Vår Ultunafölis, efter önskemål från Bia.

Tack för alla glad tillrop, det är verkligen rörande att ni tänker på oss och håller tummarna. :love:

Vi var inne och hälsade på idag och hade med oss två stora påsar med morötter till mamsen. Lilleman låg mest bara och sov i halmen och vi ville inte störa honom i onödan. Jag är imponerad att stoet har lyckats behålla sitt goda humör trots allt som hänt.

Han har inte haft någon feber sedan natten mot fredag och vore det inte för att han lungor antagligen är lite omogna, så tror jag nästan att han hade kunnat åka hem. :) Tyvärr så är han väldigt trött, men jag hoppas att det beror på lungorna det med. Han syresätter sig iaf som han ska. Aptiten är det då inget fel på och han är rund och fin i hullet.

Att jag längtar efter att han ska få komma hem är då ingen underdrift, för även om jag är helt övertygad om att han har det bra där så vill vi ju helst få hem honom och börja kunna släppa ut dem. :idea:
 
Mia, jag har läst om Lilleman - som jag hoppas du kan döpa om till Starkeman snart -
och jag bara undrar, helt amatörmässigt, två saker;
Vad gör de med stoet på Ultuna, får hon röra sig nånting eller står hon i sin box hela tiden?
Finns det försäkringar som täcker sådana här oförutsedda kostnader?
:bow:
 
Tyvärr så är det väl mest att jämföra med boxvila för hennes del. På kvällarna när det är lugnt så kan de få komma ut och röra sig i gången, men eftersom de inte har någonstans att släppa dem där han inte blir kall och blöt om han lägger sig + ingen personal som kan passa dem ute, måste hon stå inne med honom. De har en stor box och hon får så mkt hö hon bara kan äta, men visst hade det optimala varit att kunna släppa ut dem. Utan honom lär det dock knappast gå att övertala henne. :crazy: De håller kollen på henne hela tiden och hon tempas dagligen + får en lite check av allmäntillståndet att allt är ok. De vill ju inte vara så focuserade på fölis att de missar om ngt börjar hända med henne!

Vi har tack och lov tecknat en Agria Maximal på henne + att vi tog en fosterförsäkring direkt när vi konstaterade att hon var dräktig, så försäkringarna täcker ju största delen och vi har begärt direktreglering med Agria. Jag vet inte exakt vilket belopp vi är uppe i ännu, men första veckan med all provtagning, dropp, mediciner, extrapersonal mm gick loss på ca 7000 + ambulansen 3000 kr. Av det betalar vi självrisken + 20%.

Det låter nog mycket, men min sambo och jag delar på halva hästen + min väninna äger andra halvan, så per skalle blir det inte så blodigt. Utan försäkring hade det nog inte varit möjligt. :(
 
Tack för svar!
det finns ju en stor kastningahall eller vad det är för ngt, de kanske tom gör longeringsprov därinne, dit skulle de ju kunna gå när Lilleman blir starkare. (men det blir väl inte så långvarigt)
Fosterförsäkring, nu vet jag att det är superviktigt. Det täcker alltså även fölet ett tag?

/P
 
Ja, vad jag kan läsa av villkoren så gäller fosterförsäkringen även under de första 30 dagarna efter födseln, eller tills man har tagit en separat försäkring på fölet.

"Försäkringen kan tecknas tidigast 90 dagar efter senaste betäckningsdatum och till och med 60 dagar före beräknad fölning. Betäckningen ska ske med en avelsvärderad hingst som uppfyller de krav som respektive avelsorganisation beslutat."

"14.1 Agria Foster och föl ersätter hela försäkringsbeloppet om föl inom 30 dagar efter födseln dör eller måste avlivas till följd av sjukdom, skada eller medfött fel."

"Försäkringen upphör då fölet livförsäkras enskilt och senast då fölet uppnått 30 dagars ålder."

Observera att den betäckande hingsten måste vara avelsvärderad och uppfylla de krav som rasföreningen ställer.
 
Äventyr i snöstormen.

Måndagkvällens snöstorm yrde förgäves, då två ofrivilliga hundar åkte i hundburarna tur och retur Ultuna. Vad visste väl de när de ett par timmar tidigare glatt hoppade in i burarna, i villfarelsen att lite lek och stoj väntade borta vid stallet? Visst var det tid för både lek och stoj, till och med tid för att rulla sig vällustigt i skiten innan lillfjant stoppades, men det som är roligt tar alltid slut för fort. :mad: :smirk:

Istället för att fortsätta leka i skiten, alternativt åka hem till badkaret, kopplades ett stort åbäke på bilen som skymde sikten för alla potentiella hundar som behövde skällas ut. Husse och matte sprang runt som yra höns innan de, istället för att åka hem, styrde kosan norrut mot Uppsala. Inte nog med att de körde åt fel håll, de stannade och åt efter vägen utan att hundarna fick något! :eek: Sen stannade de på IKEA och köpte ett par filtar eftersom det börjat snöa och var allmänt otrevligt väder. :crazy:

Väl framme vid Ultuna var matte ännu yrare i bollen och öppnade upp lådan både fram och bak. Framtill placerades en liten häst med halm upp till knäna och en turkos IKEA-fleece uppdragen över ryggen upp till öronen Vad hon skulle med instoppstäcket som det dessutom bäddades med visste hon nog inte själv. :angel: Efter det så stoppades en ännu större häst in i lådan, den andra vägen, innan den packades ihop och det var dax att åka iväg igen. Naturligtvis så glömde matte alla grimskaften på Ultuna, så det blir väl en shoppingrunda snart igen. :o

Sedan var det en lång kvälls färd genom snöandet och trafiken innan ljusen från stallen syntes. Som vanligt var det ingen som hade tid med hjältarna i hundburarna, trots högljudda påminnelser, utan det var bara de dumma hästarna som fick all uppmärksamhet! :p När de väl kom på att det fanns andra som varit med hela kvällen, hamnade lillfjant i spolspiltan som en annan gammal travare. ;)

Med andra ord, lilleman är hemma igen! :love: Resan gick bra trots det hemska snöovädret. Extramatte hade sytt en liten pyjamas åt honom och både mor och barn befinner sig väl tillrätta. Han verkar förhållandevis piggelin och har kvar sin stora aptit även om han fortfarande sover mycket. Rund och fin i hullet och busade runt i halmen ikväll efter en liten styrketår. :d Han ska få penicellin i ytterligare fem dagar + naveln ska penslas med Lotagen, sen är det bara att hoppas att allt går vägen! :bow: Vi får hålla koll på tempen och allmäntillståndet, men det är ju kunniga personer som har stallet och veterinär finns att tillgå om det behövs. Dels bor ju "vår" veterinär bara ett par km därifrån, sen har stuteriveterinären egen häst där + ytterligare en veterinär har också häst där! :D
 
Re: Äventyr i snöstormen.

Åååh.. så härligt, *JÄTTEGRATTIS* att de fått komma hem, kan inte annat än bli bra alltihop med så många 'Vettar' på plats :love:

*LYCKA TILL*!!!!!
 
Re: Äventyr i snöstormen.

Tack, tack. Jag hoppas verkligen att han "tar" sig nu trots att han egentligen har nästan två veckor kvar innan han ska födas. :angel: Det är en otroligt söt liten krabat. Jag ska se till att få till lite bilder på honom så ni får se. :)
 
Re: Äventyr i snöstormen.

Grattis
Å tre veterinärer, vissa har det bra!
Krama hundarna nu
Hej
 
Vad skönt att ni har fått hem honom och då får jag snart
träffa honom :love:. Och tosshundarna :love:.
Krama om dem ordentligt nu!
 
Re: Äventyr i snöstormen.

Va skoj för er att ni fått hem de.. Hoppas atta allt kommer gå bra med den lilla och att det komme bilder snart
 
Re: Äventyr i snöstormen.

Det kan inte vara lätt att vara den som är HUNDEN ! Va, följa med på sånakonstiga äventyr och inte få vara huvudpersonen ! :)

Vad härligt att er lilleman är hemme nu ! Hoppas verkligen att den goda prognosen för hans tillfrisknande håller i sig ! STort lycka ti´ll !
 
Lycka till med den lille! Jag blir alldeles rörd av dem här historien, kan du inte lägga in en bild på honom så att vi får se underverket?

Och av nyfikenhet måste jag fråga vad det är för stam på mor och son?
 
Bilder kommer, jag lovar, fast jag vet inte riktigt när. Vi har ingen digitalkamera. :p

Stoet är efter Elcaro - Talismann xx. Lilleman är efter en oldenburgerhingst som heter Clint Eastwood och det är hans första föl. Clintan har du bild på här, men holländskan får du försöka klura ut själv. ;) Clint Eastwood och Clintans pappa Clintino

Jag kunde inte hitta ngn bra bild på Elcaro, men kopierar in lite text från nätet om honom:
--------------------------------------------------------------------------------

Elcaro is a highly ranked sire in the KWPN studbook whose son, Jacardo, won the KWPN National Stallion Show in '96 and '97; in 2000 Jacardo was approved as a sire by the KWPN. Elcaro produces both excellent showjumpers and dressage horses. Among his international showjumpers are Impression, which under Eric van der Vleuten has been a very good international performer (including, for example, winning the 1.55 metre class in Dusseldorf), and Juventa (in 2000, 1st in an international class in Maastricht), Kalibra, and Kurioso. Elcaro's sire, the recently deceased Zeoliet, is ranked as the world's 44th best showjumping sire and 64th best dressage sire over the last decade.

--------------------------------------------------------------------------------

Talismann xx finns på delmar om någon är nyfiken på stammen, tyvärr fanns ingen bild.
 
Ååå vad kul att dom fått komma hem. Käns sjönt va? Hoppas nu att allt går bra och att han växer sig riktigt stor och stark.
 
Å, sicken intressant stam på Clintan Jr! Sälj honom till mej sen :p

/P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 928
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
829
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp