Var köper man salt?

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Jag skall salta gårdplanen och ridbanan för att bekämpa ogräs och då går det åt en del salt.
Jag var på lantmännen för att köpa salt, men där hade de bara säckar om 25 kg á 65 :-
Finns det inte att köpa lite billigare någon annanstans om man köper lite mer?

/Jenny

Sv: Var köper man salt?

För det första skulle jag fundera en gång extra innan jag saltade ridbanan... Saltet sliter väldigt hårt på hästarnas hud...

Men om du ändå vill ha salt så kolla med något grusföretag i närheten, ofta så använder de salt till grusvägar och dyl och du kan få köpa genom dem.

Det går åt en :devil: :a massa salt. Köp industriell ättika och spruta på, är både billigare och effektivare. Finns också på Lantmännen eller liknande. Ättikan spädes ut 1/1 normalt sett.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

För att bekämpa ogräs med salt behöver du kopiösa mängder. Ättika är nog som någon annan redan sagt den rätta vägen att gå. Vill du däremot ha en dammfri ridbana ska du salta och vattna.

Jaså, ättikan är bättre. Testade det men det bet inte riktigt tyckte jag. Men jag kanske ska ge det en ny chans.
Saltet tog maskrosorna riktigt effektivt på grusplanen iaf.

Om du vill ha salt så hör med ett åkeriföretag med grusbilar. Brukar ha saltad sand /salt på vintern för snöjouren så de bör ha på sommaren också.

Ättika är miljövänligare oxå. och väldigt effektivt om det sprutas rätt och i rätt mängd och på rätt dag :)

/trädgårdsmästare

Snigelfarmor: Kan du ge mig lite tips om vad som är rätt sätt och rätt dag. Har förstått att det skall vara en solig dag. Det verkar ju logiskt. Men mer? Du som trädgårdsmästare verkar ha full koll på sånt.
Sedan gäller det ju att följa upp också. Med salt gillade jag tanken på att "förgifta" marken lite på problemområden så att det inte kommer upp nytt direkt. Funkar det med ättika också eller gäller det bara de växter som redan stuckit upp huvudet?

hej hej. Rätt dag är en regnfri dag och att rent ekonomiskt bara spruta den dos man behöver.

Salt och ättika ger ung samma effekt, men ättikan måste bli bra mycket billigare om man inte har gratis lastbil och känner nån på vägverket förståss. räkna med 4-6 veckor helt ogräsfritt, sen kommer fröer att kunna slå rot om du inte bearbetar marken med något.

Det enda som varar länge är Roundup o liknande, för de FÖRGIFTAR allt levande, inte trevligt alls.. Faktiskt är det hushållen som förstör vårt grundvatten allra mest, inte bönderna för de vet hur man doserar ekonomiskt.

Men jag skulle kört med ättika. Köp industriättika (billigt) eftersom du ska ha mer än Svenssons. Spruta på en regnfri dag när fotosyntesen funkar=tillväxt. Ex efter att det regnat lite o värmen kommer igång, inte vid långvarig torka då växterna stannar av.
Tyvärr kan det vara så att ättikan inte klarar stora ruggar av ex brännässlor, då kan man klippa av bladverket o spruta på det lilla som är kvar. Även maskrosor kan vara tuffa att få bort om de har växt sig riktigt stora (fleråriga)

Sen vill jag tipsa om att man ju på ett kul mekaniskt sätt kan få bort ogräs. Harva gården o ridbanan med häst! Nyttigt för alla inblandade, inte minst miljön. Det tar inte lång tid att "köra" in sin häst med linor. kanske finns en sällskapsshettis som vill jobba lite?

Du kan även, om du är riktigt riktigt lat, gå över till närmsta storbonde och fråga om han har pelleterat ogräsmedel. Det varar en hel säsong, men jag vet inte hur laglig jag var nu..vet att min morfar använde det på ställe där inte gårdsharven kom till ex i hörn.

Lycka till, vad det nu blir /jenny

Sen vill jag tipsa om att man ju på ett kul mekaniskt sätt kan få bort ogräs. Harva gården o ridbanan med häst! Nyttigt för alla inblandade, inte minst miljön.
Precis det jag själv tänkte bidra med! Det går även att be en grannbonde om traktorhjälp, om man inte har egen traktor. Sådan körning behövs ju ändå flera gånger om året= sladdning.

Betänk att allt gift, räknar i det här sammanhanget även in ättikan dit, tränger ner i marken, vidare ner i grundvattnet och/eller ut i vattendragen.
Man kan även ganska lätt hålla en ridbana ogräsfri genom manuellt arbete. Faktiskt lätt att med hjälp av kratta hålla nere ogräset, om man gör det regelbundet. Varför inte samla alla som rider på banan en gång på försommaren och en gång på hösten och ta bort allt grönt?

LIA

Man kan även ganska lätt hålla en ridbana ogräsfri genom manuellt arbete. Faktiskt lätt att med hjälp av kratta hålla nere ogräset, om man gör det regelbundet. Varför inte samla alla som rider på banan en gång på försommaren och en gång på hösten och ta bort allt grönt?

Helt riktigt, men...du bor inte i den sydskånska myllan hör jag. Vi skulle behöva samla hästägarna varannan vecka om vi skulle hålla tillväxten nere :eek: :D :D :D Undantaget har varit i år då torkan har varit värre än på många år :(

Hälsar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

nej..fast du, det växer jäkligt bra här uppe oxå!
när snön smält i Maj och midnattssolen står på..suck* längtar både hem och inte..

/jenny

Tänkte mig en kombination av löpande punktinsatser och ett par rejäla omgångar. :)

Mylla??? Har du inte annat på ridbanan? Grus eller någe?

Vi harvar ridbanan 1-2 gånger om året och plockar bort det som inte torkat efter någon vecka. Det betyder att det finns en och annan växt här och där mest hela tiden, men so what? :cool:

Snigelfarmor: Hur menar du här?
Det enda som varar länge är Roundup o liknande, för de FÖRGIFTAR allt levande, inte trevligt alls..

LIA

Glömde gårdsplanen. Den är väl mindre lämplig att harva, antar jag. Vi låter hästarna beta av den och står ut med med den "grönyta", som blir kvar. Faktum är, att det är mycket mysigare och lättare att gå på gruset då.
Skulle vi ta bort den växtligheten, så blev det genom strykning av RoundUp-variant.

LIA igen.

Jag menar att de kan vara upp till 8-10 veckor beroende på väderlek för de stannar kvar i marken och hindar frön från att gro o slå rot. Men samtidigt så läcker det till grundvattnet och kan även skada djur som är på och i jorden.
Roundup förbjöds 2003 men har nu kommit tillbaka för att företaget bevisat dess harmlösa effekt ??? Men, folk har ju börjat få upp ögonen för annat. Gasol är väldigt effektivt oxå, men tidsödande och varar bara 1 månad..ånga har jag provat, funkade inte alls, och tog säkert 10 sekunder per planta ändå. Går mycket snabbare att punktbekämpa med ättika /salt eller maskrosjärn :)

Ett tips till ättikan, ha i lite diskmedel, så kommer vätskan lättare ner i porer o dylikt (klyvöppningar på bladen)

/jenny

Har du rätt nu?
Enligt vad jag fått lära mig, så verkar RoundUp-medlet (har inte medlets namn framför mig, men det finns ju under olika beteckningar) endast på vegetativa blad och inte på stammar, rötter etc. Därför är det bortkastat (oekonomiskt samt miljömässigt förkastligt) att spruta i förebyggande syfte.
Det ska, enligt uppgift, inte ha någon inverkan på djur.
Det ska, enligt uppgift, inte lämna några skadliga restprodukter, om det används på rätt sätt. Dvs appliceras på bladen, t ex genom avstrykning. Själva lägger vi en droppe på ett blad på den växt, vi vill ha bort. Det räcker! Större buskar drar flera droppar.
Det har inte varit förbjudet i lantbruket, däremot för privat bruk. Det är idag den privata sidan som står för den största användningen, och fr a den okunnigaste!

Du som rekommenderar ättika och salt: Hur ser du på dess påverkan på grundvatten och miljö i övrigt?

LIA

Nä, inte långt. Dom håller det kort. :)
Allvarligt. Som framgår, föredrar jag faktiskt viss växtlighet på gårdsplanen. Det binder grudset samt gör det lättare att gå där.

LIA

Hej och tack för tips,
Jag har inhandlat industriell ättika och skall invänta en perfekt dag. Jag tror ändå att maskrosorna skall få sig en känga av saltet. Det var oerhört effektivt. Så en slug kombination kan nog göra susen. Jag tror att inte låta det gå för långt utan gå på det som har kommit upp och underhålla vid behov. Är ju inte pedant, men det får inte gå för långt.
Jag hade en shettis som harvade banan tills för 1,5 månad sen. Nu betar han på de evigt gröna ängarna. Så alternativet finns liksom inte.

Jo, det står ju allt det där fina på flaskorna som säljs, men i verkligehetn (har själv testat och sålt allt som har med ogräs att göra ) så verkar roundupen längre om man sprutar marken där det växer. Vill du bara ha bort ogräset i tex Perennrabatten, så måste du pensla brännässlorna eller vad det nu är som inte får växa där.

Nu går jag efter skånska mått eftersom det är lätt som en plätt att hålla ogräset i schack här uppe så då använder man handkraft. Och handkraft är oxå det effektivaste i längden. Sen kan man ha mattor, plast, täckbark etc som gör det ännu enklare.

Ättika o salt påverkar ju marken, men jag vet faktiskt inte om några tester som visar på att det förgiftar grundvattnet såsom roundup gör. Kanske nån annan som vet mer vetenskapligt HUR det påverkar? Annars kan jag nog lätt ta reda på det när jag har mera tid.

Till trådskrivaren: tycker du gör helt rätt som blandar lite, för salt är effektivt på maskrosor som kan vara svåra att få bort med sin kraftiga rot.

/jenny

Liknande trådar

Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 606
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 701
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 135
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 939
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka