vår hund är rädd för katten

Pernilla77

Trådstartare
Min flickvän har en liten strävhårig terrier tik som är 8 år nu. Hon är en omplaceringshund och har en bakgrund med många år av misshandel. Har varit hos min flickvän i tre år nu och har fått det bra. Nu i december skaffades en sphynxkatt..en liten kille som nu är 8 månader. Kastrerad och väldigt aktiv och social. Det gick bra i början fram till nyår då raketerna knäckte hunden och hon började återigen få problem med oro stress som hon hade när hon kom till oss. Det blev att hon reagerar på kattens rörelse och stök och ibland står hon bara och skakar med svansen mellan benen även utan yttre påverkan. Det verkar som hon är livrädd för katten nu men ändå när de ibland ligger i våra knän tillsammans slickar de varandra och verkar trivas. Vi har försökt avgränsa dem så hunden får vara ifred men det hjälper bara tillfälligt och hunden har börjat böka under soffkuddarna. Vi har skaffat tablett till henne med modersmjölk och det hjälper mot stressen. Men så fort katten härjar lite och är nära henne så blir hon skakig. Hon morrar ibland när han kommer nära oxå. Vi vet snart inte vad vi ska göra längre för hunden mår inte bra. Det är tydligt att katten är den som bestämmer och dominerar. Ska vi börja om med dem i introduktion så hunden slutar vara rädd. . Hur gör vi det? Tilläggas att hunden har dålig syn och blir rädd om det finns de mycket folk och det blir trångt. Vad mer. .. Det känns som grunden är att hunden är rädd nu men även har problem med mycket egen inre oro och reagerar väldigt på stök och stress. Vi är ute och går ned henne och det märks att hon njuter av det. Men det hjälper inte i långa loppet. Hjälp!
Pernilla
 
Jag tror att rädslan kan bero på den dåliga synen. Hunden ser att något rör sig, men ser inte vad och hur långt bort. Man ögonlyser vissa raser och då hittar man diverse olika ögonfel. Fråga vetten om man kan ögonlysa och kolla vad och hur mycket hon ser. Ibland kan man se en grå hinna i ögonen (grå starr) men alla synfel syns inte i ögonen för blotta ögat. Och hur är det med hörseln? Har även den försämrats så ser hon kanske rörelser på ett håll, men dålig hörsel gör kanske att hon hör ljud som om det kommer från ett helt annat håll.
 
Ja..Hennes syn.och dåliga hörsel gör mycket. Hennes inre oro gör just nu att hon inte trivs. Katten älskar henne men dominerar. Det märks att hon inte trivs i att han är starkare. Hon trivs väldigt bra hos svärföräldrarna å hos deras två hundar. Så vi gör ett försök att hon är där emellanåt. Så länge ingen av de andra hundarna mår dåligt av hennes dominans där. Hon är van att vara ensam och trots att vi tänkte hon skulle trivas med sällskap. . Vilket hon gjorde fram till nyår..Så är katten för aktiv för henne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 552
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp