Var ska jag bo i Stockholm län?

Jag är snart ingenjör och kommer jobba inom elnät, så för mig är allt enklare.
Då har du ju bland annat Svenska kraftnät i Sundbyberg som är en stor arbetsgivare och jag har fått uppfattningen om att de är riktigt bra för nyexade. Om ni inte vill kompromissa bort huset så hade jag tittat på Knivsta eller Enköping i första hand, dock är det som sagt även där dyrare än er ursprungliga budget.
 
Det finns bussar från många ställen (t ex Vallentuna, Åkersberga, Bro, Kungsängen och Norrtälje), men vanligen går de sällan, mest i rusningstid och är osäkrare än de blå stombussarna. Kan dras in eller ändras från ett år till ett annat.

Här finns en karta över kollektivtrafiken: http://sl.se/resources/maps/geographics/2017/7523.Norrort.2017.html [/QUOTE]

Går även direktbuss från Bålsta. Bålsta tillhör som sagt inte Stockholms län, så en får kika på Upplands lokaltrafik för att hitta busstidtabell.
https://www.ul.se/globalassets/tidt...70612_170813/Regionbuss_898_170612_170813.pdf
 
För 2,5 miljoner får du ett fritidshus på 60 kvm på Muskö som ligger lååångt från Kista. Tror att du kan få motsvarande i Norrtäljetrakten också. Det ligger också långt från Kista.
För att ens komma i närheten av dina önskemål får du dubbla budgeten och dubbla avståndet från jobbet.
För att tillgodose dina önskemål du beskrev i första inlägget får man betala mellan 5-7 miljoner. Minst!
Norrförort och är i regel något dyrare än söderförort. Möjligtvis kan Vallentuna och Åkersberga vara något billigare, men det är fortfarande inte billigt ändå.
I söderförort behöver ni flytta så långt som till Nynäshamn eller Södertälje för att närma er 3-4 miljoner, men det är knappast görligt att pendla till Kista därifrån. Och då pratar vi radhus eller parhus, såvida de inte ligger långt ut på landet utan kommunikationer.
Om lägenhet kan vara ett alternativ så kan ni komma ner i pris. Men då är det naturligtvis en lägenhet i förort som gäller. Det kanske inte riktigt är vad ni har tänkt er.
Hej o hå, här drar vi på så det räcker o blir över. I mitt område har priserna knappast stigit senaste decenniet. Man får en vinterbonad sommarstuga för 1,5 mille. 17 km till matarbussarna till Stockholm.
Senaste jag kollade på har sänkt priset från 1,7 mille till 1,4 det är ff osålt.
 
Jag bodde ett halvt år i Södertälje och pendeltåget tog en halvtimme in till Stockholm centrum.
Går även pendeltåg ännu mer söderut mot Gnesta , då blir pendlingstiden uppåt en timme med ett tågbyte.
Däråt lär ni hitta billigare hus .
 
Eftersom ni vill ha nära till Kista är det bra att kolla på hus norr om Dtockholm. Pendlade själv i x antal år och lovat mig själv att aldrig göra om det. Är allergisk mot köer.

Men om ni är lite händiga köp ett renoveringsobjekt. Kanske rent av ett fritidshus? De brukar ju vara billigare om de inte är för hög standard. Räkna med att ni behöver iaf en bil om ni ska bo så. Då kan ni åka till lämplig station en pendla resten av vägen till kista. Alternativt ta bilen hela vägen.
 
Eftersom ni vill ha nära till Kista är det bra att kolla på hus norr om Dtockholm. Pendlade själv i x antal år och lovat mig själv att aldrig göra om det. Är allergisk mot köer.

Men om ni är lite händiga köp ett renoveringsobjekt. Kanske rent av ett fritidshus? De brukar ju vara billigare om de inte är för hög standard. Räkna med att ni behöver iaf en bil om ni ska bo så. Då kan ni åka till lämplig station en pendla resten av vägen till kista. Alternativt ta bilen hela vägen.
Vi är händiga men lite lata. ;) Tapetserar gärna om rum utan problem. Kan riva ut och sätta in nytt kök men gör det helst inte som första grej. Inte provat fixa i våtrum och där går nog min gräns, men så länge det bara är fult och inget problem med fukt så är ju inte sånt någon panik.
Men vi ska kolla på områdena som nämnts med 4-5 miljoners budget och undersöka kollektivtrafiken såväl som husen. :up: :)
 
Har en jobbkamrat som pendlar från Åkersberga. Allt är totalkaos därifrån, eftersom 276:an ut mot E18 Norrtäljevägen är galet underdimensionerad.

Det beror ju sig helt på vilken tid du åker. Jag skulle nog säga att det inte är mer kaos än på de andra infartsvägarna.
 
Jag bodde ett halvt år i Södertälje och pendeltåget tog en halvtimme in till Stockholm centrum.
Går även pendeltåg ännu mer söderut mot Gnesta , då blir pendlingstiden uppåt en timme med ett tågbyte.
Däråt lär ni hitta billigare hus .

Men är det verkligen rimligt, att pendla från Södertälje eller Gnesta till Kista kommunalt? Visst, tåget tar en halvtimme, men hur många villor finns det precis bredvid stationen? Rimligen är det lite transporttid till Södertälje/Gnesta station. Sen så ska man ut till Kista, räkna minst fem minuter för byte till blå linje från pendeltåget, och jobbet ligger väl inte på perrongen, så tio minuter extra i den änden också. Då har jag inte räknat med väntetid på tunnelbana och tåg vid byten.

Så i praktiken torde det handla om det dubbla eller tredubbla tidsmässigt mot vad du utgår från.

Jag skulle bestämt avråda från att bosätta sig på fel sida stan, köerna är galna och vara beroende av pendeln vintertid är inte heller jättekul.
 
Hej o hå, här drar vi på så det räcker o blir över. I mitt område har priserna knappast stigit senaste decenniet. Man får en vinterbonad sommarstuga för 1,5 mille. 17 km till matarbussarna till Stockholm.
Senaste jag kollade på har sänkt priset från 1,7 mille till 1,4 det är ff osålt.
Jaha, där ser man. :o :up: Då kanske man ska bli granne med dig istället. ;) Här omkring kostar det 2,5-3 för en koja i skogen. :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp