Var tog Panikhaken vägen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 257
C

CeciliaW

Jag har suttit och surfat runt på olika häst-webbshoppar, och slogs av hur få av dem som har grimskaft med panikhake. De allra flesta har vanliga pistolhakar.

Vad hände med panikhakarna? Är de omoderna, eller anser man att hästarna är så snälla numera att de inte behövs längre? :confused:

Sv: Var tog Panikhaken vägen?

De är inte eftertraktade. De lossnar av ett vanligt ryck om en häst bara slänger upp huvudet. Personligen vill jag inte ha ett grimskaft som släpper för minsta lilla. Heldre då att man håller i hästen om den håller på, det är inte ofta man tappar en häst.

De är inte eftertraktade. De lossnar av ett vanligt ryck om en häst bara slänger upp huvudet. Personligen vill jag inte ha ett grimskaft som släpper för minsta lilla.
Jaså? Märkligt... alla panikhakar jag haft har varit superbra, bara lossnat när det absolut behövts - dvs när någon häst fått panik eller liknande.

Jag får jaga vidare, då :)

De panikhakar jag sett har inte öppnat sig när hästen fått panik...där imot har grimskaftet gått mitt i tu istället...:confused:
Ett grimskaft med panikhake kommer aldrig i närheten av min häst...

Personligen använder jag bara panikhake vid ett tillfälle, och det är vid transport. Tycker den är värdelös på ett grimskaft - den är lite klurig att sätta fast, speciellt med vantar på vintern, och sitter på fel ställe - närmast hästen. I transporten sitter den alltid fast i väggen och är lätt att nå, och man behöver aldrig ta loss den annat än i nödfall... De flesta kanske tycker som jag att den inte gör någon nytta på ett grimskaft?

Panikhakar är inte speciellt praktiska, jag har aldrig gillat dem.
De får däremot gärna sitta i transporten, där kan de fylla sin funktion, och iom att man inte fäster just den änden i grimman så slipper man det krångliga pillandet.

En pistolhake är nog precis lika säker som en panikhake, den enda nackdelen är att den inte går att återanvända när den "löst ut", eftersom den går sönder... :grin:

Ett bra grimskaft har brandkårs- eller möjligen BGB-hake.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 512
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 729
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka