Var sitter felet

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Kanske en korkad fråga men jag vill slippa göra mig allt för dum när jag ringer telia... ;)
I går kom det ett åskväder, jag ryckte ur telefonjacket och strömmen till raoutern det första jag gjorde, sen drog jag restän av sakerna i huset.
När det hade gått över satte jag igång allting igen och tv, telefon, fax, bärbar telefon osv har klarat sig fint men jag kommer inte ut på internet igen. Vi har en raouter som skickar trådlöst till tre datorer och alla tre säger att de enbart har lokal kontakt men inte med internet. Jag har dragit ur, allt och provat igen, jag har "reparerat uppkopplingen" och får nätverksadress osv och den säger att det inte är något fel men ut på nätet kommer jag inte...
Är det i min raouter problemet ligger eller kan det vara så att det har slagit ner i kopplingsstationen och bara slagit ut ADSL grejerna eftersom telefonen fungerar utan problem?

Det här biten när det gäller datorer är jag helt lost på, jag brukar få igång det mesta men här går jag bet...

Tack och lov för det mobila bredbandet men den kan bara plocka upp 2G och känns väldigt segt...

Sv: Var sitter felet

Vi har en raouter som skickar trådlöst till tre datorer och alla tre säger att de enbart har lokal kontakt men inte med internet.
Först av allt; får du indikering på modemet att det ansluter till stationen? Olika modem har olika benämningar och indikeringar, men det finns alltid någon form av indikering att modemet har kontakt med stationsmodemet. Om den inte lyser; har du dubbelkollat att kabeln från telejacket sitter ordentligt i routern, och att samma kabel sitter ordentligt i mellanproppen? Har du provat att återställa modemet (enligt bruksanvisningen) med den reset-knapp som brukar finnas litet halvdold?
Om modemet har kontakt med stationen; har du dubbelkollat att sladden mellan modem och router är kopplad som den skall?
jag har "reparerat uppkopplingen" och får nätverksadress osv och den säger att det inte är något fel men ut på nätet kommer jag inte...
Det betyder att routern fungerar som den skall, åtminstone "inåt" sett (mot ditt lokala nätverk).
kan det vara så att det har slagit ner i kopplingsstationen och bara slagit ut ADSL grejerna eftersom telefonen fungerar utan problem?
Det är inte omöjligt; blixten behöver inte ens ha slagit ner i själva stationen utan överspänning kan ha nått in till stationsmodemet genom din (eller någon annan) teleledning. Men det kommer kundtjänst att kunna se snabbt och lätt när du ringer dem, liksom om ditt modem ser ut att må som det skall. Ring du på en gång, de har fått betydligt dummare frågor. :)

Sv: Var sitter felet

Annars kan du testa att gå in och köra konfig-wizarden på routern, brukar funka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka