Var ska jag bo i Stockholm län?

E18 Barkarby är också väl rätt olycksdrabbat med mycket köer. Jag åker aldrig där så jag vet inte hur stilla trafiken står. Men jag tolkar det så av det jag hör på radio.

Någon som kör där regelbundet?

Jah gör det varje dag. In mot stan står trafiken oftast still från Veddestaavfarten.
 
E18 Barkarby är också väl rätt olycksdrabbat med mycket köer. Jag åker aldrig där så jag vet inte hur stilla trafiken står. Men jag tolkar det så av det jag hör på radio.

Någon som kör där regelbundet?

När jag jobbade deltid såg jag ofta trafiken där kring Barkarby på just E18. Jag promenerade snabbare än vad bilarna körde...
 
Ang Bålsta så kommer det väl börja gå tåg där oftare när de är klara med att bygga om järnvägen osv? (Dvs efter sommaren om jag förstått det rätt). De har ju hållit på i flera år nu och byggt fler spår osv för att det ska gå bättre med pendeltågstrafiken.
 
Jag hade kollat på hus längs tunnelbanan och pendeln. Som många säger kan trafiken stå helt still längs E4. Jag bor söder om Kista och jobbade tidigare norr om Kista. Enligt Eniro skulle resan ta 30 min men standard var nog snarare 1-2 timmar, framförallt hem, med bil.
Vi letar hus i Vallentuna, Åkersberga och husen under 4 miljoner är det ofta något fel på eller renoveringsobjekt. Dessutom tar det en stund med bil och det kommunala mot Kista kunde vara bättre.
 
Jah gör det varje dag. In mot stan står trafiken oftast still från Veddestaavfarten.
Därför kör man av vid Ikea (eller Veddesta-avfarten), igenom handelsområdet och förbi Akalla till Kista. Vid rödljusen kan det stå stilla ett litet tag, men jag har bilpendlat hela våren i rusningstid och det har fungerat helt OK. Sorgligt nog tar det halva tiden mot att åka kommunalt.
 
Jag hade kollat på hus längs tunnelbanan och pendeln. Som många säger kan trafiken stå helt still längs E4. Jag bor söder om Kista och jobbade tidigare norr om Kista. Enligt Eniro skulle resan ta 30 min men standard var nog snarare 1-2 timmar, framförallt hem, med bil.
Vi letar hus i Vallentuna, Åkersberga och husen under 4 miljoner är det ofta något fel på eller renoveringsobjekt. Dessutom tar det en stund med bil och det kommunala mot Kista kunde vara bättre.
Det finns en buss som går Kista till Åkersberga.
 
@Görel Jo det är ju den eviga avvägning, billigare boende och längre restid mot dyrare boende och närmare jobb.
Det är därför vi börjar fundera nu, vad som är värt mest för oss och om det kostar mer än det smakar att flytta söderöver. Tack för lite trafikinfo. :)

@Myrten Tack så hemskt mycket för väldigt utförligt svar! :bow:
Var jag börjar jobba vet jag dock inte, får maken erbjudande om Kista så ska jag försöka söka exjobb på företag som har kontor även norr/väster om Stockholm, då jag helst inte vill in city.
Blir det lokalt så har företag som ofta har huvudkontor i/utanför Stockholm.
 
Ang Bålsta så kommer det väl börja gå tåg där oftare när de är klara med att bygga om järnvägen osv? (Dvs efter sommaren om jag förstått det rätt). De har ju hållit på i flera år nu och byggt fler spår osv för att det ska gå bättre med pendeltågstrafiken.
Svar nej. Det kommer inte fler tåg förbi Kungsängen, bro och tunnel. Bålsta kommer fortsättningsvis ha 30-minuterstrafik.

Jag skulle tro att Kallhäll är sista station med utökad trafik. Jag tror inte Kungsängen fått det, men jag törs inte svära på det ;)


Däremot kan man åka SJ från Bålsta. Jag vet dock inte vad det kostar.
 
Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting:
Flytten kommer då gå om cirka ett år, så vi tänkte börja reka nu då vi bara varit i hufvudstaden som turister under helger.
Hans jobb skulle då vara i Kista, och mitt skulle troligen hamna mellan sydväst till nordväst om innerstaden.
Precist, eller hur? :D
Vi är främst ute efter att prova bo någon annanstans som är varmare än här.

Hur vill vi då bo?

  • Vi vill bo utanför vårat jobbområde, så längre inåt, uppåt eller neråt från city.
  • Gärna tåg/pendel/europaväg som går någorlunda direkt mot Kista. Med direkt tänker jag max 40 min (gärna kortare restid) enkel väg.
  • Ett fristående hus. Kan vara helt okej med bara en liten gräsmatta (<500 kvm) så länge som den går runtom huset. Men gärna större så vi kan plantera massa spännande grejer och bygga en härlig trädgård.
  • Pris upptill 2,5 miljoner. Är det ens möjligt?
  • Gärna möjlighet till ett mellanstort Ica/Coop inom promenad/5 min cykelavstånd.
  • Vi är inte intresserade av nattliv och sånt, utan gillar skog och friluftsområden. Vi springer lite, går mycket och cyklar för skojs skull. Pyssla i trädgården ser vi verkligen fram emot. Så finns det ett område för utomhusmotion i närheten är det super.
  • Huset behöver inte vara jättestort, ett "pepparkakshus" duger bra. Behöver vara minst 3 rum, gärna fler.
  • Inget riktigt mygghål. Jag är överkänslig och drar dem till mig, så inte ett område som ex Tärnsjö.
Vilka områden ska vi titta på?
Ge mig också gärna tips på saker jag inte tänkt på som kan vara smart att komma ihåg när det kommer till Stockholm.
:)
Stuvsta om ni hittar något annars fullersta i huddinge
 
@Görel Jo det är ju den eviga avvägning, billigare boende och längre restid mot dyrare boende och närmare jobb.
Det är därför vi börjar fundera nu, vad som är värt mest för oss och om det kostar mer än det smakar att flytta söderöver. Tack för lite trafikinfo. :)

@Myrten Tack så hemskt mycket för väldigt utförligt svar! :bow:
Var jag börjar jobba vet jag dock inte, får maken erbjudande om Kista så ska jag försöka söka exjobb på företag som har kontor även norr/väster om Stockholm, då jag helst inte vill in city.
Blir det lokalt så har företag som ofta har huvudkontor i/utanför Stockholm.
Är det BARA Stockholm som är en möjlighet om ni ska flytta söderut?
 
Jag skulle tro att Kallhäll är sista station med utökad trafik. Jag tror inte Kungsängen fått det, men jag törs inte svära på det ;)
Från Kungsängen avgår det pendeltåg mot T-centralen varje kvart på vardagar. Däremot inte på helger, då går tågen varje halvtimme :meh:

@cute_beast: Från Kallhälls villastad (där priserna just nu verkar vara mellan 5-8 milj.) tog det mig ca 1 timme att pendla till Kista C. Då med resvägen buss, tåg, buss och inga förseningar inräknade.
 
Från Kungsängen avgår det pendeltåg mot T-centralen varje kvart på vardagar. Däremot inte på helger, då går tågen varje halvtimme :meh:

@cute_beast: Från Kallhälls villastad (där priserna just nu verkar vara mellan 5-8 milj.) tog det mig ca 1 timme att pendla till Kista C. Då med resvägen buss, tåg, buss och inga förseningar inräknade.
Kallhäll har 7-8 minuter mellan varje avgång under högtrafik.

Det ska gå en direktbuss till Kista från någon av bensinmackerna i Kallhäll. Det går nog snabbare än den resvägen med byten som du tog.

Jag vet inte vad bussen heter, men har bekanta som åker den (och de hoppas på att inte fler upptäcker den)
 
Kallhäll har 7-8 minuter mellan varje avgång under högtrafik.

Det ska gå en direktbuss till Kista från någon av bensinmackerna i Kallhäll. Det går nog snabbare än den resvägen med byten som du tog.

Jag vet inte vad bussen heter, men har bekanta som åker den (och de hoppas på att inte fler upptäcker den)

Jag vet vilken buss du menar, tror att den sista avgången för den är vid 08 på morgonen. Den brukade vara full då, men den är absolut ett alternativ :up:

Tillägg: Det är ca 1,5km mellan Villastaden och 554ans närmaste hållplats (Molnsättra).
 
Nu verkar den ha 4-5 avgångar. De verkar jobba aktivt mot alla tvärförbindelser. Mycket konstigt.
Precis, den går tidigt på morgonen (första avgång 06:20 om jag minns rätt) från Kungsängen och stannar bara på 3 hållplatser innan Kista.
 
Mäklarnas restider med bil avser söndagar i november.
I Stockholm är det kollektivtrafik som gäller. Även om ni hittar ett boende inom 40 min med bil i rusningstid (vilket är kort sträcka) så måste ni lägga på kostnad/möjlighet att parkera. Jag skulle rekommendera att titta längs pendeltåget Uppsala/Märsta - Södertälje, tunnelbanans blå linje eller stombuss/blåbuss 178 eller 179. Bålsta/Enköpinghållet kan verka vettigt ur bilpendlingssynpunkt, men Uppsala/Märstatåget är bättre, man går av i Helenlund om man ska till Kista. Antingen kan man gå från stationen eller så är det tätt med bussar sista biten. Kommer man från Bålsta/Enköping måste man byta till buss i Barkarby eller Spånga. Huspriserna blir lägre om det inte är inom gång-/cykelavstånd från pendeltåg/tunnelbana. Men då får man lägga på tid för buss eller bil till stationen.
Det finns bussar från många ställen (t ex Vallentuna, Åkersberga, Bro, Kungsängen och Norrtälje), men vanligen går de sällan, mest i rusningstid och är osäkrare än de blå stombussarna. Kan dras in eller ändras från ett år till ett annat.

Här finns en karta över kollektivtrafiken: http://sl.se/resources/maps/geographics/2017/7523.Norrort.2017.html
 
Är det BARA Stockholm som är en möjlighet om ni ska flytta söderut?
I princip, men det är inte för att vi har en fixering vid just den staden.
Karln är ingenjör och jobbar med berg och gruvor, så längre söderut finns det inte så mycket att jobba med för honom då det mest är lera och sand där. I Stockholm finns alla huvudkontor och det är lätt att flyga till de olika gruvorna, samt vår stuga (dit vi faktiskt får kortare restid) och vår släkt.
Jag är snart ingenjör och kommer jobba inom elnät, så för mig är allt enklare.
Annars blir det bara en kortare flytt, typ till Skellefteå.
Sen funderar vi på att dra utomlands tids nog, men det blir om 3-5 år i så fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp