Sv: Var köper man salt?
hej hej. Rätt dag är en regnfri dag och att rent ekonomiskt bara spruta den dos man behöver.
Salt och ättika ger ung samma effekt, men ättikan måste bli bra mycket billigare om man inte har gratis lastbil och känner nån på vägverket förståss. räkna med 4-6 veckor helt ogräsfritt, sen kommer fröer att kunna slå rot om du inte bearbetar marken med något.
Det enda som varar länge är Roundup o liknande, för de FÖRGIFTAR allt levande, inte trevligt alls.. Faktiskt är det hushållen som förstör vårt grundvatten allra mest, inte bönderna för de vet hur man doserar ekonomiskt.
Men jag skulle kört med ättika. Köp industriättika (billigt) eftersom du ska ha mer än Svenssons. Spruta på en regnfri dag när fotosyntesen funkar=tillväxt. Ex efter att det regnat lite o värmen kommer igång, inte vid långvarig torka då växterna stannar av.
Tyvärr kan det vara så att ättikan inte klarar stora ruggar av ex brännässlor, då kan man klippa av bladverket o spruta på det lilla som är kvar. Även maskrosor kan vara tuffa att få bort om de har växt sig riktigt stora (fleråriga)
Sen vill jag tipsa om att man ju på ett kul mekaniskt sätt kan få bort ogräs. Harva gården o ridbanan med häst! Nyttigt för alla inblandade, inte minst miljön. Det tar inte lång tid att "köra" in sin häst med linor. kanske finns en sällskapsshettis som vill jobba lite?
Du kan även, om du är riktigt riktigt lat, gå över till närmsta storbonde och fråga om han har pelleterat ogräsmedel. Det varar en hel säsong, men jag vet inte hur laglig jag var nu..vet att min morfar använde det på ställe där inte gårdsharven kom till ex i hörn.
Lycka till, vad det nu blir /jenny