Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Butros skrev:Är jag den enda i landet som inte piratkopierar program? När jag letade efter programvaruförsäljare på internet hittade jag inte mycket. Bäst och billigast föreföll det vara att köpa dem från amazon.
Har någon något bättre tips?
Förmodligen är du inte den enda som inte piratkopierar. T.ex. har nog de flesta företag licenser för sina program...
Först och främst är det Dreamweaver. Sedan skulle jag vilja ha PageMaker (eller efterföljare) också. Jag berfarar att det blir ett visst hål i plånboken.Renkött skrev:Vad är det för program du är ute efter?
Renkött skrev:Storföretag kanske. Men ge dig inte in på de mindre, då hade du blivit mörkrädd. Rätt ofta man får blunda för vad man ser ute.
Monochrome skrev:Tycker inte att man ska blunda för vad man ser. Vilket jag förmodligen inte kommer att se alls. Det verkar det högst otroligt att jag skulle kolla upp om ett företag hade licens för sina program.
Jag tycker att ett företag som är seriöst ser till att ha de program de behöver till sina uppdrag på ett lagligt sätt. Har man inte råd får man antingen vänta tills man har det eller leta reda på likvärdiga men billigare alternativ.
Varför ska jag som konsument behöva betala för en tjänst som någon gjort med en piratkopia? Jag betalar visserligen för personens kunskap också, men jag lär ju inte få rabatt bara för att h*n använder en piratkopia...
Renkött skrev:Visst håller jag med dig till stor del. Men skulle jag börja ifråga sätta min kunder eller anmäla dem så skulle jag nog rätt snabbt stå utan kunder alls. För egen del handlar det väll om snålhet. Man har vant sig vid att programvara är "gratis" och betallar därför inte för den..
Sen kan man ju ifrågasätta hur stort problem piratkopieringen är, och hurvida den påverkar priset eller inte. Kollar man på Nintendos gamecube där vad jag vet inte finns piratkopiering pga deras egna format så hittar vi världens dyraste spel.
Vad menar du att säljaren skulle göra för fel? Om man avinstallerar programmet på sin egen dator och sedan säljer det till någon annan, kan jag inte förstå vad som skulle vara fel.nygammal skrev:Som köpare gör jag inget fel (tror jag) men det är ej korrekt av säljaren även om han sas skickar med allt och ej längre använder den själv.
Butros skrev:Vad menar du att säljaren skulle göra för fel? Om man avinstallerar programmet på sin egen dator och sedan säljer det till någon annan, kan jag inte förstå vad som skulle vara fel.
Men att inte betala för sig är snarare en fråga om moral än om vanor. Om tanken bakom är att det känns mer praktiskt/går fortare att ladda ner, skulle man väl likaväl kunna tänka sig siter som erbjöd nedladdning av program mot betalning?Renkött skrev:Dessvärre är jag rädd att även rejäla prissänkningar inte gör nån nytta. Jag är vant mig vid att gå in på nätet och plocka hem vad jag vill ha. Sure, sänk priserna, men jag kommer fortfarande dra hem från nätet.
Visserligen plockar jag mest musik. Och den musik jag lyssnar på säljs sällan i de vanliga skivbutikerna och även om de gör det ogillar jag formatet audio-cd. Jag vill kunna ha det på mp3-spelarn, i DVD:n, i bilstereon, i datorn eller htpc:n och då är det mp3 som gäller..
Det beror väl på om du snodde delarna som du satte ihop den med? Frågan är hur högt man värderar sina komponenter. Oavsett om du sitter med en superdator kan du inte göra så mycket om du inte har några program att använda...Renkött skrev:Sen tycker jag inte det är samma sak som att själa hårdvara. Om jag kan sätta ihop en egen bil i mitt garage som ser precis ut som en BMW med egna delar, har jag då stulit den?
Det får vi nog aldrig veta. När det gäller utvecklingen tror jag att du har helt rätt. Som det ser ut nu verkar det ibland som att utvecklarna lägger minst lika mycket resurser på att göra ett kopieringsskydd som att utveckla sin egentliga produkt tyvärr... :smirk:Renkött skrev:Sen tror jag inte piratkopiering höjer priserna direkt. Möjligtviss bromsar utveckligen. Företagen tar ut vad folk är beredda att betalla. Som sagt kan vi kolla på Nintendos spel som alltid varit svindyra trots att de inte går att kopiera...
Monochrome skrev:Men att inte betala för sig är snarare en fråga om moral än om vanor. Om tanken bakom är att det känns mer praktiskt/går fortare att ladda ner, skulle man väl likaväl kunna tänka sig siter som erbjöd nedladdning av program mot betalning?
Men teoretiskt sett; om formatet är problemet, du kan alltid kopiera dina cd-skivor till mp3-format. Omständigt ja visst, men möjligt. Om inte annat är det helt klart på gång ett flertal företag som säljer musik över nätet som mp3, liknande Apples Itunes Music Store...
Det beror väl på om du snodde delarna som du satte ihop den med? Frågan är hur högt man värderar sina komponenter. Oavsett om du sitter med en superdator kan du inte göra så mycket om du inte har några program att använda...
Det får vi nog aldrig veta. När det gäller utvecklingen tror jag att du har helt rätt. Som det ser ut nu verkar det ibland som att utvecklarna lägger minst lika mycket resurser på att göra ett kopieringsskydd som att utveckla sin egentliga produkt tyvärr... :smirk:
Renkött skrev:Om jag lyckas göra egna delar som är likadana som orginal bilen? Tycker just piratkopiering är svår. Hur kan man ta betallt för information?
Fast tekniken utvecklas ju. Om det kom en musikaffär på nätet där man blev medlem och angav t.ex. kontonr och sedan bara loggade in och laddade ner det man ville ha skulle det inte vara särskilt ansträngande. Sedan är frågan om säkerhet och pris en annan sak...Renkött skrev:Faller på att det är just, omständigt... Det är 2000-talet. Saker ska vara smidigt och okomplicerat. Ska musiken säljas på nätet måste det vara lika enkelt att handla den som att dra hem den...
Men det tar tid att göra sina egna delar. Tid är pengar, vill du lägga så mycket tid som det tar att göra alla delar innan du kan börja köra? Eller snarare, vill du programmera ditt OS och dina program själv när det finns andra som förmodligen är mycket mer kompetenta till att göra det?Renkött skrev:Om jag lyckas göra egna delar som är likadana som orginal bilen?
Tycker just piratkopiering är svår. Hur kan man ta betallt för information?
Spännande, vad är det för program? De har ju i så fall verkligen lyckats!Renkött skrev:Svårt att säga, men inget har hittintills tytt på att piratkopiering sänker priserna.. Ett annat exempel är våra programvaror som ingen hittintills knäckt vad vi vet.. De är ruskigt dyra (en licens kostar ca 70 000 till slutkund). Undra hur mycket de laggt på kopieringsskydd![]()
Monochrome skrev:Fast tekniken utvecklas ju. Om det kom en musikaffär på nätet där man blev medlem och angav t.ex. kontonr och sedan bara loggade in och laddade ner det man ville ha skulle det inte vara särskilt ansträngande. Sedan är frågan om säkerhet och pris en annan sak...
Men det tar tid att göra sina egna delar. Tid är pengar, vill du lägga så mycket tid som det tar att göra alla delar innan du kan börja köra? Eller snarare, vill du programmera ditt OS och dina program själv när det finns andra som förmodligen är mycket mer kompetenta till att göra det?
Spännande, vad är det för program? De har ju i så fall verkligen lyckats!Vem vet, om det hade haft problem med piratkopiering kanske licenserna hade varit ännu dyrare för de som verkligen betalar?