Bekant med hund som attackerat andra hundar

Dålig avel som i att de avlar på hundar med aggressivitet för att de har just aggressiviteten. Jag hoppas att ingen i SKK gör så men jag är inte säker m.t.p. vad en del SKK-anslutna uppfödare sa i dokumentären på TV4 häromveckan.

Jag tycker faktiskt att en del raser inte har nåt som helst användningsområde i Sverige och därför inte borde finnas här. För att deras egenskaper som man avlat fram i många generationer inte är varken efterfrågade, önskvärda eller ens lagliga här. Om kamphundsraserna hör dit beror på vart de som avlar på dessa tar raserna/hundtypen. Om det fortsätter åt det håll det ser ut som så tycker jag inte att de har nån funktion att fylla i Sverige. Om de avlas till att bli mindre aggressiva mot andra hundar och uppfödarna är seriösa med det så varför skulle de inte få finnas här. Med uppfödare menar jag alla som tar en kull. Även de som inte är SKK-anslutna. Även den kriminella typen som i nuläget avlar fram tuffa hundar som ska skydda kriminella från andra kriminella. De måste stoppas om rastypen ska ha nån som helst chans att få ett bättre rykte.
Det spelar ingen roll vilken ras vi pratar om eller mix så hittar vi väldigt mycket skit utanför Skk. Och tyvärr endel i Skk också. Och många mer raser än dessa som kan vara lika farliga i bett eller retning.
Ska man ha dessa regler eller förbud så skulle det inkludera varenda polishund, väktarhund, mm.

Vad är vitsen att jobba inom skk, lägga ner själ och pengar i avel, utvärdera och testa om hunden anses vara lika illa som en kökmix från krimelle Kjelle?
 
Det är lite som att folk skriker "Inte alla män!".

Nä, verkligen inte alla män. Men tillräckligt många för att jag inte ska lita blint på nån jag inte känner. Tillräckligt många för att jag som kvinna ska tycka att det är obehagligt när jag går hem ensam på kvällen. Samma med hundar av en del raser. Jag litar inte tillräckligt på dem för att vilja riskera en hund jag är fäst vid. Så, ja man drar alla över en kam för att risken blir för stor om man skulle råka ut för nån som skadar en själv eller ens hund.
Men självklart! Det är ju ingen som har begärt att du ska lita blint på varken hundar eller män ;) Jag tar också hellre det säkra före det osäkra och går en omväg om jag är det minsta osäker gällande t.ex. hundmöten - och då är det ju inte primärt bichon frisé jag undviker om vi säger så :) Men steget därifrån till att brukshundsklubben ska vidta några som helst åtgärder mot någon som har en hund som varit i slagsmål hemma men aldrig gjort något annat tycker jag är väldigt långt.
 
Det är lite som att folk skriker "Inte alla män!".

Nä, verkligen inte alla män. Men tillräckligt många för att jag inte ska lita blint på nån jag inte känner. Tillräckligt många för att jag som kvinna ska tycka att det är obehagligt när jag går hem ensam på kvällen. Samma med hundar av en del raser. Jag litar inte tillräckligt på dem för att vilja riskera en hund jag är fäst vid. Så, ja man drar alla över en kam för att risken blir för stor om man skulle råka ut för nån som skadar en själv eller ens hund.
Ja det är din känsla och rädsla och den får du givetvis ha.
Själv anser jag inte alls att det är så svartvitt. Och jag ser logiskt på problemet med hundattacker.
Hur många hundar går det per incident? Och vad ligger bakom?

I ena fallet som blev omskrivet var två Rottweiler förövarna och det skedde på ett hundcenter.

I de jag lyckats hitta något när det gäller kamphundar och attacker så har det handlat om fulavel och bristfälliga ägare.

Det känns ologiskt att vara rädd för att staffar mm och se alla som farliga.
Labbenmixen i porten intill kan vara värre.
 
Så du tycker att lösningen på hundaggressiva hundar är att släppa dem lösa för att kopplet gör dem aggressiva? Jag hoppas att ingen oerfaren hundägare läser detta och tror på dig så mycket att de testar att släppa sin hund.

Det du skriver kan jag bara se gälla i ett enda fall: I de fall hundägarna är korkade nog (ja, jag använder det ordet för det är vad jag tycker om den företeelsen) att låta kopplade hundar hälsa och leka. Kopplade hundar ska inte hälsa på varandra eller leka, enligt mig. Ska hundar (som inte bor ihop och trivs ihop) hälsa och leka så är det bättre att gå någonstans där man kan släppa dem t.ex. hundgård eller annan inhägnad om inte båda har koll på sina hundar.

I övrigt tycker jag att det är oväsentligt det du skriver. I det här fallet definitivt. Har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så ska den inte släppas på plats där den kan möta andra hundar. Punkt.
Hur läser du in det 😀
Men va? Kamphundar användes för att slåss. Det är inte att döma ut, det är fakta och det bör man som kamphundsägare känna till och ta i beaktning när det kommer till interaktion med andra hundar.
Vet du skulle skitfolket skaffa stora jakthundar eller stora vinthundar eller eller...skulle även då småhundar bli slaktade på löpande band.
Det är ett ägareansvar.
 
Om hunden visar dom egenskaperna så ska den givetvis ha koppel, oavsett ras.
Men om hunden är trygg och stabil med andra hundar och har en bra inkallning så finns inget vettigt skäl att den inte ska få samma friheter som en annan ras.
Och jag anser att om man har som avsikt att ens hund ska gå ihop med andra hundar och kunnas släppas och hälsa och leka med främmande hundar så bör man satsa på att skaffa en hund som inte är av kamphundsras.
 
Och jag anser att om man har som avsikt att ens hund ska gå ihop med andra hundar och kunnas släppas och hälsa och leka med främmande hundar så bör man satsa på att skaffa en hund som inte är av kamphundsras.
Att ha hunden lös och träffa och leka med främmande hundar är ju helt olika saker?
Kamphundar brukar väl generellt vara rätt bra med andra hundar sålänge dom inte blir utmanade eller attackerade själva.
Inte så man släpper ihop dom med med okända hundar hursomhelst men majoriteten reaktiva hundar där ute är inte kamphundarna.
 
Men kan gilla att slåss kan även en Schäfer eller dobbis. Man ska inte förvänta sig att de kan umgås med andra hundar eller kan bo i flock.

Det är fortfarande oviktigt för hunden i tråden. Du vet ingenting om hur den är med andra hundar.

Självklart ska ingen ägare dömas eller utestängas för hur hunden är utan alla fakta.

Det kan mycket väl vara mallen likväl som är en provikatör.

Däremot så anser jag att hundarna har inte flygit ihop oprovocerat. Det finns både en konflikt och tecken som ägaren har missat. Men det kan verkligen vara svårt att se dessa. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tyckte också att det kom från ingenstans när de rök ihop.
Men med tiden såg jag massor med signaler och det var hunden som fick mest stryk som var provokatören. Hon hade sen inget problem med att leva i annan flock eller med andra hundar.
Det var dessa två ihop som var problemet.
Nä det gillar jag inte o går bra i flock med andra hundar gör jag med :D
 
Och jag anser att om man har som avsikt att ens hund ska gå ihop med andra hundar och kunnas släppas och hälsa och leka med främmande hundar så bör man satsa på att skaffa en hund som inte är av kamphundsras.
Det är väl en oändlig skillnad på att leka och hälsa på hundar och flyga på och bita andra hundar!

Och hundar med integritet eller aggressivitet finns inom alla raser så det finns ingen garanti för lek.
 
Att ha hunden lös och träffa och leka med främmande hundar är ju helt olika saker?
Kamphundar brukar väl generellt vara rätt bra med andra hundar sålänge dom inte blir utmanade eller attackerade själva.
Inte så man släpper ihop dom med med okända hundar hursomhelst men majoriteten reaktiva hundar där ute är inte kamphundarna.
Jag menar att man inte har kontroll på vad man möter när hunden är lös, att man har större ansvar som kamphundsägare eftersom det blir större skador än om en pudel biter.

Sen är min uppfattning att många hundar av kamphundstyp inte går ihop med andra och att de kanske inte startar ett gräl men hakar gärna på om de blir uppbjudna till dans, som jag uppfattar det snabbare än andra raser.

Sen har jag inte träffat på mer än en som gör utfall o koppel.
 
Jag menar att man inte har kontroll på vad man möter när hunden är lös, att man har större ansvar som kamphundsägare eftersom det blir större skador än om en pudel biter.

Sen är min uppfattning att många hundar av kamphundstyp inte går ihop med andra och att de kanske inte startar ett gräl men hakar gärna på om de blir uppbjudna till dans, som jag uppfattar det snabbare än andra raser.

Sen har jag inte träffat på mer än en som gör utfall o koppel.
Finns bra mycket fler raser än pudel och kamphundsraser varav fler än kamphundarna är kapabla att ha ihjäl en liten hund i ett nafs.
 
Vi vet faktiskt inte ens om hunden i trådstarten är hundaggressiv och olämplig att ha lös - generellt vet vi typ ingenting alls om den utöver att den rykt ihop med hushållets andra hund. Mina två tanter rök ihop ett par gånger också, men shiban går lös i princip Överallt.

Sedan ser jag jättemånga som har flera hundar och väljer att bara släppa en åt gången. Tycker det kan vara klokt, särskilt om det är hundar en måste hålla ett extra öga på.
Oavsett har styrelsen ingen bestämmanderätt över vad medlemmarna gör med sina hundar på fritiden.
 
Visst, men just nu pratar jag om kamphundar.
Men ”kamphundar” är inte så unika i sina egenskaper. Många bruksraser mm har liknande kamplust, skärpa, dådkraft.

Något som tyvärr inte verkar vara så vanligt bland de olika muskelhundsraserna är mental utvärdering. Med mentala brister kan just skärpa, kamplust och dådkraft gå illa. Om hunden har rädslor eller inte kan sortera.
Men för alla de hundar som kan det så är dessa egenskaper inte en fara.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 330
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 726
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 437
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 320
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp