Vår lilla hona har testats positivt för felv.

supersonic

Trådstartare
Jag börjar från början: förra veckan la jag märke till att vår honkatt på två år började slicka på golven hemma. Trodde att det bara var något beteendefel först. I helgen började hon dra sig undan, var inte så pigg på bus och ville inte bli klappad. Hon är normalt inte så social men nu tyckte jag att hon var lite väl avvisande. Hon åt och drack som normalt och gick på lådan som hon skulle. Inga kräkningar eller diarré.

Ringde ändå vet i måndags och fick en tid dagen därpå. Vet kunde inte säga nåt utifrån det jag beskrev (ganska diffusa symptom) och tyckte att hon såg fräsch ut. Katten är ju knappt två år fyllda. Vet kände genom hela katten, kollade ögon, öron och i munnen. Lymfkörtlarna kändes fina och njurarna likaså. Ingenting i mag- tarmkanalen heller. Så jag fick tre alternativ; ultraljud för att se om hon hade nåt i tarmarna som störde (eftersom hon åt och drack och jag inte sett varken diarré eller kräk valde jag bort detta), antiinflammatoriska tabletter ifall hon hade nån infektion (jag ger inte tabletter mot nåt jag inte vet vad det är) eller ett blodprov vilket det blev.

När jag sedan satt och väntade på min tur att få betala kom vet utspringande och sa att hennes värden var jättedåliga och att de skulle göra fler tester eftersom de misstänkte att hon hade kattaids. Och jag fattade ingenting. Igår fick vi svaren och det visade sig att hon testat positivt för felv. Jag som inte visste något om detta har läst på en del och det var ju inget trevligt precis. Vet sa att hon har så dåliga blodvärden att hon mest troligt inte kommer att bli frisk. Men detta test var ett snabbtest och de är vad jag förstår inte så pålitliga alltid. Nu väntar vi i två veckor på att få svar från SVA om hon verkligen har detta eller inte.

Vi är så fruktansvärt ledsna för vårt lilla hjärta och hoppas hon klarar sig men vi är beredda på det värsta. Är det någon här som varit med om samma sak eller något liknande? Tycker egentligen att symptomen inte stämmer in på henne men man vet ju aldrig...
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Fy vad tråkigt :( Men det verkar ändå som om felv (leukemivirus) är bättre än fiv (aids) och borde inte blodvärdena kunna bli lite bättre med blodtransfusion? Fast jag vet inte egentligen, håller tummarna för din lilla!!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Fy så jobbigt!
Dom är ju som sagt inte helt säkra dom där testerna, men om värdena annars va så dåliga så känns det ju inte så optimistiskt :/
Jag går igenom lite liknande med min katt, fast han visade höga titrar på coronaviruset (dom misstänker FIP). Han blev dålig för 5 månader sen men mår nu bra på att äta kortison.. på tisdag ska vi tillbaka och ta proverna igen, se om det blivit nån skillnad. Det är ju inte säkert att det muterat till FIP men de höga titrarna gjorde ju inte direkt oddsen bättre :/ Man får vara tacksam för den tiden man får med sina älskade!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Enligt vår vet finns det inget att göra mer än att låta hennes immunförsvar slå ut det själv. Hon nämnde inget om blodtransfusion när jag frågade om vi kunde göra något för att hjälpa henne. :(
OM hon nu blir frisk så bildar hon antikroppar mot sjukdomen, så vi håller tummarna stenhårt för det samtidigt som vi väntar på svaren från SVA. På måndag ska vi in med hennes bror för att ta prover på honom också. :nailbiting:

En liten bild på vår fina kise.
fc7c6f7bc0666c0c99978da94ee3fc38_zps1372637b.jpg
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Vilka tråkiga nyheter, men vi får hoppas att hon klarar av att läka ut det själv.

Om hon är utekatt är det bra om ni informerar andra kattägare i närheten om hennes sjukdom. Någonstans ifrån har hon fått den och hon kan ju även ha smittat andra. Det finns vaccin så de grannar med katter som är oroliga kan dels testa sina katter, men även vaccinera dem.
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Usch vad tråkigt :( Får hoppas de går bra och de är en väldigt fin kisse :love:
Har själv för drygt 1 vecka sedan vart in och tagit massa prover på vår lille kisse får se vad de visar :(
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Tack :) Ja hon är fin vår lilla going :)

usch det är inte kul att vänta på svar :( hoppas på bra besked för dig och din kise.
Vi väntar på svaren från SVA och det dröjer nog minst en vecka till. Imorgon ska jag in med kise nr 2 för att ta prover på honom också. Om han inte har det så har han antingen redan bildat antikroppar eller så har ingen av dem felv och då är det något annat som drabbat honan. Ger mig inte förrän jag får veta!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Hoppas de går bra! Såg idag på veterinärerna på Bondi Beach där pratade just om denna sjukdom på katt, blev livrädd att de ska vara nått sånt med vår gosse :(
Nej man ska aldrig ge sig för ens man får ett svar!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Har ni fått något svar ännu om er lille pojk?

Fick igår lugnande besked angående vår hankatt. Hans prover testade negativt så han är tack och lov helt frisk. Nu väntar vi bara på svar från SVA som borde höra av sig idag eller i början på nästa vecka.
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Japp negativt rakt igenom! Han går på kortison nu då han har andningsvårigheter! De vågade inte söva honom då han buk andades för mycket! Skulle egentligen tagit en prov från halsen! Vet tror han är allergisk då de har eskalerat rejält under våren!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Åh så skönt! Det känns så mycket bättre när man får reda på vad det är.
Önskar de kunde snabba sig lite på SVA...
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

Tog 2 veckor för oss ungefär att få svar, gick som på nålar hela tiden. Var livrädd att de skulle komma tillbaka med nått riktigt negativt. Till och med Vet andades ut när svaren kom! :)
De är svårt då vi egentligen inte vet vad de är men han har blivit så mycket piggare och gladare på bara några dagar med kortison!
 
Sv: Vår lilla hona har testats positivt för felv.

På tisdag är det tre veckor sen de skickade proverna...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 546
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp