Var på unghäst

cissiilia

Trådstartare
Hej.
Har nyss köpt en 2-åring.
I pannan, på öronkanterna och på benen främst, har hon som, inte mugg, men liknande, fast är varklumpar, och ibland fästingar i. Då jag precis köpt henne, så vet jag inte vad som kom först, fästingar som skapat irritation och var, eller någon hudinfektion/bakterie. Någon som varit med om liknande?
Tack på förhand
 
Aldrig sett något liknande så ingen teori att bidra med, men om du nyss köpt henne är hon väl också nyligen besiktad? Anmärkte inte veterinären som besiktade henne på dessa hudförändringar? Vad säger föregående ägare, har hen lagt märke till dessa förändringar och har de behandlats på något sätt?
 
TS heller aldrig sett ngt liknande men det där behöver du kolla upp snarast. särskilt om det är sår som varar och sen fästingar däri så borde koll typ skett igår. Låter INTE bra.
 
Hej.
Har nyss köpt en 2-åring.
I pannan, på öronkanterna och på benen främst, har hon som, inte mugg, men liknande, fast är varklumpar, och ibland fästingar i. Då jag precis köpt henne, så vet jag inte vad som kom först, fästingar som skapat irritation och var, eller någon hudinfektion/bakterie. Någon som varit med om liknande?
Tack på förhand

Jag tycker att du ska ta ut en veterinär för att titta på hästen. De varklumpar som är där du hittar fästingar kan ju vara en reaktion på fästingbett, men de andra kan vara något annat, t ex en parasit. Då är det ju viktigt att få rätt behandling så snart som möjligt samt se till att inte övriga hästar i stallet blir smittade.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp