Bekant med hund som attackerat andra hundar

Vi vet faktiskt inte ens om hunden i trådstarten är hundaggressiv och olämplig att ha lös - generellt vet vi typ ingenting alls om den utöver att den rykt ihop med hushållets andra hund. Mina två tanter rök ihop ett par gånger också, men shiban går lös i princip Överallt.

Sedan ser jag jättemånga som har flera hundar och väljer att bara släppa en åt gången. Tycker det kan vara klokt, särskilt om det är hundar en måste hålla ett extra öga på.
Oavsett har styrelsen ingen bestämmanderätt över vad medlemmarna gör med sina hundar på fritiden.
Jag släpper bara en åt gången och de är helt harmlösa för mötande.
Men jag känner att jag har bättre koll och den ena kan inte locka den andra på nått ofog. Som att äta nått snusk.
 
Sedan tycker jag absolut att man ska vara medveten om vilken typ av hund man har, vilka drifter som är extra starka i hunden och anpassa sitt hundägande därefter.
De gånger min hund blivit anfallen av främmande har det rört sig om hundar av kamphund/bulltyp. Min i koppel, den andra lös.
 
Alltså:
- Vännen har hundarna lösa "i kommunen"

-Det finns rykten om att ena hunden i tidigare hem "eventuellt " ska ha attackerat hundar

-Hennes egna hundar har rykt ihop med skador som följd

-På klubben har ts bara sett hundarna kopplade

Ser liksom inte problemet?

Kan tillägga att även jag släpper mina hundar lösa på ställen där det är lämpligt, de har dessutom rykt ihop nån gång så blodvite uppstått och under lämpliga former så är de (som klara det) även lösa ibland under träning på klubben. Skillnaden är att det troligen inte går rykten om att de skulle ha attackerat hundar i föregående hem eftersom de kommit direkt från uppfödaren allihopa.

I min värld så finns inget att lyfta utifrån det jag läst, när personen i fråga inte följer klubbens regler eller om nån incident inträffat få finns nåt att ta upp. Kan tycka att det direkt olämpligt att diskutera och sprida ytterligare rykten om folk och oro bland andra utan anledning vilket inte verkar finnas?

Skulle samma diskussioner finnas om hunden uppgavs vara en labbe eller annan ras? Tycket inte det är okej att mobba ut folk på grund av vilken ras/typ av hund man har. Även om sola hundar har rastypiska egenskaper så är de också INDIVIDER och så länge inget otillbörligt inträffat får man väl lita på att personen anpassar sin träning efter den hunden?
 
Ägaren kan inte gå med båda lösa samtidigt så hen går med de lösa en och en. Förmodligen för att de skulle slåss då. Jag hade då inte känt mig trygg i närheten med min hund i det läget...

Dessutom är det en hane och en tik. Hade det varit två hanar hade det känts "naturligare" på nåt sätt. Men att en hane och en tik slåss så där känns som snäppet värre.

Nu tycker jag du drar lite dtora växlar här. Jag har sällan ALLA mina hundar lösa för att det svårt att dividera sin uppmärksamhet på både omgivning och flera hundar samtidigt. Dessutom så lösa hundar går in i en flock mentalitet och om då en hund drar på en retning så är risken att att de andra hänger på. Jag tränar alltid mina hundar på att vara lösa en och en i början så jag kan ha fokus på den och på omgivningen. Sen får de vara lösa ihop med den lämpligaste individen i flocken som jag har bra lydnad på osv.

Att personen inte har bägge hundarna lösa hursomhelst helst tycker jag lika gärna kan tyda på att hon tränar på ett ansvarsfullt sätt.
 
Jag anser att man som hundägare har 100% ansvar för vad ens hund hittar på och det gäller oavsett ras, så bara för att det är en liten bjäbbig sak som inte orsakar så stor fysisk skada om den biter en människa eller ett annat djur så är det ändå hundägarens förbannade ansvar att ha sin hund under uppsikt!

Hur många gånger hör man inte någon ansvarslös hundägare gallskrika "han är snäll" när de inte har hunden kopplad utan den kommer rusande mot både människor och djur? Exets hund hade blivit påhoppad av andra hundar en gång för mycket och tålde knappt ens sina gamla kompisar efter sista attacken. Så många års slit gick åt h-vete och hennes sista tid i livet blev en tid av osäkerhet.

Jag skiter fullkomligt i vad det är för hund som kommer rusande mot mig, har du inte 100% pli på jycken så se för :devil: till att hålla den kopplad även om den inte når över mina fotknölar.
 
Nu tycker jag du drar lite dtora växlar här. Jag har sällan ALLA mina hundar lösa för att det svårt att dividera sin uppmärksamhet på både omgivning och flera hundar samtidigt. Dessutom så lösa hundar går in i en flock mentalitet och om då en hund drar på en retning så är risken att att de andra hänger på. Jag tränar alltid mina hundar på att vara lösa en och en i början så jag kan ha fokus på den och på omgivningen. Sen får de vara lösa ihop med den lämpligaste individen i flocken som jag har bra lydnad på osv.

Att personen inte har bägge hundarna lösa hursomhelst helst tycker jag lika gärna kan tyda på att hon tränar på ett ansvarsfullt sätt.
Precis! Vi har en dam i byn som äger fem border terriers, och de är Aldrig lösa fler än en åt gången - och som hon får hojta efter den där enda är jag glad att det är så. 😅
 
Precis! Vi har en dam i byn som äger fem border terriers, och de är Aldrig lösa fler än en åt gången - och som hon får hojta efter den där enda är jag glad att det är så. 😅

Vår äldsta tik har på äldre dagar börjat slå av öronen. Hon gör inget dumt men får begränsad tid lös för det så irriterande att leta efter henne när hon fastnat nånstans. Hon är liten också..
Sen har vi en hund som är konvalecent och har koppel nu på grund av det..
 
Vår äldsta tik har på äldre dagar börjat slå av öronen. Hon gör inget dumt men får begränsad tid lös för det så irriterande att leta efter henne när hon fastnat nånstans. Hon är liten också..
Sen har vi en hund som är konvalecent och har koppel nu på grund av det..
Lite sådär är det ju. Min terriertant förlorade också hörseln lite på gamla dar och jag fick träna in visselpipa, men om inte shiban varit så (motsägelsefullt) bombsäker lös hade jag haft svårt med båda lösa.
 
Har i USA har i runda tal ungefar 100 million hushall en (eller flera hundar) ... I hela USA ar ungefar 10-15% av alla hundar pitbulls, I South Carolina (dar jag bodde innan jag flyttade till Oregon) ar ungefar 25% av alla hundar pitbulls. En hel del anvande fortfarande i hundslagsmal som ar mycket illegalt, men svart att verkligen fa stopp pa.

Har ar en pitbull en mix, eller kanske till och med renrasig Staffe, Bulldog, mixed breeds som ser ut som vilken som helst av dessa terrier typer och mycket fa ar registrerade i UKC, som ar den enda klubben som registrerar pitbulls (som kan vara Staffe, English Bulldog, eller nagot som ser ut som om den kunde vara nagot liknande och da kan registreras som en pitbull) och dar aven "fighting rings" registrerar pitbulls.

Jag kanner flera, vansinnigt trevliga och vanliga hundar ... inte alltid sa forlatande mot andra hundar, men alltid mot manniskor. Samtidigt vet jag att de flesta hundbett som leder till doden av manniskor kommer fran pitbulls (de flesta bett star labrador for) och av de pitbulls som attakerar manniskor ar nagonstans mellan 75-80% "intact", det vill saga inte kastrerade.

Jag onskar sa att man kunde infora nagon sorts "korkort" pa att ha en pitbull ... jag sag dem (intakta hanar kom ofta och forsokte halsa pa min intacta tik) ofta och agarna kunde inte forsta nar deras hundar blev skjutna (only in the south😫) plotsligt forsvann, eller folk (inklusive undertecknad) tog dem till "the pond".

En kompis till mig var chef for "the pond" i en narbelagen stad i Georgia. De tog emot over 100 hundar fran en uppbruten "fighting ring" medan jag var dar ... for ett par ar sedan lyckades polis/FBI/State police bryta upp och beslagta over 300 hundar i South Carolina. De flesta plaserades ut till vanliga manniskor och ar fantastiska hundar ... de som inte klarade "testerna" blev avlivade.

Det ar faktiskt inget fel pa de allra flesta av dessa hundar ... mer an att idioter ager dem och inte har en aning om vad de har dar hemma.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 330
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 726
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 437
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 315
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp