Bukefalos 28 år!

Var sitter felet?

Karros vantar

Trådstartare
En häst rör sig helt rent i tävlingsmässigt tempo ända tills mjölksyran sätter in. Då börjar den dra ett bakben i kurvorna och i sista sväng orkar den oftast inte hålla ihop och galopperar.

Den är böjd i kotor och haser (tror jag) bak utan att vet hittade något då. Sitter problemet längre upp? Knä? Ännu högre?

Ska till vet nästa vecka, men vore intressant att höra om någon har erfarenhet och vet vad det är.
 
Sv: Var sitter felet?

Bakknäna är ju utsatta på travhäst så det är väl inte otroligt. När musklerna inte orkar skydda leden längre när de blir fulla med mjölksyra så kommer problemet fram..
 
Sv: Var sitter felet?

Ja, den är aldrig kollad i knäna men jag misstänker att det sitter högre än hasen. Vad gör man åt det? Hur behandlar man bakknän? Gör de ens det nuförtiden?
 
Sv: Var sitter felet?

Det kan ju egentligen vara vilken led som helst som ger de där symptomen, men eftersom den är böjd lågt så får man väl leta högre. Jag har haft en som var väldigt extrem på samma vis, skillnaden mellan rörelse utan och med mjölksyra var enorm. På den var det en krånglande armbåge med naturligtvis påverkad kringliggande muskulatur. Det krävdes en hel del rehabiliterande behandling och omläggning av träning för att få ordning på.
 
Sv: Var sitter felet?

klart de behandlar bakknän, hur skulle det annars se ut,. Eller ja, mina gör iaf det. Jag har en häst jag tyckte drog vänster bakben, han blev behandlad i höger bakkota, har inte haft han på banan sen dess så vet inte om det blirvit någon skillnad, det är svårt att se, och han är franskstammad så då ser de ändå lite knepiga ut kan en del tycka. Men i hemmaträningen är han som en ny häst, så den behandligen hjälpte verkligen.

Man kan ju blistra bakknäna men det tycker jag mer är som en underhållning, inget som just tar bort ett problem, kompisens häst blev behandlad med kortison i bakknäna, så nog verkar de flesta behandla bakknän.

Jag brukar underhålla bakknäna själv, men ex lite liniment etc, min ena kan bli lite ansträng i knäna om han tävlar för tätt med hakar märkte vi första vintern, men det har blivit bättre, när vi underhåller.

Lycka till o hoppas du hittar felet, är så frustrerande när man inte vet vad det är som spökar.
 
Senast ändrad:
Sv: Var sitter felet?

En häst rör sig helt rent i tävlingsmässigt tempo ända tills mjölksyran sätter in. Då börjar den dra ett bakben i kurvorna och i sista sväng orkar den oftast inte hålla ihop och galopperar.

Den är böjd i kotor och haser (tror jag) bak utan att vet hittade något då. Sitter problemet längre upp? Knä? Ännu högre?

Ska till vet nästa vecka, men vore intressant att höra om någon har erfarenhet och vet vad det är.
Jag bara avskyr när de drar i bakbenen. Det kan sitta högt upp (vi hade en som blev mycket mycket bättre efter att en knyckte till SIleden och drog hej vilt i bakbenen. Helt bra blev den aldrig. Det var en rätt gammal häst)
Det kan också vara mer träning som gäller eller annan slags träning.
Kanske du kan bedöva bakknäna och köra fort på det så märker du om den börjar dra. (så kanske veterinären inte vill göra?)
En undran..när hästen böjdes,böjde man inte fram då också?
gulan
 
Sv: Var sitter felet?

Gulan: Höger eller vänster SI-led eller båda? :idea:

TS: Jag har en häst som gjort något liknande, men på henne satt det i hovarna. Ömfotad med skorna pga kass hovis.

På din beskrivning skulle det kunna vara precis var som helst. Men just knän är kanske inte det första jag tänker på när de börjar dra ett ben. Snarare i så fall att de sticker det svagare benet under sig en lig vad jag varit med om.

Och vad man gör? Ja man kan ju spruta knäleder likväl som carpallerder och kotor.
 
Sv: Var sitter felet?

Tack för alla svar!

Den är behandlad i kotor + knän fram men det tog inte bort problemet och den drar ett bakben så jag tror att den har ont där och sedan har felbelastat och blivit dålig fram pga det.

Den hade ingenting i kotorna bak när den böjdes.
Den har varit hovöm fram och gått med sulor tidigare, men inte numer (har inte behövts).
 
Sv: Var sitter felet?

Ja, den är aldrig kollad i knäna men jag misstänker att det sitter högre än hasen. Vad gör man åt det? Hur behandlar man bakknän? Gör de ens det nuförtiden?

Knäled, knäskål? ett känsligt område kring bakknäet.......


32862737.jpg



Min har fastnat med ett bakben i eltråd när hon busade, (trasslade in sig i höjd med kotan som var helt oskadd) och drog till... hon visade ingen som helst hälta efteråt, men vid ansträngning "tappade" hon bakbenet... och ömmade vid bakknäet vid beröring.(Alltså inte hasen )

Använde arnika och liniment under en längre tid, men hade jag haft tillgång till laser tror jag det hade läkt fortare. Vet tyckte inte hon behövde röntgas eftersom hon inte visade hälta :grin: men så här i efterhand önskar jag att jag åkt in....
 
Sv: Var sitter felet?

Gulan: Höger eller vänster SI-led eller båda? :idea:

TS: Jag har en häst som gjort något liknande, men på henne satt det i hovarna. Ömfotad med skorna pga kass hovis.

På din beskrivning skulle det kunna vara precis var som helst. Men just knän är kanske inte det första jag tänker på när de börjar dra ett ben. Snarare i så fall att de sticker det svagare benet under sig en lig vad jag varit med om.

Och vad man gör? Ja man kan ju spruta knäleder likväl som carpallerder och kotor.
Han gjorde båda sidor.
gulan
 
Sv: Var sitter felet?

En utav våra hästar gör på detta viset. Hon är behandlad kotor fram, framknän, och bakknä. Men problemet försvann inte. Häromdagen så tog jag henne till osteopaten och han hittade en stor muskelbristning långt inne i en muskel, höger bak :( Denne hade läkt ihop, men läkt fel. Jag tycker det är konstigt att jag inte har kännt denne bristningen innan. Nu när jag vet om den så blir jag bara paff. Men man kan se bristningen utanför, så jag har bara sett denne lilla bristningen och inte kännt mer på djupet i muskeln. Denne är på insidan av benet, långt upp :cry:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 830
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 282
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 420
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp