Var placera tvättmaskin?

the_connemara

Trådstartare
Om man har en tvättmaskin i stallet för schabrak/täcken o dylikt, var bör man då placera den ur brandsäkerhetssynpunkt? I en egen skild brandcell gentemot hästarna väl? Men knappast samma brandcell som foder/strö?

Ser att många stallritningar innehåller tvättmaskin i sadelkammaren, är inte dels en onödig brandrisk med förvaring av täcken o schabrak (förutom alla svindyra prylar man har i en sadelkammare vid ev brand) mm samt, var torkas tvätten? Inte i sadelkammaren väl? Och är sadelkammaren verkligen en egen brandcell i normalfallet?

Men ett eget tvättrum när man har 2 hästar och inte tvättar utetäcken själv känns lite overkill. Man kanske kan inhysa den i garaget där det redan finns mängder med brandfarliga pryla :angel: Men var torkar man sakerna? Även om det bara handlar om schabrak, lindor o handdukar vill man ju inte gärna hänga tävlingsschabrak på tork över boxdörren om man säger så.

Hur har ni löst det?
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Vi har två tvättmaskiner i stallet. En "normal stor" till fleecetäcken, schabrak, benskydd, lindor mm och en stor till rejäla ute täcken osv.
Båda två är placerade i egen brandcell (samma) och där står även vatten pumpen. Det har bara blivit så, men kan vara bra att ha vatten i närheten när allt ska kopplas osv.
"Torkrummet" har vi ute på logen med plats för 10 täcken att hänga upp och två fläcktar till det.
I vårt gamla stall hade vi tvättmaskinen i duschspiltan (var väldigt stor) och ett eget torkrum med fläckt i.

Tycker absolut att man ska ha maskinerna i egen brandcell, dom är trotts allt den vanligaste brandorsaken. Något man mer EGENTLIGEN ska ha för sig självt är stallradion! Men det är det inte många som har.
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Jag håller på och skissar på ett nytt stall, och där kommer tvättmaskinen placeras, och rum för täckestorkning ske i en egen brandcell intill sadelkammaren med brandklassad dörr mellan. Det kommer faktiskt att bli en egen byggnad utanför stallet som delar en vägg med stallet.
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Vi håller på o bygger och hade sagt att vi skulle ha tvättmaskinen i sadelkammaren men har nu tänkt om så jag kommer ställa den i tvättstugan inne i huset istället.
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Så har vi gjort med, Vi har grovisen i källaren i rummet bredvid vanliga tvättstugan.

KL
Och nej, det luktar inte päckel i vårat hus eller på våra vanliga kläder. Kändes som att det skulle kunna komma en kommentar om "Jag vill iaf inte att mina vanliga kläder ska lukta häst"
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Och nej, det luktar inte päckel i vårat hus eller på våra vanliga kläder. Kändes som att det skulle kunna komma en kommentar om "Jag vill iaf inte att mina vanliga kläder ska lukta häst"

:rofl: Helt rätt, förstår dig ;)
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Det gäller att vara övertydlig här ;)
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

med ett litet privatstall tycker jag inte det finns nån anledning att placera en tvättmaskin i stallet..... kan man lika gärna använda tvättmaskinen i huset. vill man ha en större grovtvättmaskin så placera den i garage eller källare.

torka får du ju ändå göra inomhus under vinterhalvåret, om du inte bygger ett särskilt uppvärmd torkrum i stallet (och där har du ännu en rejäl brandrisk, massa tyg och värmefläkt...) i stallet är det för kallt ,och i sadelkammaren är det sällan plats och det är inte bra att ha massa våta grejer tillsammans med lädret.

jag hänger schabrak osv i badrummet så torkar det under natten. där är det redan varmt+fläkt och man slipper slösa el på ett extra rum. rena hästsaker luktar ju inte dåligt. :p
 
Sv: Var placera tvättmaskin?

Jag vill ha en separat maskin för hästgrejerna, vill inte behöva tvätta en tom maskin efter varje hästtvätt (som vi gör pga håren, det blir en hel del med en ponnyhäst som fäller som jag vet inte vad stora delar av året :p). Och det hade ju varit smidigt att ha den i stallet iom att det kommer vara en inackordering. Fast annars kan jag ju tvätta dens grejer oxå och bara ha en hästtvättmaskin bredvid den vanliga, inget jag besväras så värst mycket av (så länge jag inte råkar tvätta sönder någon annans grej men känsliga prylar får denne väl tvätta hemma isf).
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 051
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp