Bekant med hund som attackerat andra hundar

Eftersom olyckor förekommer för ofta och dessutom med just denna hund så kan man väl ändå dra slutsatsen att ägaren faktiskt inte kan läsa av den här hunden?
Jag tycker nog inte det. För även om man är aldrig så bra på att läsa av sin hund så kan man ju inte ha ögonen på den jämt och ständigt när man är hemma? Det kan man ju ute på promenad på ett annat sätt - är hunden lös någonstans där det KAN komma människor, andra hundar osv så har man ju en helt annan koll på den än om man bara är hemma och kanske är upptagen med något helt annat än att hålla koll på hundarna.
 
Inte enbart. Men om hon börjar slåss så måste du komma ihåg vad du har för hund. Det är en annan sak att ha en hund av kamphundstyp än att ha bichon frisé eller chihuahua. Precis som ägaren av brukshunden, jakthunden eller vinthunden också behöver ha förståelse för vad hen har i kopplet och anpassa sig därefter. Det finns säkert individer av jakthundsras som kan gå lösa men har de väl börjat dra iväg efter vilt så är det ju mindre lämpligt att fortsätta gå lös med dem utanför inhägnat område.
Nu låter jag säkert hemmablind men hon börjar inte slåss. Skulle det hända kommer hon dock orsaka allvarligare skada än en chihuahua. Kommer hon orsaka mer skada än någon driftstark brukshund, tveksamt.
 
Jag tycker nog inte det. För även om man är aldrig så bra på att läsa av sin hund så kan man ju inte ha ögonen på den jämt och ständigt när man är hemma? Det kan man ju ute på promenad på ett annat sätt - är hunden lös någonstans där det KAN komma människor, andra hundar osv så har man ju en helt annan koll på den än om man bara är hemma och kanske är upptagen med något helt annat än att hålla koll på hundarna.
Jag skulle vilja säga att om man är redo att avliva hunden för att man tycker den är opålitlig hemma med annan hund så är det väl ändå klokast att ha den i lina ute.

Om det så finns en 1% risk att det blir slagsmål så tycker jag att det är koppel/lina som gäller.
 
Enlig vad experter uttalats sig om så är det mest ett ägarproblem. Att fel folk vill ha dessa hundar som anses vara farliga.
Det hjälper knappas att spä på hur farliga de är.

Men det blir ju också väldigt konstigt om man helt bortser från att olika hundraser har olika egenskaper? Och om de här "olämpliga" personerna som vill ha kamphund dessutom ger sig till att avla på de hundar som har störst kampvilja och visat mest aggressioner, då kan man nog på ganska kort tid få till en hundtyp som ÄR farlig på riktigt. Därmed inte alls sagt att hunden i trådstarten är en av dessa (den verkar mest ha haft otur i livet och valsat runt mellan olika hem), men nog är en hunds egenskaper och beteende ett resultat av både arv och miljö!
 
Jag tycker att det bör belysas att de kan gilla att slåss. För att undvika att folk släpper ihop hur som helst och släpper sina hundar lösa.
Men kan gilla att slåss kan även en Schäfer eller dobbis. Man ska inte förvänta sig att de kan umgås med andra hundar eller kan bo i flock.

Det är fortfarande oviktigt för hunden i tråden. Du vet ingenting om hur den är med andra hundar.

Självklart ska ingen ägare dömas eller utestängas för hur hunden är utan alla fakta.

Det kan mycket väl vara mallen likväl som är en provikatör.

Däremot så anser jag att hundarna har inte flygit ihop oprovocerat. Det finns både en konflikt och tecken som ägaren har missat. Men det kan verkligen vara svårt att se dessa. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tyckte också att det kom från ingenstans när de rök ihop.
Men med tiden såg jag massor med signaler och det var hunden som fick mest stryk som var provokatören. Hon hade sen inget problem med att leva i annan flock eller med andra hundar.
Det var dessa två ihop som var problemet.
 
Jag skulle vilja säga att om man är redo att avliva hunden för att man tycker den är opålitlig hemma med annan hund så är det väl ändå klokast att ha den i lina ute.

Om det så finns en 1% risk att det blir slagsmål så tycker jag att det är koppel/lina som gäller.
Alla hundar som inte har 100% inkallning ska ha koppel bland andra hundar. Oavsett ras och storlek.

Jag vill iofs inte möta lösa hundar alls för jag har för dåliga erfarenheter med hundar som springer fram. Jag kan inte veta hur hund och lydnad är när jag möter någon.

Men jag vidhåller att hunden i tråden kan vara 100% tygg för mötande och att ägaren vet det. Vi vet däremot ingenting.
 
Jag skulle vilja säga att om man är redo att avliva hunden för att man tycker den är opålitlig hemma med annan hund så är det väl ändå klokast att ha den i lina ute.

Om det så finns en 1% risk att det blir slagsmål så tycker jag att det är koppel/lina som gäller.
Hur en hund är hemma och hur den är ute kan vara helt olika saker, så det kan säkert vara en okej bedömning att under vissa förutsättningar ha den lös. Eller så ÄR det som du säger klokast att ha den kopplad (en liten risk finns ju liksom alltid), men det finns ändå ingen som kan vidta åtgärder mot ägaren eftersom inget har hänt förutom på hemmaplan.
 
Men det blir ju också väldigt konstigt om man helt bortser från att olika hundraser har olika egenskaper? Och om de här "olämpliga" personerna som vill ha kamphund dessutom ger sig till att avla på de hundar som har störst kampvilja och visat mest aggressioner, då kan man nog på ganska kort tid få till en hundtyp som ÄR farlig på riktigt. Därmed inte alls sagt att hunden i trådstarten är en av dessa (den verkar mest ha haft otur i livet och valsat runt mellan olika hem), men nog är en hunds egenskaper och beteende ett resultat av både arv och miljö!
Jag säger inte att man ska bortse helt.
Men om de är så himla farliga och blodtörstiga så att alla ska gå i koppel så är det bättre att utrota dom.
Och det är det jag vill framhäva att SÅ illa är det inte utan att man måste se individen. Och merparten funkar faktiskt att ha lösa och kan vara med andra hundar även om det är vanligare än i andra raser med aggressivitet mot andra hundar. Vanligare är inte detsamma som alla.
 
Men kan gilla att slåss kan även en Schäfer eller dobbis. Man ska inte förvänta sig att de kan umgås med andra hundar eller kan bo i flock.

Det är fortfarande oviktigt för hunden i tråden. Du vet ingenting om hur den är med andra hundar.

Självklart ska ingen ägare dömas eller utestängas för hur hunden är utan alla fakta.

Det kan mycket väl vara mallen likväl som är en provikatör.

Däremot så anser jag att hundarna har inte flygit ihop oprovocerat. Det finns både en konflikt och tecken som ägaren har missat. Men det kan verkligen vara svårt att se dessa. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tyckte också att det kom från ingenstans när de rök ihop.
Men med tiden såg jag massor med signaler och det var hunden som fick mest stryk som var provokatören. Hon hade sen inget problem med att leva i annan flock eller med andra hundar.
Det var dessa två ihop som var problemet.
Okej? Jag kan inte schäfer och dobbis, men om det generellt är så att de kan gilla att slåss så tycker jag att de bör hållas kopplade där de kan möta andra.

Ägaren i trådstarten bör inte dömas eller utestängas? Jag skrev att hon bör använda koppel och föregå med gott exempel, eftersom hon är instruktör 😊
 
Jag tycker dessa inlägge är värt att dela här, om ansvaret för att äga en kamphund:

https://www.instagram.com/p/C2Mm54dIknB/?igsh=bHA1b2xzYXN0ZWtv

Och om genetik
https://www.instagram.com/p/C2mQUkQoRsh/?igsh=MTVnY2Nwa2thbzJ6OA==
Kontentan av instagraminlägget är att avel och ägare påverkar inte och kan inte få dessa typer av hundar säkra nog. De måste alltid hållas kopplade i säker utrustning. Man kan förvänta sig att hunden kommer vilja bita eller liknande, för det finns i generna.

Då är jag för ett rasförbud mot dom. Om det inte är ett ägarproblem och ett avelsproblem utan ett rasproblem där varken ägare eller avel spelar roll-förbjud dom.
 
Okej? Jag kan inte schäfer och dobbis, men om det generellt är så att de kan gilla att slåss så tycker jag att de bör hållas kopplade där de kan möta andra.

Ägaren i trådstarten bör inte dömas eller utestängas? Jag skrev att hon bör använda koppel och föregå med gott exempel, eftersom hon är instruktör 😊
Trådstarten hade om att klubben borde vidta åtgärder några har tyckt, det de flesta inte.
 
Kontentan av instagraminlägget är att avel och ägare påverkar inte och kan inte få dessa typer av hundar säkra nog. De måste alltid hållas kopplade i säker utrustning. Man kan förvänta sig att hunden kommer vilja bita eller liknande, för det finns i generna.

Då är jag för ett rasförbud mot dom. Om det inte är ett ägarproblem och ett avelsproblem utan ett rasproblem där varken ägare eller avel spelar roll-förbjud dom.

Fast nu är realiteten att dessa raser är extra utsatta för dålig avel som lett till aggressivitet och dåliga ägare som vill ha hundarna p.g.a. aggressiviteten. Då måste man ta hänsyn till det och inte argumentera efter hur raserna hade varit om bara seriösa och vettiga människor avlat och ägt dem.
 
Fast nu är realiteten att dessa raser är extra utsatta för dålig avel som lett till aggressivitet och dåliga ägare som vill ha hundarna p.g.a. aggressiviteten. Då måste man ta hänsyn till det och inte argumentera efter hur raserna hade varit om bara seriösa och vettiga människor avlat och ägt dem.
Hur menar du med dålig avel?
Syftar du på köksavlare eller inom SKK?

För givetvis finns det många som föder upp seriöst också.

Vi får börja med att bestämma oss för om rasen i sig är så pass farlig rent procentuellt så man kan förvänta sig problem eller att rasen attraherar en hel del oseriös köksavel och busar till köpare.

Jag har hela tiden trott att problemet var det sista.
Men om det inte hjälper att köpa en hund från en seriös uppfödare så borde ju rasen tas bort. Om en hund oavsett ursprung anses vara så farlig att den utan undantag alltid ska gå i säker utrustning och kopplad så är det enbart ett rasproblem.
 
Jag säger inte att man ska bortse helt.
Men om de är så himla farliga och blodtörstiga så att alla ska gå i koppel så är det bättre att utrota dom.
Och det är det jag vill framhäva att SÅ illa är det inte utan att man måste se individen. Och merparten funkar faktiskt att ha lösa och kan vara med andra hundar även om det är vanligare än i andra raser med aggressivitet mot andra hundar. Vanligare är inte detsamma som alla.
Det håller jag med om och jag har heller aldrig sagt att alla kamphundar är aggressiva mot andra hundar. Men man behöver ju ha koll på vilken typ av hund man har och vilka problem som kan vara vanligare för just den rasen/typen. Som du säkert sett så har jag ingenstans propagerat för att man ska ha alla hundar av kamphundstyp i koppel. Och jag tycker inte heller att man ska förbjuda raser.
 
Jag skulle vilja säga att om man är redo att avliva hunden för att man tycker den är opålitlig hemma med annan hund så är det väl ändå klokast att ha den i lina ute.

Om det så finns en 1% risk att det blir slagsmål så tycker jag att det är koppel/lina som gäller.

Jag skulle säga att betydligt högre risk än 1% för att det kan bli slagsmål gäller nog för alla hundar. Det är djur vi har att göra med. 100% säkerhet finns inte. Men jag tycker inte det gör att alla hundar ska vara i koppel heller.

Och jag kan utan problem erkänna att jag har mina hundar lösa i skogen fast jag inte är 100% säker på vad som skulle hända om de träffade på andra hundar. För det går inte att vara 100% säker.
 
Det håller jag med om och jag har heller aldrig sagt att alla kamphundar är aggressiva mot andra hundar. Men man behöver ju ha koll på vilken typ av hund man har och vilka problem som kan vara vanligare för just den rasen/typen. Som du säkert sett så har jag ingenstans propagerat för att man ska ha alla hundar av kamphundstyp i koppel. Och jag tycker inte heller att man ska förbjuda raser.
Ja man behöver alltid ha koll på vad för hund man skaffar. Och ta ansvar utifrån individens behov och egenskaper.

Jag tror absolut på farliga hundar men mer som individ än ras. Sen finns det raser där problemet är mycket större än i andra men fortfarande så måste man se individen. Att dra alla hundar över en kant i pga ras tror jag inte gynnar något.
 
Okej? Jag kan inte schäfer och dobbis, men om det generellt är så att de kan gilla att slåss så tycker jag att de bör hållas kopplade där de kan möta andra.

Ägaren i trådstarten bör inte dömas eller utestängas? Jag skrev att hon bör använda koppel och föregå med gott exempel, eftersom hon är instruktör 😊
Det är i så fall överallt. Det finns alltid en risk att man möter andra.
 
Hur menar du med dålig avel?
Syftar du på köksavlare eller inom SKK?

För givetvis finns det många som föder upp seriöst också.

Vi får börja med att bestämma oss för om rasen i sig är så pass farlig rent procentuellt så man kan förvänta sig problem eller att rasen attraherar en hel del oseriös köksavel och busar till köpare.

Jag har hela tiden trott att problemet var det sista.
Men om det inte hjälper att köpa en hund från en seriös uppfödare så borde ju rasen tas bort. Om en hund oavsett ursprung anses vara så farlig att den utan undantag alltid ska gå i säker utrustning och kopplad så är det enbart ett rasproblem.

Dålig avel som i att de avlar på hundar med aggressivitet för att de har just aggressiviteten. Jag hoppas att ingen i SKK gör så men jag är inte säker m.t.p. vad en del SKK-anslutna uppfödare sa i dokumentären på TV4 häromveckan.

Jag tycker faktiskt att en del raser inte har nåt som helst användningsområde i Sverige och därför inte borde finnas här. För att deras egenskaper som man avlat fram i många generationer inte är varken efterfrågade, önskvärda eller ens lagliga här. Om kamphundsraserna hör dit beror på vart de som avlar på dessa tar raserna/hundtypen. Om det fortsätter åt det håll det ser ut som så tycker jag inte att de har nån funktion att fylla i Sverige. Om de avlas till att bli mindre aggressiva mot andra hundar och uppfödarna är seriösa med det så varför skulle de inte få finnas här. Med uppfödare menar jag alla som tar en kull. Även de som inte är SKK-anslutna. Även den kriminella typen som i nuläget avlar fram tuffa hundar som ska skydda kriminella från andra kriminella. De måste stoppas om rastypen ska ha nån som helst chans att få ett bättre rykte.
 
Ja man behöver alltid ha koll på vad för hund man skaffar. Och ta ansvar utifrån individens behov och egenskaper.

Jag tror absolut på farliga hundar men mer som individ än ras. Sen finns det raser där problemet är mycket större än i andra men fortfarande så måste man se individen. Att dra alla hundar över en kant i pga ras tror jag inte gynnar något.

Det är lite som att folk skriker "Inte alla män!".

Nä, verkligen inte alla män. Men tillräckligt många för att jag inte ska lita blint på nån jag inte känner. Tillräckligt många för att jag som kvinna ska tycka att det är obehagligt när jag går hem ensam på kvällen. Samma med hundar av en del raser. Jag litar inte tillräckligt på dem för att vilja riskera en hund jag är fäst vid. Så, ja man drar alla över en kam för att risken blir för stor om man skulle råka ut för nån som skadar en själv eller ens hund.
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 330
Senast: Lhas
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 726
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 437
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 320
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp