Var skaffar man grimskaft som håller????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 988
N

Nobbeled

Jag har problem med grimskaft som inte håller, eller rättare sagt hakar :crazy:

Mina unghästar förstör grimskaft på löpande band. Jag tycker att kvaliten på grimskaften bara har blivit sämre och sämre.
Sen kan man ju naturligtvis tycka att mina hästar skulle vara så väluppfostrade så att det inte blir några ryck eller stretningar i grimskaften vid uppbindning eller lastning... :angel:

Tyvärr har jag aldrig lärt mig att splitsa egna grimskaft...... men snart får jag nog lära mig det!

Lill / Stall Nöbbeled ( som vill shoppa grimskaft som håller )

Sv: Var skaffar man grimskaft som håller????

Enda gången hakarna på mina grimskaft gått sönder är när någon häst varit uppbunden och det hänt nåt så att den blir skrämd och sliter sig ( då riktigt i panik), men då tycker jag att det är bra att dom gått sönder, så att hästen inte riskerar att skadas. Jag har aldrig varit med att hakarna gått sönder annars, när jag ledit hästarna eller då dom står upp bunda och kanske bara ryckt till.

Det har hänt mig två gånger, att hakarna gått sönder. Det är jätteläskigt! :crazy: Eller, ena gången var det inte mig det hände faktiskt. Det var min medryttare som skulle ta in mitt sto från hagen (som för övrigt är jättesnäll, inget ryck och slit i grimskaftet där från någon sida). Det är först när hon kommer in och inte hör hästen bakom sig som hon vänder sig om, då håller hon i ett trasigt grimskaft bara. "Jag tyckte väl att det blev lite lätt..." sa hon sen. :p
Men det är läskigt. Den gången hände ingenting mer än att haken bara gick sönder, helt av sig självt. Inte var det ett gammalt grimskaft heller. :crazy:

Men den erfarenhet jag har är att det är svartmålade pistolshakar som går sönder (bara såna som gjort det för mig iaf). Verkar som om det är bubblar i metallen under färgen. :crazy: (Har sett så ut när jag kollat närmare på dem).
Så köpt rostfria stålspännen istället på grimskaften! :idea:

Köper karbinhake, tex på biltema, finns varianter som håller upp till två ton och sätter på de gamla "snörena".

Det är också väldigt bra! :bow: Jag har gjort egna uppbindningsskaft till stallet, där har jag karbinhakar med balsnöre mellan haken och skaftet. :)

Jag köper egna hakar som ajg sätter fast på de gamla snörena.. då håller dom!

Brandkårshakar håller för det mesta, och vad kallas det? Tross? "Båtrepsliknande" rep är hållbara också. De kan man köpa i metervara på bla B*rjes.
Men då blir väl grimskaften så hållbara så att de akdrig går sönder så man får ju ha balsnöre mellan grimman och skaftet.

hej

kolla i westernbutikerna
där har jag hittat de bästa

Jag tycker att grimskaft från Hööks är rätt usla i kvalité i allmänhet. En del någorlunda finns det väl, men deras hakar är ingenting att rekommendera, speciellt inte de svarta ;S

De som har gått sönder för mig är faktiskt inte de från H**ks. ;) :p Men jag håller med, man kan inte räkna med att få hållbara grimskaft för 25 kr!

mizz skrev:
Köper karbinhake, tex på biltema, finns varianter som håller upp till två ton och sätter på de gamla "snörena".

Inte för att vara någon "grimskaftspolis" eller så. Vill bara ge ett varningens ord för karbinhakar! OM man har en häst som gärna tar tag i grimskaft/stallgångslinor kan en karbinhake haka fast i mungipor och sånt! Jag har själv varit med om det och det är jätteläskigt!

Har tom hört att de kan fastna i ögon på hästar och så, framförallt om hästen kommer åt att klia sig (kanske mest aktuellt om man har karbinhake på grimskaft som man leder hästen i).

Självklart får ni ha vad ni vill på era grimskaft, ville bara berätta detta om karbinhakarna.

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
Inte för att vara någon "grimskaftspolis" eller så. Vill bara ge ett varningens ord för karbinhakar! OM man har en häst som gärna tar tag i grimskaft/stallgångslinor kan en karbinhake haka fast i mungipor och sånt! Jag har själv varit med om det och det är jätteläskigt!

Har tom hört att de kan fastna i ögon på hästar och så, framförallt om hästen kommer åt att klia sig (kanske mest aktuellt om man har karbinhake på grimskaft som man leder hästen i).

Självklart får ni ha vad ni vill på era grimskaft, ville bara berätta detta om karbinhakarna.

//Lillan

:crazy: :eek: va lääskiiggt:cry: kan någon visa en bild på en karbinhake??

Man lär sig att splitsa är otroligt enkelt faktiskt och så köper man rejäla hakar på B*rjes och rep på Biltema.... funkar prima, man får exakt rätt längd, sköna att hålla i och ganska snygga dessutom, hållbara är bara förnamnet...

Nej, priset talar ju för sig ;) Ska jag vara ärlig så har jag själv inget grimskaft vars hake gått sönder från Hööks, men jag råkar veta att det finns exempel :p

Shit vad ni har sönder grimskaft :eek:

Jag har hållt på med hästar bra många år och enda gången jag kan minnas att ett grimskaft gått sönder var när min förra häst stod uppbunden och fick panik och kastade sig bakåt. Två gånger i rad med 10 minuters mellanrum. Tredje gången så höll grimskaftet då jag hade virat det runt bindpålen och höll i själv. Sedan lugnade sig hästen och stod hur snällt somhelst. Han testade bara mao.

Men annars har dom hållt. 2-3 gånger har vi fått skära sönder grimskaft för att dom INTE har gått sönder...

Och nu pratar jag om minnen under mina ca 16-17 år bland hästar och det är alltifrån föl, unghästar, galopphästar, western, ridskola, islänningar, turridning, ridläger, transporter, tävlingar, klinikbesök och ja, nämn allt.

Beror det på att jag har en väldigt bra och säker hästhållning och hästhantering som beror på att jag inte råkar ut för liknande som er? :confused:
/Seabaz - nej jag känner mig inte alls divig nu :angel: men svara gärna på min fråga :p

Nobbeled skrev:
Jag har problem med grimskaft som inte håller, eller rättare sagt hakar :crazy:

Mina unghästar förstör grimskaft på löpande band. Jag tycker att kvaliten på grimskaften bara har blivit sämre och sämre.
Sen kan man ju naturligtvis tycka att mina hästar skulle vara så väluppfostrade så att det inte blir några ryck eller stretningar i grimskaften vid uppbindning eller lastning... :angel:

Tyvärr har jag aldrig lärt mig att splitsa egna grimskaft...... men snart får jag nog lära mig det!

Lill / Stall Nöbbeled ( som vill shoppa grimskaft som håller )

Jag skulle bara säga att hellre ett grimskaft som går sönder när olyckan är framme än ett som inte gör :crazy: Dom är ju inte meningen att dom ska hålla vid påfrestning t ex. om hästen kastar sig när den står uppbunden. Kanske är så att man tänker mer på säkerheten vid uppbindning m.m nu än förr?

För visst är det säkerhet :)

Men sen finns det ju en smart uppfinning (:D ) balsnören där man fäster t ex. grimskaft. Då kan man ju ha ett hållbarare grimskaft.

har inte läst tråden och vet heller inga superhållbara hakar tyvärr...Men mina går ju inte heller sönder i samma utsträckning som dina ;)

Jag har ett grimskaft som är gjort så att kabinhaken inte ska gå sönder, utan istället så rä det en klämma på grimskaften som jag lösas upp... och om den löser upp så ska det bara vara att sätta dit den igen... svårt att förklara... hittade en bild där grimskaftet är med ;) dålig bild, men du kanske förstår lite bättre vad jag menar... tycker detta är jätte bra iaf...

havanna014.jpg

*Off topic*

Något säger mig att det där täcket är jättesnyggt :d :D

Seabaz skrev:
Beror det på att jag har en väldigt bra och säker hästhållning och hästhantering som beror på att jag inte råkar ut för liknande som er? :confused:

har aldrig heller råkat ut för avslitna grimskaft eller gått sönder av nån annan anledning för.
Förut när jag red kallblodskorsningen kunde man ju ha lite brottningsmatch när han hade lust men det höll ändå.

Hästen vi har idag håller inte på med några såna fjanterier heller så :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 942
Senast: Fideli
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka