var kostar eran hovslagare?

Ja du, Enya....förhoppningsvis anlitar en lantbrukare en klövvårdare till sina kossor i stället för en hovslagare!
Kossor har klövar inte hovar!!
 
har haft 2 duktiga hovisar till förra hästen som tog ca.500:- resp. 700-800:- för skoning och verkning runt om.. Men de kom ALDRIG i tid. Hur tidigt man än ringde. så när vi köpte nya hästen skaffade vi en bra finsk hovis som tar ca.25-30 euro(ca.240-290:-)för verkn.+skoning runt om. Han byter inte skorna varje gång om dom inte slitits så mkt, men när han gör det tar han 40 euro.
 
Enligt min senaste räkning betalar jag:
520 kr för verkning
60 kr/par för skorna dvs. 120 kr för skor runt om
60 kr för resa
+ moms

Detta hos en utbildad hovslagare med ansvarsförsäkrning och tappskogaranti, vitt förstås.
 
*lånar knapp*
Har tröttnat på dåliga hovslagare som varken kommer i tid eller skor bra! :mad: :mad: :mad:
Så jag skor mina hästar själv.. :)
 
Jag betalar 650:- inkl skor.
Vid ett antal tillfällan har han haft praktikanter med sig.
Om de har kommit lite längre i sin utbildning brukar min hovis fråga om det är ok att praktikanten slår på skorna.
När detta händer tar han inte lika mycket betalt.

Ska jag vara ärlig så skulle jag nog tveka till att låta någon sko min häst som inte har försäkring. Det kan trots allt bli ganska dyrt om något går snett.
 
Min häst skos runt om och det kostar 850 kronor inklusive moms. Då är hovslagaren utbildad, medlem i Svenska Hovslagarföreningen och har ansvarsförsäkring.

Du, som är självutlärd, skulle inte ens få peta på min hästs hovar. Kom igen när du skaffat dig en riktig utbildning!

Immer
 
Att jämföra hästar och kor i det här fallet går ju inte. Kor behöver ju på sin höjd kunna bära upp sin egen vikt på sina fötter, medans vi kräver en hel del jobb av våra hästar. Felverkning och -skoning kan leda till enorma komplikationer!
Om jag kunde sko men ej var utbildad skulle jag på sin höjd ta hand om mina egna hästar, att ge sig på andras verkar dumt. "Förhoppningsvis" får en sådan hovslagare inte speciellt många kunder!
 
Jag ville bara säga att jag hade en hovslagare till min första häst som hette Gösta och var 75 år gammal då!
En man med en sån OTROLIG erfarenhet och kunskap. :love:
Där hade nog många av dagens hovisar gått bet..
Min dåvarande häst var en ganska stökig valack som kastrerades sent och var steppig när man skulle sko honom.
Behöver jag ens nämna att han stod som ett litet ljus under heeela skoningen?? :D
Så, min slutsats blir att jag anlitar HELLRE en hovis på 60 år som har en lång erfarenhet än en 17-åring som ska gissa sig till hur det e med min hästs hovar.
Då jag inte litar helt på mina egna "kunskaper" ang. hovar, så MÅSTE jag helt enkelt ha en hovslagare jag kan lita på..!
Om min häst hade fått en misstänkt hovböld, inte sjutton hade jag låtit en outbildad 17 årig tös stå och karva i min hästs hov... *skakar på huvudet*
Inget illa menat alls, men snälla gå och utbilda er först innan.... :crazy:
 
Skoning runt om: 600kr
Verkning 100kr
Allt på kvitto dvs VITT
Utbildad hovslagare som är kanonduktig och varit inne i branchen länge och fixar till dåliga hovar på alla.
 
Att kor har klövar var ju faktiskt ingen nyhet för mig, om du tittar lite längre upp på det jag skrivit. Att det heter just "klövvårdare" det visste jag inte för här säger man allmänt hovslagare. Huruvida det heter det ena eller det andra spelar ju ingen roll, eftersom jag ville ha fram att lantbrukarna inte ringer efter hjälp för att se över kornas KLÖVAR. Ofta klarar de det själv!
 
Jag har bara god erfarenheter av EN äldre hovslagare, tyvärr. Har råkat ut för en del som är på sin ålders höst och inte har verkat eller skott särskilt bra.
Jag menar inte att hon skulle få göra något "svårt", men om hon nu har varit "lärling" hos en hovslagare och dessutom goda kunskaper om hovar, verkning och benställningar, så borde hon få en ärlig chans att kanske verka hästar som inte har sk problemhovar, eller sätta fast en tappsko. Jag ringer nog i första hand själv till en utbildad hovslagare, men om jag en dag står i hagen med en häst som har tappat sin sko och ingen hovslagare kan komma så kunde jag nog ringa henne för att sätta fast den igen.
Att jämföra hästar och kor är inte svårt; båda måste ha bra fötter för att fungera och felverkningar är lika skadligt på vilketsom! Ändå är det bönderna som verkar och det brukar bli bra. Självklart är utbildning att föredra, det begriper jag också!
 
:confused: då kan du säga till mig hur jag ska göra med min hästs strål röta då ???
Den är himla allvarlig....Tacksam för svar :confused: :confused:
/// Ikeline
 
800:- får jag betala för helskoning. Utbildad hovslagare. Kvitto. Garanti 6 veckor.
 
Jag har inte mina skodda längre men min nuvarande tar 100:- för verkning.
Min förra hovis tog 150:- för verkning och skor fram 250:-
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 922
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp