precis runt dem, men de töjer ju sig. Och då har jag ändå bara 40 som bredast, har jag mätt. Kan inte ha större än M, då blir de för långa med mina taxben. Däremot så fick jag knappt över dem över skorna! Provade ihop med ett par vanliga stable jodhpur och fick verkligen ta i med dragkedjan och sedan räckte knappt spännet heller. Mycket lustigt, är ju samma märke, men de ska ju som sagt töja sig något.

Då letar du dåligt! Nästintill alla MH modeller bör passa!

Tusen tack för DET tipset, ska till huvudstaden om några veckor så då SKA jag passa på och titta in hos Rolf... :bow: :bow: :bow:

Jag har inte bara mina breda vader att ta hänsyn till, mina reumatiska fötter är ett annat problem eftersom jag behöver B R E D A stövlar/skor över tårna OCH så har jag H Ö G A vrister till råga på eländet också :cry:

Köpte mina stövlar på 80-talet hos Fölet i Gamla Stan, men jag kan för mitt liv inte minnas vad märket hette :crazy::mad:

Jajjemen. De fanns på Eko också men inte i Wide. Hos Nettan fanns som vanligt alla variationer :D Och många andra chaps som jag inte orkade testa...

Jag känner igen det där problemet med breda vader och fötter, hög vrist etc.
Inte lätt hitta nått som passar :(. Jag har skor med chaps till just nu från MH, men de är för höga, nyper mig i knävecket så det blir blåmärken vid hoppning. Så nu letar jag annat alternativ.

Måtta!!!
Istället för att lägga ut massa pengar på stövlar som sitter halvdant och inte kommer användas så länge så måtta stövlar så får ni stövlar som är gjorda efter er och kommer sitta som de ska.

Vart hittar jag återförsäljare till ridstövlar. Det gäller ju att veta vilket märke man vill ha. Häromkring finns endast granngården..

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Squie
·
Utrustning Jag har insett att mina ridstövlar helt enkelt inte passar längre, mina ben är inte alls som de var när jag var tonåring :angel: Så nu...
Svar
13
· Visningar
1 036
Senast: zarmino
·
Utrustning Vad finns? Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar...
Svar
10
· Visningar
1 569
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka